Anar al contingut

IDEES

Quan el mem ets tu

Chris Pizzello

Quan el mem ets tu

Lucía Lijtmaer

Una imatge del documental 'The american mem’, que es va estrenar molt recentment a Netflix, mostra una imatge de Paris Hilton feta de milers de rostres de Paris Hilton. L’esbojarrat no és això, sinó que la propietària d’aquesta ¿obra d’art? és Paris Hilton, i la té a la seva casa de Paris Hilton. Un mural de si mateixa, Déu n’hi do.

El documental transita les vides dels tan nomenats 'influencers', l’auge i caiguda de la seva fama virtual, i la distòpica manera d’entendre la celebritat: com si d’un mercat de valors es tractés, mesuren seguidors, temen perdre’ls i caure en la desgràcia de l’anonimat, però, paradoxalment, també anhelen una vida anònima i normal. A través de la pel·lícula un els veu despertar-se, revisar les seves xarxes socials, esmorzar, angoixar-se pel que van fer la nit anterior, llegir els seus 'haters', tornar revisar les seves xarxes socials, crear estratègies de posicionament, fracassar, triomfar, fracassar, guanyar diners, convertir-se en joguines trencades, ser odiats i guanyar més diners amb això. Aquest transsumpte de 'Black Mirror' de la vida real aconsegueix l’empatia i l’horror més descarnat a parts iguals.

A partir dels testimonis de Paris Hilton, la model Emily Ratajkowski, el productor DJ Khaled o el reeixit i difícil de classificar Josh Ostrovsky (Fat Jew) es construeix la narrativa d’aquest neoliberalisme digital, ple d’emprenedors i artistes que a partir del “fes-t’ho tu mateix”, acaben sent venerats en ocasions com déus, odiats i menyspreats com paneroles en d’altres, tot a través de l’epidermis del telèfon mòbil.

És fàcil sentir llàstima d’ells, voler embolicar-los en una manteta, i dir-los que demà serà un altre dia. Al cap i a la fi, qui no se sent perdut i es detesta una mica a si mateix quan l’insulten en xarxes socials. És clar que després llegeixes que l’estrella del pop Taylor Swift vigila els seus fans en secret utilitzant les més capdavanteres tècniques de reconeixement facial per por dels 'stalkers' i se’t passa una mica.