La problemàtica dels desapareguts

Per un estatut de la persona desapareguda

Cal abordar la qüestió com un tema d'Estat com es va fer en el seu moment amb la violència de gènere o les víctimes d'accidents de trànsit

3
Es llegeix en minuts
ilu-persona-desaparecida-francina-cortes-03-12-20189x-100

ilu-persona-desaparecida-francina-cortes-03-12-20189x-100

Segons dades del Centre Nacional de Desapareguts (CNDES), l’any 2017 es van registrar a Espanya més de 21.000 denúncies per desaparició de persones (4.331 a Catalunya) i la xifra acumulada des del 2009 arriba a les 146.000, de les quals 6.053 continuaven sense resoldre’s a finals d’any (276 a Catalunya).

Les xifres són prou eloqüents per entendre que és necessari abordar la problemàtica de la desaparició de persones, tant socialment com políticament, des d’un punt de vista global i d’una vegada per totes. I no partim de zero. Cal reconèixer que els últims anys s’han produït alguns avenços, tot i que parcials, tant a escala estatal com catalana.

Jornada parlamentària al Congrés

Però hem d’anar més lluny, fer un pas més, el decisiu. I el punt d’inflexió per a l’esperança pot ser la jornada parlamentària celebrada al Congrés dels Diputats el passat dia 6 de novembre sota el títol Solucions Jurídiques a les Desaparicions de Persones. Organitzada per la Fundació QSD Global i dirigida a diputats i senadors (van assistir representants del PSOE, el PP, Cs i Podem), la jornada, presidida per la secretària d’Estat de Seguretat, va comptar amb intervencions de representants del CNDES, antics components de la Comissió Especial del Senat per a l’estudi de la problemàtica de la desaparició de persones sense causa aparent, membres de QSD i ANAR, juristes experts, la presidenta del’Associació INTER-SOS de familiars de persones desaparegudes i, especialment, del testimoni estremidor de familiars de desapareguts. Es van exposar les bases per a un estatut de la persona desapareguda i es va reclamar l’impuls de l’acció legislativa i governamental.

Com a impulsor i membre de la comissió del Senat, vaig centrar la meva intervenció en alguns aspectes que s’han de tenir en compte a l’hora d’elaborar l’estatut. I el primer és enfocar i entendre les desaparicions com un problema del conjunt de la societat i, per tant, un tema d’Estat, com es va fer en el seu moment amb la violència de gènere o les víctimes per accidents de trànsit, allunyant aquest tema del debat polític partidista i apropar-s’hi amb esperit i voluntat de diàleg, pacte i consens polític. I a partir d’aquesta imprescindible premissa, afrontar la problemàtica des d’una triple òptica:

1.- Prevenció. Segons dades dels Mossos, el 46% de les persones desaparegudes a Catalunya el 2017 i el 63% de les d’edat avançada patia algun tipus de malaltia neurodegenerativa o depressiva. És a dir, tenim clarament identificada una població de risc i els recursos tecnològics de què disposem –braçalet, geolocalitzador, etc.– permeten afrontar-lo. És necessària, no obstant, la col·laboració i formació dels serveis socials locals, de la sanitat de proximitat i dels especialistes que tractin aquests pacients.

2.- Investigació i canvis normatius. Millorar els protocols d’actuació, coordinació i formació dels cossos de seguretat i altres col·lectius que intervenen en la recerca (Protecció Civil, Creu Roja, UMR, voluntaris, etc.); elaborar guies de bones pràctiques, entre d’altres, el paper dels mitjans de comunicació en la informació sobre desaparicions, especialment els de titularitat pública; resoldre els impediments i dificultats que té la policia per a una investigació eficaç –sistemes d’alerta associades al DNI, carnet de conduir, targeta sanitària, accés als moviments bancaris, telèfon mòbil, etc.–; unificar i digitalitzar bases de dades; creació d’un Registre Civil unificat de defuncions; repensar, en alguns aspectes, les limitacions que suposa la llei de protecció de dades de caràcter personal i, pel que fa a l’expedient judicial, escurçar els terminis en els supòsits de les declaracions d’absència legal i de defunció.

Notícies relacionades

3.- Acompanyament a les famílies. Incorporar la figura del desaparegut en les competències de l’oficina d’atenció a les víctimes en seu judicial; la consideració dels familiars com a víctimes i el recolzament i assessorament als mateixos en matèria policial, judicial i psicològica. En definitiva, disposar d’un protocol i d’una guia d’ajuda als afectats per desaparició.

Desitgem que l’estatut de la persona desapareguda vegi la llum aviat i que les persones desaparegudes i els seus familiars aconsegueixin finalment el tracte que es mereixen en la nostra societat.