OPINIÓ

La resurrecció de les vacances de Setmana Santa

El destí elegit per descansar no respon a impulsos irracionals, sinó a un patró de fons

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp42665263 la molina  la cerdanya  societat  pistes esqui la molina set180325183649

zentauroepp42665263 la molina la cerdanya societat pistes esqui la molina set180325183649 / Jordi Ribot Punti ICONNA

Pasqua és tradicionalment el punt de sortida de les vacances i funciona com a baròmetre per avaluar la tendència turística durant la resta de l’any. Contràriament al que es creu, les tendències de vacances no es justifiquen per les decisions motivades per impulsos irracionals, sinó que solen tenir un patró de fons i un context on s’ubiquen les decisions individuals.

D’entrada cal dir que el patró de vacances de Setmana Santa és diferent de l’estival o l’hivernal. Hi ha dos factors que influeixen en la presa de decisions dels turistes. Un és bastant evident. Atès que el temps disponible és menor, condiciona la durada i l’abast dels viatges. El segon factor és de tipus psicològic. Per a molts, el de Setmana Santa sol ser el primer viatge turístic consistent però menys que els estivals, que són percebuts com el viatge gran. Això explica que determinades decisions es prenen en funció d’un pressupost de vacances secundari. Finalment se sumen altres factors molt importants a l’hora de prendre decisions, com per exemple, la situació econòmica, la meteorologia i la inestabilitat política. Dit això, ¿on aniran els turistes espanyols aquesta Setmana Santa?

Neu i platja

Notícies relacionades

L’increment de les reserves contractades apunta a un augment del nombre de viatges turístics, cosa que es pot relacionar amb el moment actual de recuperació del consum. La meteorologia ha respost en forma de nevades abundants, i això fa que el turisme de neu sigui un dels plats estrella. La sensació psicològica de recuperació de la «platja perduda» i la necessitat de sol farà que els destins de sol i platja també ocupin un lloc important en les preferències, si el bon temps acompanya. No obstant, els que disposen d’oferta complementària de compres i oci (Salou, Benidorm, Mallorca, Puerto de la Cruz) parteixen amb avantatge. El turisme urbà serà també protagonista, impulsat pel clàssic còctel d’ingredients: short breaks, vols low cost, parc d’allotjament abundant i disponibilitat d’atraccions variades. La companyia Airbnb pronostica que les ciutats europees més sol·licitades seran París, Roma, Londres, Berlín i Barcelona.

En resum, la tendència de viatge turístic actual pren un aspecte bastant continuista degut a factors tan poc cool com efectius: la geografia, el pes dels factors psicosocials en la presa de decisió i el fet que els llocs turístics són espais urbans complexos i molt especialitzats que difícilment són substituïbles d’un dia per l’altre o per les modes. Per satisfer els amants de les novetats, dos apunts esperançadors. Prestin atenció a ciutats com Cardiff o Istanbul que prenen empenta de la mà de les companyies de lloguer compartit i estiguin atents a la tendència a augmentar els vols de llarg recorregut en format low cost (especialment cap als hubs aeroportuaris i les ciutats més importants.