Anar al contingut

Anàlisi

zentauroepp23834427 tren hospitalet170627202412

L'assignatura pendent

Núria Marín

Foment no pot seguir girant l'esquena al compromís de soterrar les vies a l'Hospitalet a què es va arribar amb la unanimitat de tots

El dia a dia de molts ciutadans i ciutadanes de l’àrea metropolitana i de la segona corona metropolitana ve marcat des de fa uns anys pels endarreriments, les constants avaries i incidències que pateixen en els seus trajectes en la xarxa de Rodalies de Renfe. Una situació que és conseqüència de la falta d’inversió reiterada per part del Ministeri de Foment en una infraestructura més pròpia del segle XIX que del XXI. Aquesta falta d’inversions, a més de complicar la nostra quotidianitat, ens fa perdre competitivitat i té conseqüències nefastes en el medi ambient i la qualitat de l’aire al no oferir una alternativa eficient al vehicle privat. És evident que no podem abordar els reptes de futur d’una àrea central per al desenvolupament de Catalunya, com és la regió metropolitana de Barcelona, amb infraestructures obsoletes.

Clam unànime

La greu situació de Rodalies és en aquest moment un clam unànime davant el qual Foment no pot seguir mantenint-se impassible. Per posar remei a aquesta situació, una inversió necessària és el soterrament de les vies de l’Hospitalet i la construcció de l’intercanviador de la Torrassa, que dotarà la xarxa de més capacitat i millorarà la seva gestió i connectivitat amb la resta de la xarxa de transport públic. Parlem d’un projecte que està redactat i consensuat amb les diferents administracions, i que només fa falta que el Govern central recuperi del calaix on ha estat tots aquests anys oblidat, li tregui la pols i el liciti. És una emergència per a l’Hospitalet, sí, però també ho és per a l’economia, la qualitat de l’aire i la mobilitat del país.

És necessari que, entre tots, sumem forces i prioritzem, a partir de criteris de rendibilitat econòmica però també social, aquelles actuacions més necessàries si volem avançar cap a un sistema de mobilitat més equitatiu.

Estació de la Torrassa

El projecte de l’Hospitalet, amb un pressupost de més de 400 milions d’euros, a més del soterrament inclou la construcció d’una estació intermodal a la Torrassa, on coincidiran les línies 1 i 9 del metro amb les línies de Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès de Rodalies, i que es convertirà en l’intercanviador de referència del sud de Barcelona. Permetrà a més transformar la Gran Via i desenvolupar el clúster biomèdic al voltant dels hospitals de Bellvitge, el Duran i Reynalds, l’Idibell i la Universitat de Barcelona.

El Ministeri de Foment no pot seguir girant l’esquena a un compromís al qual es va arribar amb la unanimitat de totes les parts, un projecte que a la ciutat compta amb un amplíssim consens. Un front comú format per la totalitat de partits polítics de la ciutat, entitats, agents econòmics i socials, entre altres, que exigim disposar d’un transport públic que ofereixi un bon servei a la ciutadania. Així mateix, la cobertura de les vies ajudarà a cosir uns barris actualment fracturats pel pas del tren.

Obres essencials 

Si bé els incompliments de Foment han sigut nombrosos, espero que en la pròxima visita que el ministre Íñigo de la Serna ha anunciat que farà a l’Hospitalet formalitzi, d’una vegada per sempre, l’inici d’unes obres essencials per a la ciutat i l’àrea de Barcelona.

A més de la gran obra de soterrament, no oblidem la reivindicació de les petites obres necessàries per al normal desenvolupament de la vida quotidiana dels ciutadans. Foment ha incomplert els terminis d’inici d’obres per resoldre l’accessibilitat de l’estació de Bellvitge-Gornal. Cada dia molts viatgers i els veïns de Bellvitge i Gornal pateixen la pujada i baixada de 33 esglaons carregats amb carros de la compra, cotxets de nadó o amb maletes. Aquesta situació s’ha de resoldre de manera immediata tal com el Govern d’Espanya s’ha compromès a fer. 

0 Comentaris
cargando