Els regals de Nadal

Consumint(nos)

Ja va sent hora que ens preguntem si, com diuen els ecologistes, podem viure millor amb menys

1
Es llegeix en minuts
3831865 591

3831865 591

Arriben les festes de Nadal, i si una cosa fem, quasi tots, aquests dies és anar a buscar regals. Però, ¿cal que comprem tant? ¿Necessitem totes aquestes coses? ¿I les criatures, que sovint es veuen sobrepassades amb un munt d’obsequis?

El Nadal, ens diuen, és amor, i sembla com si el volguéssim comprar a cop de talonari. Tot ens sembla poc per demostrar el nostre afecte a les persones que estimem, com si aquest es pogués mesurar amb diners. El negoci consisteix a gastar, al marge de qualsevol altra consideració.

Tot ens porta a comprar, començant per la publicitat que ja no ven un producte sinó una experiència o una sensació. I paguem encantats, o enganyats, el preu que alguns posen als nostres desitjos. Ens presenten el que és anecdòtic com imprescindible i allò banal com necessari, creant-nos una sèrie de necessitats artificials. Potser ens caldrien les ulleres de John Nada, a Están vivos, i veure la realitat tal com és: llegir rere les tanques publicitàries el missatge original de «compra» i «obeeix». Un crit anticonsumista, el de John Carpenter en la seva mítica pel·lícula. 

Notícies relacionades

¿Quines són les conseqüències? La insatisfacció constant, els residus de tot tipus, la contaminació ambiental, els salaris de misèria... Alguns diuen que sortirem de la crisi consumint. Jo em pregunto si consumint o consumint-nos. Potser comença a ser hora que ens preguntem si, com diuen els ecologistes, podem viure millor amb menys, i trencar amb la lògica d’un sistema de producció, distribució i consum que no té en compte els límits biofísics del planeta terra. O consum crític o barbàrie. La crisi climàtica és la principal advertència. 

Un altre consum és possible

No es tracta de deixar de consumir sinó fer-ho d’una altra manera, per generar riquesa i felicitat. Moltes són les entitats i espais que plantegen alternatives en l’àmbit de les finances, l’energia, l’alimentació, la cultura, la connectivitat, l’habitatge, la salut, el transport. La Xarxa d’Economia Solidària i més Opcions en són bons exemples. Per Nadal, un altre consum és possible.