Anàlisi

Un binomi inseparable

La restricció del trànsit és adequada i necessària. Barcelona està advertida de sanció per la UE per la mala qualitat de l'aire

2
Es llegeix en minuts
 

  / DANNY CAMINAL

Comença a ser habitual que ciutats com Barcelona o Madrid apliquin mesures dràstiques de restricció del trànsit davant episodis de contaminació atmosfèrica, aquells que es donen quan els nivells de contaminants de l’aire superen els valors recomanats per l’OMS i recollits per la normativa europea, es converteixen en perjudicials per a la salut, i afecten particularment els grups més vulnerables.

    

Aquesta prohibició, ara transitòria, serà permanent el 2020. A Barcelona, la restricció afectarà l’espai delimitat per la zona de baixes emissions de l’àmbit de les Rondes, que comprèn Barcelona i l’Hospitalet i part d’Esplugues, Cornellà i Sant Adrià. Les restriccions de circulació dels vehicles més contaminants regiran de les 7.00 a les 20.00 hores de dilluns a divendres.

    

En cas d’episodi de contaminació per NO2 es preveu un increment en la tarifa per a l’estacionament de vehicles a la via pública (augment de dos euros/hora en el preu de la zona blava i la zona verda), excepte els que tinguin distintiu mediambiental de la DGT ECO (etiqueta blava/verda) i zero emissions (etiqueta blava).

    

Les restriccions augmentaran gradualment i a partir de l’1 de gener del 2025 la prohibició de la circulació serà permanent als municipis que conformen l’àrea metropolitana per als vehicles sense etiqueta de la DGT (gasolina anteriors al 2000 i dièsel anteriors al 2006).

    

L’Agència Europea de Medi Ambient afirma que reduir la velocitat i restringir el trànsit al centre de les ciutats ajuda a reduir les emissions de contaminants. En algunes urbs es limita la velocitat, es limita el nombre de cotxes que poden accedir als centres urbans i s’obliga a pagar peatges. Ciutats com París, Londres o Roma ja van en aquesta mateixa direcció amb mesures molt similars i altres de complementàries, com la gratuïtat dels transports públics en moments en què tinguin lloc episodis de contaminació.

    

La restricció de la mobilitat en vehicle privat és una mesura adequada i necessària, donat que és el principal causant d’emissions contaminants a l’àrea de Barcelona. No obstant, s’ha de combinar amb uns serveis de transport públic prou dimensionats i de fàcil accés. Així mateix, el desenvolupament d’aquestes mesures també té un efecte de conscienciació respecte a la població al voltant de la necessitat d’un canvi modal en detriment del vehicle privat accionat mitjançant dièsel o gasolina.

Notícies relacionades

    

No s’ha d’oblidar que Barcelona ja està advertida de sanció per part de la Comissió Europea per incompliment dels nivells de qualitat de l’aire, no únicament en situacions d’episodi de contaminació. Per això és necessari que es desenvolupin, a més de les mesures en casos d’episodi, la resta d’actuacions previstes al Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire, amb afectació també la resta de l’any quan no hi ha episodi de contaminació, i afegir accions paral·leles com el Pla d’Acció Genèric de reducció de les emissions en la indústria en cas d’episodi que està desenvolupant l’Àrea Metropolitana de Barcelona.