DESPRÉS DEL 17-A

La culpa va ser dels bol·lards

La prevenció del terrorisme o de l'accident no pot dictar la nostra morfologia urbana. Confiem en l'acció política urbanística i no en el pedaç

1
Es llegeix en minuts

Mor una persona en un accident de trànsit a Nova York i deu més resulten ferides. / ATLAS VÍDEO

El 2009, l’alcalde de Nova York, Michael Bloomberg, va llançar la idea de convertir en zona de vianants Times Square. L’espai més visitat del món, amb 131 milions de persones a l’any –la Rambla ronda els cent–.  Però ho va fer de manera provisional, amb cadires de plàstic i només els caps de setmana, perquè els comerciants hi estaven en contra, com havia passat aquí als anys 80. En aquests temes els portem molt d’avantatge.

Notícies relacionades

Com que l’experiment va anar bé, l’any següent van decidir fer-ne un projecte definitiu. Per portar-lo a terme van esc ollir el grup d’arquitectes noruec Snøhetta, que va finalitzar la seva delicada tasca poc abans de les passades campanades de Cap d’Any. 'The New York Times' va parlar d’«europeïtzació de la ciutat americana», és a dir, de l’arribada per fi de determinada sensibilitat urbana en un país entregat amb fruïció al dictat de l’automòbil. A més de millorar l’espai, no hi va haver cap catàstrofe. Al contrari, les botigues van augmentar les vendes i van disminuir els accidents. A la zona es va passar d’una mitjana de 62 accidents a l’any a 37 a partir del 2014. Però desgraciadament el mes de maig passat un conductor va envestir la multitud; com a resultat, va ferir 22 persones i va matant una noia, cosa que va desbaratar l’estadística. No va ser un terrorista, sinó un veterà de la Navy –no, no és una pel·lícula– amb traumes bèl·lics. I que a més a més anava drogat i acumulava un seguit de detencions. L’endemà mateix tots van carregar contra el disseny del nou espai, reclamant bunqueritzar-lo. Però l’espai es quedarà com està, no hi ha marxa enrere, impossible protegir cada plaça.

Alerta a aixecar tanques, plantar testos o disseminar bol·lards de manera impulsiva. Així no es fa ciutat sinó que destorba i dificulta el pas. L’únic element urbà bo és el que es treu de l’espai de passeig. Com menys n’hi hagi i més petits, millor. La prevenció del terrorisme o de l’accident no pot dictar la nostra morfologia urbana. Confiem en l’acció política urbanística i no en el pedaç. Alguns fabricants ja estan fent l’agost.