Anar al contingut
Activitats durant les vacances: menys receptes i més coherència

CARLOS MONTANYES

Activitats durant les vacances: menys receptes i més coherència

Amalia Gordóvil

S'ha d'acompanyar els nens perquè siguin ells mateixos els que busquin les seves pròpies respostes

¿Han de fer deures els nens durant les vacances? ¿Quines activitats han de realitzar pares i fills conjuntament? Arriba l’estiu i aquestes preguntes aterren en els mitjans de comunicació i també en la consulta. No obstant, no hi ha respostes tipus.
    

Oferir receptes generalistes resulta una tasca impracticable: ni jo hi crec ni les famílies acaben aplicant-les. ¿Per què? Perquè les persones necessitem regir-nos per un cert sentit de la coherència, i és en aquest punt on jo la perdo si et dono una resposta sense detenir-me a comprendre qui ets tu i quins són els teus objectius i valors familiars, i tu la rebutjaràs si la meva resposta no s’adequa a la teva visió del món. Et proposo, doncs, iniciar un viatge junts.
  

 La primera cosa a tenir en compte és quin és el teu destí (¿què vols transmetre?), a més a més d’interessar-me per l’origen del qual parteixes. Si vens d’un any en què el teu fill no s’ha esforçat per complir amb la seva obligació d’estudiar i vols que això canviï en el futur, no serà coherent que el seu estiu estigui ple de divertiments. Si el teu destí és inculcar-li el valor de l’esforç i la constància, serà coherent preveure activitats que ho requereixin, ja siguin deures, enviar-lo a un camp de treball, compartir activitats de la llar o el que considereu oportú com a família. Si parteixes d’un curs en què el teu fill ha sigut tenaç, constant i vols transmetre-li el teu orgull en aquest sentit, aconseguiràs el teu 
objectiu planificant un estiu en què es pugui divertir, relaxar-se, disfrutar de la satisfacció que produeix la feina ben feta. I si el que vols és que els teus fills continuïn aprenent durant l’estiu, certament poden fer deures.
  

 Però també aprofitar les infinites maneres en què els nens poden realitzar aprenentatges: estimular-los a fer-se preguntes; acompanyar-los perquè siguin ells mateixos els que busquin les seves pròpies respostes, no fer per ells allò que podrien fer per si mateixos i permetre’ls que s’avorreixin de tant en tant perquè necessitin accedir a la seva creativitat i buscar entreteniments alternatius. 
  

 Sobre quines activitats realitzar a l’estiu, fer activitats conjuntament produeix beneficis inquantificables. Però la realitat és que el període vacacional dels pares no és tan ampli. Sembla, doncs, realista i coherent prioritzar qualitat enfront de quantitat. Vegem novament què vols transmetre. Si el teu objectiu és que al cap d’uns anys el jove adult en qui es convertirà el teu fill tingui una bona autoestima, a la teva maleta necessitaràs una gran dosi de presència, proximitat i afecte (estar amb ells els proporciona seguretat, els fa sentir-se part especial d’una cosa important).
Una mirada oberta.

Recorda posar-hi també una mica de diversió (feliços i motivats és com aprenen millor). Porta amb tu certa dosi de paciència per ajudar-los a comprendre com afecta els altres que ells es comportin d’una manera o d’una altra. Destina un forat per a alguna cosa important, una mirada oberta que t’ajudi a descobrir noves coses en els teus fills.  
    

I no oblidis una cosa tan preada com la coherència entre el que facis i el que vulguis transmetre. 

Temes: Deures Vacances