UN EPISODI SEXISTA A MÚRCIA

No és impuls, és assetjament

La frontera que hi ha entre el mite de l'amor romàntic i la privacitat d'una dona és molt fràgil

2
Es llegeix en minuts

Un noi va en el tramvia i una noia hi puja. Al principi es «van creuar les mirades», recorda ell. A ell no li va semblar que «estigués animada, no parlava ni amb les seves amigues». Elles van baixar i la noia es va quedar en el tren, sola. Malgrat els gestos que el jove li va fer perquè baixés amb ell, ella no va reaccionar.

L’endemà ell penja desenes de cartells per tot Múrcia amb aquest missatge: «Tant de bo t’hagués allargat la mà. Només et volia treure un somriure i portar-te a sopar». Un sopar que s’ofereix  a sufragar la marca de cervesa Estrella de Levante, que es va comprometre a pagar una vetllada «a l’altura d’aquesta fantàstica aventura». Diumenge, per fi, el noi del tramvia va trobar la noia de qui es va enamorar quan tornava a casa. És possible que la noia del tramvia quedés amb Sergio simplement per dir que per favor aturés allò. Perquè Sergio la va exposar públicament sense que ella l’hi demanés o ho aprovés. Va descriure al cartell com anava vestida, com duia els cabells, l’alçada, com era la seva amiga (pèl-roja) a quina hora exacta havia agafat el tren, el trajecte… En una ciutat de 400.000 habitants, molta gent la va poder reconèixer. Sergio no li va fer cap favor, sinó una mala passada.

El cas és que la història d’… ehem, ¿amor? ha despertat una enorme polèmica. Des que Sergio Moreno va aparèixer als mitjans explicant la seva recerca ha generat multitud de crítiques per confondre romanticisme amb un comportament «intrusiu de la intimitat», o «assetjador».

Totes les dones hem passat per l’experiència d’anar sola en un tren, un autobús o un vagó de metro, i tenir al davant un home que et mira de forma insistent. És molest, desagradable, irritant i violent. En molts casos, baixes del vagó de metro o del tren. En aquest cas en particular el noi va fer senyals a la noia i ella no es va donar per al·ludida. Això li hauria d’haver deixat molt clar que ella no volia res amb ell.

PROMOCIÓ SOCIAL

La societat no pot controlar el comportament individual d’una persona. Però el que no ha de fer és glamuritzar-lo a nivell social. El que és vergonyós és que una marca de cervesa qualifiqui un comportament intrusiu i aclaparador de «fantàstica aventura» i el promocioni i legitimi socialment en una campanya de màrqueting absurda. Crec que la marca de cervesa ha perdut probablement la simpatia de moltes dones.

Notícies relacionades

¿Recorden aquell anunci de «quan un desconegut et regala flors això és impuls»? En realitat, no és impuls, és assetjament. Les flors només són acceptables si, i només si, el desconegut ja ha deixat de ser-ho, no pas abans. La frontera entre el mite de l’amor romàntic i la privacitat d’una dona és tan fràgil com un envà d’obra.

A més, l’amor no existeix a simple vista. L’amor es construeix cada dia i es basa en alguna cosa més que en una simple atracció física, Es basa en respecte, en ideals i projectes comuns, en igualtat. No pas en una fantasia de «projecto en la teva bellesa els meus somnis com si la teva bellesa fos una pantalla i em vull convertir en el príncep que et rescata». Perquè els prínceps blaus galopaven en corcers blancs, no viatjaven en tramvia.