¡Referèndum, República, sí!

3
Es llegeix en minuts
zentauroepp35481803 barcelona 11 09 2016   diada del 11 de setembre al passeig d161223112227

zentauroepp35481803 barcelona 11 09 2016 diada del 11 de setembre al passeig d161223112227 / CARLOS MONTANYES

Aquest és el lema de la nova campanya que posa en marxa la plataforma Esquerres per la Independència. Un lema i una campanya que arriben en el moment precís, ja que en els pròxims mesos s'haurà de dirimir el futur polític (i per tant, també social, econòmic, cultural, ambiental...) del nostre poble.

La gent d'esquerres, en defensa dels valors de la llibertat, la igualtat i la justícia social, tenim a l'abast, aquí i ara, el que se'ns va negar fa 40 anys: construir una societat radicalment democràtica, pròspera, solidària i lliure de l'herència, els mals usos i els peatges de la dictadura franquista.

La construcció de la República Catalana és una oportunitat històrica per superar un règim decadent on la corrupció és sistèmica i està en clar retrocés pel que fa a drets socials i llibertats; un instrument per dotar-nos, a través d'un procés constituent popular i participatiu, d'un nou marc polític, jurídic i administratiu que promogui la redistribució i l'articulació efectiva del poder popular.

El referèndum és la via per exercir l'internacionalment reconegut dret d'autodeterminació, és a dir, el mecanisme mitjançant el qual, responent a una pregunta binària i diàfana, els pobles poden decidir lliurement el seu futur; principi bàsic per a un ordenament jurídic democràtic.

TENACITAT I DETERMINACIÓ

La realitat, no obstant, és tossuda, i la cultura democràtica de l'Estat espanyol, més aviat escassa. Per aquest motiu, el que el dret internacional preveu i en altres llocs s'ha exercit sense entrebancs, nosaltres ens ho haurem de guanyar amb tenacitat i determinació, treballant conjuntament el poble organitzat, el conjunt de representants electes i la majoria parlamentària defensora del dret a decidir, tenint clar que la força vital del procés és la del carrer.

Però el referèndum, a més de convocar-lo, s'ha de guanyar.

Per a nosaltres la independència va molt més enllà d'una simple modificació de fronteres i un canvi de banderes, ha de ser entesa com una oportunitat real de construir un futur millor, de dotar-nos d'un Estat, d'una República, que garanteixi els drets fonamentals com la vivenda, l'educació, la salut i el treball digne, i que doni resposta als reptes i problemes reals com la pobresa, el transport públic, els desequilibris territorials, el respecte al medi natural o la defensa de la llengua com a eina de cohesió social.

Fa falta una concepció de l'activitat econòmica que asseguri la qualitat i la sostenibilitat de la vida, que superi la divisió sexual del treball i assumeixi conseqüentment la centralitat de les tasques de cura i de reproducció social. Volem construir una República que faci de la igualtat efectiva de dones i homes un eix vertebrador de totes les polítiques públiques i de l'erradicació de les violències masclistes una qüestió d'Estat urgent.

Una República sense discriminacions de gènere, d'orientació sexual, de diversitat funcional o d'origen i que garanteixi tant la plena paritat de dones i homes en tots els espais de deliberació i decisió com la participació de totes les persones al marge dels seus orígens o procedències. A la República que volem construir totes les persones serem nouvingudes i benvingudes.

En definitiva, ara i aquí, volem i podem construir una República on valgui la pena viure i on tots i totes puguem ser verdaderament lliures.

RUPTURA AMB UN RÈGIM DEMOFÒBIC

És impossible avançar en la construcció d'una societat més justa en l'actual marc polític, jurídic, administratiu i mediàtic. La reversió de les polítiques de despossessió de la majoria i el desenvolupament de polítiques en favor de la justícia social requereixen exercir la plena sobirania constituent i processos d' apoderament popular.

Notícies relacionades

Entenem la construcció de la República Catalana com la millor contribució possible a la solidaritat amb la resta de pobles que pateixen el règim monàrquic espanyol. Estem convençudes i convençuts, i cada dia es fa més patent, que la ruptura democràtica amb un règim demofòbic a partir del dret de pobles a decidir el seu futur és la millor contribució perquè els canvis a Espanya no siguin a pitjor. Ara mateix, i no en somnis utòpics, Catalunya pot ser i serà una porta oberta a la llibertat i la justícia social per a tots els pobles, que com a demòcrates desitgem republicans.

Tenim un nou món a l'abast i no podem estalviar esforços per arribar-hi. Necessitarem fermesa i solidaritat, conviccions i complicitats, mobilitzacions, converses i somriures de victòria. Per això expressem, una vegada més, el nostre suport a Esquerres per la Independència que inicia la campanya pel Sí, el Referèndum i a la República.