Entre els 'city breaks' i l''staycation'

Les escapades curtes a grans ciutats i les vacances a casa guanyen pes

2
Es llegeix en minuts
fsendra35771671 turistas161003190142

fsendra35771671 turistas161003190142 / FERRAN NADEU

La indústria turística es troba en un estat de salut envejable i últimament ha demostrat que, malgrat la conjuntura econòmica desfavorable, és un sector que està en creixement. Els resultats, no obstant, no són casuals i sí que són fruit de la constant adaptació que han portat a terme les destinacions per ajustar-se a les exigències del mercat. D’un model que estava dissenyat per al consum fordista, s’ha sabut realitzar una transformació cap a un turisme postmodern o líquid. ¿Com han fet aquest pas? Contraposant davant dels productes massius, indiferenciats, un treball intens sota el concepte del long tail cua llarga: oferint al mercat productes singulars i incorporant el paradigma de la sostenibilitat turística en les seves propostes. En plenitud de la ressaca pels bons resultats de la temporada d’estiu, arriba el pont de la Puríssima, que novament ens ensenya el termòmetre del sector. Una part important de l’activitat turística tindrà com a destinació el que coneixem com a shot city break, que no deixen de ser escapades de curta durada, principalment en ciutats europees. Un altre pes important recaurà en el turisme intern, que escollirà un entorn més pròxim com a destinació de l’escapada. Les possibilitats són moltes però s’auguren millors resultats en aquelles que han sabut aplicar de manera més intensa els conceptes de cua llarga.

Un exemple en són les estacions d’esquí, que han fet importants inversions i millores en les seves instal·lacions, però també ha sigut molt rellevant la seva capacitat per generar valor afegit amb propostes de turisme cultural o turisme actiu. Aquest cap de setmana representa el punt de partida per a la majoria de pistes d’esquí, en les quals les bones dades de l’estat de la neu –combinades amb propostes cada vegada més qualitatives– auguren una bona arrencada.

Turisme de quilòmetre zero

Notícies relacionades

Turisme de quilòmetre zeroLa situació de crisi va incorporar nous conceptes en el sector; un d’aquests, les staycation. Pensat per a aquells que tenen pressupostos més ajustats, és una actitud activa de fer vacances encara que ens allotgem a casa, i visitem com si fóssim turistes la nostra pròpia destinació. Per a això, només cal repensar la manera com mirem els carrers, les places i els espais de les nostres ciutats, i ser capaços d’aplicar el filtre de la mirada turística. Segur que ens emportarem una nova percepció del lloc on vivim.

Una altra gran part de l’activitat turística es concentrarà en els city breaks, amb destinacions com París, Londres, Roma o Berlín. No cal ressenyar la potència d’aquestes grans grans capitals; també en clau interna hi ha propostes interessants com poden ser Barcelona, Girona, Tarragona, Lleida o Figueres, on en setmanes com la d’aquest pont reben un augment puntual de turistes. La capital de l’Alt Empordà, per exemple, va més enllà de la indispensable visita al Museu Dalí i ofereix un ampli ventall en compres i gastronomia.