Males notícies per al comerç local

La zona d'influència de l''outlet' de Viladecans repercutirà en diverses comarques i no serà exclusiu de l'activitat comercial de la ciutat

2
Es llegeix en minuts
tfuentes36075585 viladecans 28 10 2016   segundo dia de compras en el nuevo c161030143538

tfuentes36075585 viladecans 28 10 2016 segundo dia de compras en el nuevo c161030143538 / JULIO CARBO

Inaugurar un 'megaespai outlet' com el de Viladecans no és ni més ni menys que obrir un centre de venda d’excedents de producció o temporada on trobar saldos o qualsevol tipus de restes. Aquesta definició és la que fa el nou projecte de llei que ha de regular l’activitat comercial a Catalunya, referint-se concretament als establiments 'outlets'.

No entraré a valorar el recorregut administratiu dels terrenys que avui ocupa aquest centre comercial, amb la seva requalificació inclosa, però sí que recordo que estaven destinats a acollir un parc aeroespacial que hauria de ser referència a Europa. Si l’objectiu era aquest, posar Catalunya en l’excel·lència aeroespacial europea, no s’entén tanta alegria dels nostres dirigents amb aquesta nova implantació, siguin alcaldes, directors generals o consellers de la Generalitat, quan el resultat final de tot aquest moviment econòmic immobiliari és que tenim uns encants de marques. Des dels seus inicis, sempre hem cregut que aquesta operació obeïa a una simple especulació immobiliària que ajudava a resoldre certes tensions, també municipals.

Amb la implantació d’aquest tipus d’espais, l’oferta comercial que ofereixen tampoc hauria de ser motiu d’excessiva alegria per a dissenyadors o promotors de certàmens com 080 Barcelona Fashion, que organitza la mateixa Generalitat de Catalunya, i que té en la internacionalització la seva principal aposta. A Catalunya tenim la sort de comptar amb indústries de primer nivell mundial, i en els últims anys ens estem convertint en un reducte d'’outlets' on entren la majoria d’excedents de roba de la resta d’Europa.

Ocupació precària

Per al nostre comerç, crear nous centres comercials d’aquest tipus no són bones notícies. Difícilment és creïble la creació d’aquests 1.200 llocs de treball que anuncien, habitualment precaris, sense tenir en compte els comerços de la ciutat que es veuran amenaçats amb tancaments i acomiadaments. La zona d’influència comercial d’aquest centre repercutirà en diverses comarques i no serà exclusiu del comerç local, com ens volen fer creure. Creiem que el comerç de les nostres ciutats i pobles no està sent tractat com es mereix pel paper que fem: generadors de riquesa que repercuteix en la ciutat, cohesionadors socials, col·laboradors i integradors culturals, etcètera.

Notícies relacionades

Generalitat i ajuntaments hauran de portar a terme polítiques actives per dinamitzar el comerç de ciutat perquè en la història de les nostres ciutats sempre hem estat presents. No acceptem que el nostre comerç, l’urbà, es vegi privat d’unes infraestructures bàsiques i necessàries per a la nostra supervivència. Necessitem un comerç local unit, fort, compacte i amb sensibilitat associativa perquè en el futur no ens hàgim de penedir d’haver estat passius avui a l’hora de defensar els nostres negocis per demà.

Els nostres comerços també tenen dret que se’ls posi l’alfombra vermella. 

Temes:

Comerç