Polèmica urbanística al Poblenou

Superilles i supercanvis

L'ajuntament va cometre un gran error al no obrir un procés participatiu previ a la prova pilot

2
Es llegeix en minuts
cmarquez35783752 barcelona 04 10 2016 balance de la superilla de poblenou en 161004173733

cmarquez35783752 barcelona 04 10 2016 balance de la superilla de poblenou en 161004173733 / FERRAN NADEU

La superilla del Poblenou no deixa indiferent a ningú perquè és un supercanvi que crea un nou ordre a la ciutat. ¿És possible una ciutat amb cada vegada menys cotxes? Hi ha qui no s’ho imagina i hi ha qui ho somia des de fa temps. On ha generat no obstant més controvèrsia és entre residents, treballadors i empreses de la zona, que s’han llançat a un debat apassionat amb l’ajuntament en defensa del que cadascú creu que li correspon.

Veïns dels carrers del voltant de la superilla voldrien menys trànsit, com els de dins. Els venedors de cotxes creuen que vendran menys en una zona gairebé de vianants. Mentre que alguns no volen autobusos pel seu carrer, altres es queixen que ara la parada els queda més lluny. El que inquieta no és només què guanyo o què perdo amb aquests canvis, sinó sobretot que la superilla, com deia Bob Dylan ja fa temps, és un signe que els temps estan canviant.

L’associació de veïns del Poblenou s’ha pronunciat remarcant principalment la bondat de les superilles com una estratègia per repensar l’espai urbà mitigant l’impacte del trànsit al conjunt de la ciutat. L’ajuntament, però, ha comès un gran error al no haver fet un procés participatiu previ a la implantació de les mesures, cosa que hauria ajudat a fer més comprensible el projecte i a facilitar consensos.

Notícies relacionades

Els veïns tenen raó a exigir l’alternativa d’un transport públic eficient i de qualitat. I aquesta és la qüestió clau: el disseny de la malla viària encara provisional al Poblenou a causa de  la transformació del carrer Pere IV en un eix cívic. I la implantació definitiva de les línies de la nova xarxa de bus, encara pendents. Els veïns volen debatre amb el govern municipal la millora de cobertura del transport públic a tota la zona. I també volen participar en un repartiment de l’aparcament que no compliqui la vida als que necessiten fer càrrega i descàrrega o aparcar temporalment, o com a residents.

Passat un mes de proves a la superilla, s’hauria de passar a l’acció. L’associació de veïns proposa a l’ajuntament la creació d’una taula de mobilitat i superilles en la qual debatre i consensuar de forma ordenada –amb la participació de la plataforma d’afectats per la superilla, comerciants i empreses, associacions de veïns i les corporacions municipals implicades– les millores que permetin continuar pacificant el trànsit i millorant la qualitat de la nostra ciutat. A aquestes queixes –insisteixo en l’errada de no haver-ho consultat prèviament– s'hi suma la por lògica davant un canvi de regles del joc en l’espai urbà. Ja ha passat abans, per exemple, quan va fer de vianants la rambla del Poblenou, amb la por que seria el final del comerç, i en canvi el temps ha demostrat el contrari. I també inquieta algunes persones l’ús futur de l’espai arrabassat als cotxes, per si serem els ciutadans capaços de colonitzar-lo amb noves activitats i usos.