LOGÍSTICA

Un motor de la competitivitat

La logística s¿ha convertit en una clau per millorar la competitivitat de les empreses. Aquest àmbit d'activitat afronta importants reptes que inclouen la digitalització i l'auge del comerç electrònic

El Saló Internacional de la Logística (SIL) convertirà Barcelona en el centre del sector

Es llegeix en minuts
El Saló Internacional de la Logística (SIL) convertirà Barcelona en el centre del sector.

El Saló Internacional de la Logística (SIL) convertirà Barcelona en el centre del sector. / JOAN CORTADELLAS

La competitivitat de les empreses depèn de molts factors entre els quals cada vegada té més importància la logística. Els costos derivats de la cadena de subministrament i de l’entrega de productes s’han convertit en la clau de la rendibilitat per a moltes companyies industrials o del sector dels serveis. Les firmes logístiques han resistit la crisi amb un impacte de prop del 15% en la desaparició de companyies i afronten els reptes d’adaptar-se a les necessitats dels nous consumidors digitalitzats mantenint la sostenibilitat i partint de l’atractiu de Barcelona com a pol logístic en un sistema globalitzat. Cinc especialistes del sector reunits per +DEBAT a EL PERIÓDICO analitzen aquests reptes, que centraran una nova edició del Saló Internacional de la Logística (SIL) organitzat pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB).

ELS GRANS REPTES L’estalvi de costos i la qualitat, les prioritats

Les empreses que operen en la cadena logística tenen com a objectiu millorar el servei que presten als seus clients, i és per això que consideren necessàries unes quantes millores o requeriments. La directora general del SIL, Blanca Sorigué, destaca que les empreses situen com a preocupacions o objectius, en les enquestes realitzades, «la consecució d’estalvi en els seus costos i, al mateix temps, aconseguir un servei de qualitat sota la premissa que sigui sostenible, de manera que demanen elements com per exemple la certificació i la millora de la formació amb la posada en marxa de graus en logística».

La logística és molt més que el transport de productes o de components per a la indústria, segons Santiago García-Milà, subdirector general de Port de Barcelona. «La logística –afirma– té un paper decisiu, per exemple, en la indústria. La consecució de la producció d’un nou model de vehicle a les nostres fàbriques depèn molt del fet que s’aconsegueixin uns bons costos logístics. La logística ens ajuda a evitar deslocalitzacions i a atraure inversions».

Per Josep Salvat, vicepresident de Salvat Logística, les empreses especialitzades «són enmig de les demandes de les empreses i dels consumidors», i considera que la reducció dels costos és «una demanda de sempre» per part de les companyies per a les quals treballen. «Formem part d’un sector clau però molt ampli i variat i poc valorat. En altres països com ara Alemanya, les empreses de logística tenen més bona consideració i també funcionen millor», explica.

La duresa de la crisi dels últims anys ha provocat una desaparició de companyies que no han pogut superar la brusca caiguda de l’activitat que ha arribat a ser de prop d’un 15%, segons destaca Enric Ticó, president de Ferrocarrils de la Generalitat i de la Federació Espanyola de Transitaris (FETEIA). «Fa 10 anys, les 10 primeres empreses de transitaris eren espanyoles. Ara, n’hi ha una de catalana i una de valenciana, la resta són multinacionals. Hi ha hagut absorcions i compres i han aparegut empreses petites molt especialitzades en una part de la cadena logística».

«El problema principal que té el sector –indica– és que no ens creiem el que som perquè som a la perifèria d’Europa. No obstant, constituïm la ròtula d’un sistema logístic que s’ha fet global».

Com a conseqüència de la importància creixent de la logística per a moltes empreses, cada vegada hi ha més companyies que inclouen a les seves cúpules directives el responsable de l’àrea, i trenquen així amb una tendència que deixava el director de logística fora de la direcció de les empreses», segons Blanca Sorigué.

Per Miguel de Sanjuan, responsable de desenvolupament a Espanya de l’operador ferroviari VIIA, el sector es troba en un moment que qualifica de «canvi de model» en el qual «serà clau adaptar-se a les noves exigències dels clients amb més eficiència i fórmules que garanteixin la sostenibilitat». Cita com a exemple l’experiència de VIIA, un operador creat per la societat francesa SNCF especialitzat en autopistes ferroviàries en les quals els vagons de tren van carregats amb camions de forma «col·laborativa» al participar-hi diferents empreses.

LA CITA El Consorci de la Zona Franca impulsa la logística

La transformació digital és el lema del Saló Internacional de la Logística (SIL) que tindrà lloc del 7 al 9 de juny. Cinc esdeveniments organitzats pel Consorci de la Zona Franca (CZF), que té Jordi Cornet com a delegat especial de l’Estat, convertiran Barce-lona en la capital logística. El SIL coincidirà amb el congrés Alacat d’agents i operadors logístics de l’Amèrica Llatina, el consell directiu de la Federació Internacional de Transitaris, el consell de càrrega de l’Associació de Transport Aeri i el de l’Associació d’Agents de Duanes.

DIGITALITZACIÓ El comerç electrònic, desafiament per al sector

El fort increment del comerç online ha tingut un efecte directe en les empreses de logística encarregades d’entregar els productes adquirits pels consumidors des de casa seva. Per Josep Salvat, «la distribució capil·lar a les grans ciutats és una cosa molt complexa de resoldre per l’acumulació de transportistes que pot causar als centres urbans amb la imatge d’una cosa molesta que sovint tenen els camions i les furgonetes que circulen per les carreteres i els carrers».

«Quan tots ens acostumem a comprar per internet i que ens portin a casa les compres podrà ser molt enriquidor des del punt de vista logístic però el cert és que també ens causarà molts maldecaps», afegeix.

La preocupació de Salvat és compartida de forma general pel sector, segons el sondeig portat a terme pel SIL. «La planificació de la càrrega i descàrrega a les ciutats és un dels temes que més preocupen el sector i que també s’abordarà en els debats previstos al SIL», assegura Blanca Sorigué.

«Volem analitzar –afegeix– amb l’Ajuntament de Barcelona i operadors logístics què passa després del clic dels consumidors que compren per internet, perquè hi ha alguns aspectes positius però altres que no ho són tant pel que fa a distribució urbana».

El principal problema que causa l’auge de l’e-commerce, segons Enric Ticó, és l’entrega a domicili, amb la complicació que és possible que en el moment en el qual arriba el paquet el destinatari no es trobi al domicili. «Però el sistema d’entrega també està canviant. A Ferrocarrils hem posat en marxa una prova amb Correos que consisteix a instal·lar caixers en els quals els usuaris poden recollir paquets abans d’agafar el tren, de manera que l’última milla te la fas tu mateix», explica com a alternativa a l’enviament porta a porta.

SOSTENIBILITAT La combinació de mitjans s’obre pas

L’exigència de reducció de costos i de sostenibilitat obre la porta a innovacions en el transport per carretera com ara els megacamions o la possibilitat d’establir combinacions entre diferents mitjans. Per Enric Ticó, «és el moment de donar un impuls a la interoperativitat de mitjans de transport perquè no competeixen entre ells, sinó que són complementaris entre ells. La nostra estratègia a Ferrocarrils passa per parlar amb el transport per carretera, els aeroports i els ports. Formem una cadena logística que ha de ser eficient. El problema és quan falta alguna baula en aquesta cadena». Ticó defensa la necessitat que les administracions posin en marxa bons per impulsar l’ús de transports més sostenibles.

Els clients dels operadors logístics cada vegada són més exigents amb el fet que el transport sigui més sostenible des del punt de vista mediambiental i fins i tot demanen l’empremta de carboni que causa traslladar els seus productes. «En països com Suècia i Alemanya, fa anys que les empreses ja exigeixen l’empremta de carboni que causa la seva logística, però a Espanya encara ha arribat poc. Està passant com amb les certificacions ISO, que aquí van trigar a arribar», assegura Josep Salvat.

El Port de Barcelona ja ha implantat aquesta possibilitat de mesurar l’impacte mediambiental que tenen diferents mitjans de transport o de la combinació d’uns quants d’ells a través d’una «ecocalculadora». «Els clients ens ho demanen perquè la sostenibilitat en la logística és també un argument de venda dels productes», explica Santiago Garcia-Milà. Els ports del Mediterrani poden reduir les emissions de CO2 en fins un 40% en relació amb altres per a l’accés a Europa de mercaderies que procedeixen d’altres continents.

Et pot interesar

OPORTUNITATS Potencial de creixement per a Barcelona

La situació actual i l’evolució de la logística són una oportunitat per desenvolupar el sector a Barcelona, segons el parer dels experts. «Barcelona ha d’assumir un paper de hub multimodal i aprofitar els fluxos del comerç mundial i les pròpies fortaleses, com per exemple l’àrea metropolitana i el Consorci de la Zona Franca», afirma Santiago García-Milà. Enric Ticó afegeix que la celebració del SIL suposa també un avantatge per a Barcelona davant d’altres ciutats, com també ho són la seguretat jurídica i la presència de consumidors. Entre les assignatures pendents cita la millora de les infraestructures i la liberalització ferroviària. Blanca Sorigué afegeix que «la celebració del SIL a la capital catalana ajuda a posicionar Barcelona» tant en el sector com en el mapa internacional de la logística.

Temes:

+Debat