Editorial

Alimentaria, cita de referència mundial

1
Es llegeix en minuts

La fira Alimentaria, que ahir va iniciar la quarantena edició, comparteix des de fa anys amb el congrés de telefonia mòbil la condició de joia de la corona de les cites professionals sectorials que se celebren a Barcelona. I encara que no té el ressò mediàtic de l'MWC i el seu impacte en l'economia de la ciutat és més baix -però tot i així molt important: 170 milions d'euros-, Alimentaria s'ha convertit per dret propi en una de les principals fires del món en el seu àmbit, si no la principal. Una de les claus d'aquest èxit ha sigut la professionalització del saló, conscient que no podia seguir permetent l'accés del gran públic: les escenes de ciutadans carregats de mostres de productes recollides dels estands ja no eren simpàtiques com potser van ser-ho fa molts anys, sinó múrries i, per tant, impròpies d'un esdeveniment en què està en joc un enorme volum de negoci.

Notícies relacionades

Amb el menjar no s'hi juga, i és raonable que Alimentaria hagi limitat l'accés als 140.000 professionals que espera rebre fins dijous. Les 4.000 empreses de 70 països que són presents a la fira i les 10.000 reunions que es preveuen reflecteixen l'envergadura de l'oferta i la demanda que estan sobre la taula aquests dies. És particularment destacable l'esforç econòmic que ha fet la fira per portar a Barcelona grans distribuïdors alimentaris del món, perquè a Espanya la producció industrial de menjar i beguda té una importància creixent: ocupa directament 500.000 persones i indirectament 2,5 milions més, la facturació supera els 93.000 milions d'euros (el 3% del PIB) i alguns experts col·loquen el sector com la primera indústria d'Espanya.

Incrementar la presència en els mercats internacionals és, per tant, una batalla que les empreses espanyoles -i especialment les catalanes- del sector han d'emprendre amb decisió, perquè tenen moltes opcions de guanyar-la. Les matèries primeres amb què s'elaboren molts dels nostres articles són excel·lents, i un intel·ligent i honest ús de les creixents possibilitats productives que ofereix avui la tecnologia hauria de permetre una posició de privilegi en un mercat cada vegada més exigent però també universal com cap altre. Alimentar-se és indefugible, però a més ha de ser cada vegada més gratificant.