Un congrés que evoluciona i posiciona

2
Es llegeix en minuts

El Mobile World Congress va inaugurar la seva primera edició a Barcelona el 16 de febrer del 2006, i en aquell moment no existien Twitter, Whatsapp ni Instagram; Facebook era una xarxa restringida només per a estudiants universitaris i Google encara no havia comprat YouTube. La xarxa ha canviat, i molt, com també ha canviat la nostra realitat: la famosa crisi ni tan sols havia començat, encara faltaven tres anys perquè es fundés la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH) i des d'aleshores Barcelona ha tingut quatre alcaldes diferents, els mateixos que presidents de la Generalitat. Tot plegat ha canviat molt, i aquest congrés de mòbils també ho ha fet.

El que va començar sent una trobada d'empreses de telecomunicacions i indústries relacionades amb la telefonia mòbil d'arreu del món, ha evolucionat fins a esdevenir un aparador on anticipar com la resta d'indústries s'estan veient modificades per la tecnologia actual. Encara s'hi segueixen presentant telèfons i estris de telecomunicacions, però ja s'ha fet normal veure-hi també fabricants de cotxes com ara SEAT, Ford o Jaguar que mostren la seva visió de com canviarà el seu sector, i passa el mateix amb la banca, la salut i el turisme. El que en un principi era un congrés d'enginyeria ha anat virant cap a una fira de negocis multisectorial.

Mobile World Capital, l'entitat que les institucions d'aquí han vertebrat per tal de gestionar i coordinar tot el que suposa aquest esdeveniment, va saber llegir aquesta evolució i va impulsar la creació de Four Years From Now, 4YFN, un altre esdeveniment paral·lel específicament dedicat al món dels negocis i l'emprenedoria, amb la qual cosa Barcelona treballa per capturar dos atributs ben interessants: d'una banda, les novetats en tecnologia mòbil; de l'altra, de quina manera aquesta tecnologia està transformant l'activitat empresarial.

Notícies relacionades

Per als empresaris catalans, que el Mobile World Congress es faci a Barcelona suposa tenir a casa l'aparador mundial on es mostren les novetats i l'espai on es reflexiona sobre el seu impacte en els negocis. Aquests dies hi ha tanta activitat i circula tanta informació que per poc atent que estiguis, fins i tot sense anar al recinte firal ja aprens i descobreixes coses. I això ens dóna un segon avantatge: l'oportunitat de posicionar-nos. Ara fa quasi 25 anys, els Jocs Olímpics van permetre que la ciutat de Barcelona i Catalunya es presentessin al món com una referència en disseny i creativitat, uns atributs que han permès diferenciar moltes empreses de casa quan s'ha tractat de competir a nivell internacional. I ara ja fa més de 10 anys que, gràcies al Mobile World Congress, podem incorporar un nou atribut ben interessant, el de ser creïble quan dius que estàs a punta d'espasa en la detecció de les novetats tecnològiques i la comprensió del seu impacte en els diferents sectors.

Encara hi ha qui es mira el Mobile World Congress com un aparador on bàsicament es presenten nous telèfons mòbils, però ja hauríem d'estar d'acord que també és part del nostre relat de competitivitat. Sigui quin sigui el nostre sector, més enllà de contactes i relacional, aquest congrés ha de ser l'espai de reflexió que ens ajuda a entendre què passarà i cap on hem d'orientar els nostres negocis i activitats. Si el fessin a qualsevol altre lloc del món hi aniríem.