1
Es llegeix en minuts

L'OCDEha presentat un nou informe: 'Trends shaping education 2013'. Aquesta vegada l'OCDE no respon a preguntes, no dóna orientacions, simplement planteja una sèrie de tendències en el món que indefectiblement afectaran profundament elsistema educatiu.

No puc fer una anàlisi exhaustiva del que diu l'informe, l'espai només em deixa relacionar lestendències:

L'informe dibuixa unmón globalitzat, molta diversitat ètnica i cultural, amb un moviment de persones, béns i capitals creixent, amb riscos evidents de caràcter ecològic.

Amb unesciutats cada vegada més poblades i amb nous problemes de benestar i salut, amb epidèmies com l'obesitat i amb situacions d'envelliment creixent. I amb una alta desafecció democràtica i participativa.

Un canvi progressiu en el paper de la dona amb la singularitat que des de l'any 2010 s'observa per primera vegada una correlació entre l'índex de dones que treballen i l'alça de l'índex de fertilitat.

Canvis en les famílies. Més petites, amb pares i mares grans, amb més hores detreball fora de casa i menys hores de dedicació als fills. Baixen els casaments i pugen els divorcis.

I un canvi sobtat: la xarxa, lestecnologies de la comunicació es generalitzen i creen una nova forma de conèixer i relacionar-se.

La veritat és que, encara que les referències que es fan afecten a canvis que ja hem vist com s'anaven produint, l'afirmació que el món tendeix cap a aquestes direccions, les turbulències que tenim són per quedar-se, que l'educació haurà de modelar en funció d'aquests variables, fa veure que el que apunta l'informe presenta un repte important.

Ara no es tracta de pensar que determinades coses que ens passen són passatgeres, que ja s'acabaran amb la finalització de la crisi, la normalització social o el retorn a l'estabilitat en les maneres de fer. O bé pensar també que de mica en mica ens en podrem anar sortint, petits canvis no gaire exigents, alguna jubilació i esperar que les coses es tranquil·litzin, aquella estabilitat tan desitjada.

LaFundació Bofillva fer unapresentació la setmana passada. Van invitar Tracey Burns de l'OCDE,Alfons Cornella iJoan Subirats. Les conclusions dels ponents sí que apuntaven respostes: més capacitat d'adaptació, més canvis, menys barreres. Flexibilitat, creativitat, autonomia i canvi, receptes bàsiques per poder pensar el futur.

Notícies relacionades

¿És capaç la nostra escola d'afrontar el repte? Per força les coses acaben canviant, ¿però quin cost té ajornar el canvi?

Postpublicat al portal d'opinió50x7