Els problemes del transport públic

Lluitar contra l'incivisme

És necessari trobar fórmules per agilitzar el procés sancionador per combatre el frau

3
Es llegeix en minuts
Lluitar contra lincivisme_MEDIA_3

Lluitar contra lincivisme_MEDIA_3 / MARÍA TITOS

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha estat últimament present als mitjans de comunicació per la voluntat de la companyia de trobar aliats en la lluita contra l'incivisme. D'entrada, m'agradaria matisar que l'incivisme no és un maldecap exclusiu del món del transport ferroviari. És evident, però, que els gestors dels serveis públics, com és el cas de Ferrocarrils, som una de les principals víctimes d'aquesta plaga, per la gran quantitat de diners que ens hem de gastar anualment per reparar les gamberrades d'una minoria. A tall d'exemple, Ferrocarrils destina dos milions d'euros anuals de diner públic a esborrar grafits, comprar vidres nous que s'han trencat a pedrades o pagar els bitllets de tots aquells que es colen impunement al tren.

El civisme és un bé per si mateix, però l'incivisme té efectes gravíssims, que posen en perill el manteniment d'un sistema de transport públic que és una experiència positiva de copagament.

Vull recordar que el nostre sistema se sustenta en dos tipus d'aportacions: els recursos procedents de les administracions públiques (i, en aquest context, hauríem de recordar que l'Estat Espanyol ha disminuït aquests últims anys els recursos aportats al sistema, en més de 80 milions d'euros) i de l'esforç dels usuaris.

Un fenomen especialment greu és el frau. Si bé és cert que el nivell de frau ha anat disminuint (gràcies a les inversions que hem fet amb el tancament de les estacions, l'obligació de cancel·lar a la sortida, etcètera), encara és un problema important per dos motius: pel que té d'escarni per a la gent que compleix amb les seves obligacions i perquè suposa una disminució significativa dels ingressos. I tot això en un moment en què no podem demanar més esforços a les administracions, que ja financen una part del cost del servei.

¿I què es pot fer per lluitar contra l'incivisme i el frau? D'entrada, ser conscients del problema i encarar-lo amb valentia i decisió, sense ambigüitats i amb la participació de tots els implicats: operadors, forces policials, magistrats, jutges, professors universitaris i societat civil. És precisament això el que ja hem començat a fer amb l'organització de la primera jornada sobre conductes incíviques en el transport ferroviari. L'experiència ha resultat molt positiva i d'aquesta primera presa de contacte ja hem extret algunes conclusions i un primer esquema de treball.

Tenim clar que s'ha de treballar en el terreny de la prevenció i la sensibilització per desenvolupar la consciència social sobre els béns públics i d'usos compartits. Per fer-ho serà necessari comptar amb la complicitat de les famílies, del sistema educatiu i també dels mitjans de comunicació. Però més enllà d'això és necessari emprendre accions concretes per combatre un problema real i existent. Una de les més efectives, segons vam coincidir tots els implicats en la jornada, són les patrulles policials en trens i estacions: l'anomenatmodel Barcelona. L'anomenem així perquè és una fórmula que ja s'aplica, i amb èxit, a la nostra capital des de juliol passat.

Però al marge d'aquestes accions, que depenen de l'Administració i els mateixos operadors, vull subratllar que també és imprescindible fer una revisió del sistema jurídic actual si volem tenir èxit en els nostres objectius. Per exemple, els operadors tenim el dret de no deixar entrar a les nostres instal·lacions els autors de comportaments antisocials. Disposem d'una figura jurídica, l'allunyament, que, en cas d'incompliment, té efectes penals i que pot ajudar a combatre directament la reincidència. Però també és necessari trobar fórmules per agilitzar el procés sancionador amb l'objectiu de combatre d'una manera més efectiva el frau, tenint en compte sobretot que ara únicament es cobren la meitat de les multes que s'imposen. En aquest sentit, hem proposat un nou procediment sancionador, adaptat a l'àmbit ferroviari, que permeti imposar una sanció immediata. Tenim clar que les sancions no han de ser només de caràcter econòmic, sinó que també hi ha d'haver mesures en educació, reinserció i rescabalament dels danys produïts. Això vol dir, per exemple, que algú que no pugui pagar les multes de frau ho compensi fent les tasques de neteja en una estació.

No pretenc oferir un manual de solucions màgiques, només vull exposar les conclusions que hem extret després d'una jornada rica en debat. Unes conclusions que estic convençut que poden servir de punt de partida per continuar treballant en la recerca de mesures efectives per combatre l'incivisme. Com diu el mestrePuyal,«junts serem imbatibles».

Notícies relacionades

En aquesta línia, Ferrocarrils ha posat a treballar un equip de persones per fer un seguiment de les conclusions, l'aplicació de les mesures proposades i la denúncia i el seguiment permanent dels infractors.

*President de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya