24 nov 2020

Anar al contingut

EDITORIAL

El llibre i la rosa, la festa continua

Ahir Catalunya va tornar a ser fidel a la seva cita amb els llibres el dia de Sant Jordi. Els carrers de Barcelona, epicentre de la festa, es van omplir novament d'un públic variat i tan àvid de literatura, culta o popular, com de mantenir la bonica tradició del llibre i la rosa. Falten els balanços dels professionals del sector, però ahir al vespre ja es podia dir que la diada del 2008 ha tornat a ser un clamorós èxit de vendes i d'afluència de públic a les llibreries i a les parades al carrer. La por que aquest Sant Jordi pogués quedar enterbolit per la coincidència amb el crucial partit europeu del Barça davant del Manchester, amb l'afegiment in- evitable de la presència de milers d'aficionats britànics als carrers de la ciutat, van quedar també dissipades. Barcelona es va mostrar una altra vegada com la ciutat oberta, cosmopolita, bilingüe i culta que, lluny dels tòpics que tracten d'encunyar els més rancis sectors polítics, s'exhibeix cada any com un exemple de tolerància i diversitat.

Estava cantat que Carlos Ruiz Zafón, amb la seva nova novel.la, El juego del ángel, seia el triomfador de la jornada. Ho va ser i amb unes proporcions històriques, a la vista de l'estratosfèric nombre d'exemplars venuts. Però l'èxit comercial d'aquesta obra --ambientada, per cert, a Barcelona-- no va suposar una trava perquè emergissin altres autors, com la jove Najat el Hachmi o el consagrat Eduardo Mendoza, que van aconseguir, segons les primeres estimacions, unes grans xifres de vendes. L'èxit de Ruiz Zafón no va afectar la compra de títols en català, però sí que sembla que ha posat fre al fenomen dels llibres medià- tics, és a dir, els firmats per personatges famosos dels mitjans de comunicació. L'exfutbolista Carles Rexach, amb el seu llibre Ara parlo jo, en constitueix la sorprenent excepció.

El que queda després del Sant Jordi d'ahir és que estem davant d'una festa que es va adaptant als nous temps, però sense perdre en absolut la seva essència i la seva empenta popular. Els que pensen que la celebració del llibre i la rosa mor d'èxit s'hauran d'esperar per certificar el seu funest diag- nòstic. La insòlita barreja de literatura, màrqueting i festa sembla més vigorosa que mai en temps d'internet, de debat sobre els drets d'autor i de l'eterna diatriba entre les cultures catalana i espanyola. L'espectacle dels carrers plens de gent amb llibres i roses és la demostració que Sant Jordi seguirà mentre els catalans, protagonistes de la festa, ho vulguin.