On Catalunya

'Köpskam': la vergonya de comprar roba nova

A Suècia ja posen nom a una realitat derivada del canvi climàtic, l'enrojolament per adquirir roba nova

zentauroepp28129469 abel191007163211

zentauroepp28129469 abel191007163211

1
Es llegeix en minuts
Núria Marrón
Núria Marrón

Periodista

ver +

Sempre hi ha una paraula nòrdica que caça al vol el ‘punch’ dels temps. I si no fa tant el terme de moda era ‘hygge’ (¿recorden tota aquella literatura consagrada a la difusa idea del benestar danès?), la paraula que arriba ara és ‘köpskam’, que en suec ve a significar «vergonya per comprar roba nova». Des que els més joves han convertit el clima en la seva guerra generacional, els comptes del sector tèxtil –ja ho saben: és el segon més contaminant i una peça se sol utilitzar només set vegades– han entrat en bloc en la conversa, mentre augmenten les vendes de segona mà, les revistes es debaten si ‘el vell és el nou-nou’, i Meghan Markle i Kim Kardashian, que arriben a gairebé tot 10 minuts abans que la resta, converteixen ara les seves aparicions en una arcàdia ‘vintage’.   

Un gènere, per cert, que es va inventar la dama novaiorquesa Sue Salzman, que en els anys 50 va arrambar tots els abrics d’os rentador que va poder –relíquies dels anys 20– i va posar un anunci en el qual apareixia ella amb un llarg collar, una pamela de feltre i una d’aquelles peces, deia, «magníficament velles». Sobra dir que els abrics, «plens d’encantadors forats», van volar. Després la segona mà va traspassar a la contracultura, ja que aquelles botigues van donar refugi al col·lectiu gai i al vestuari a l’esmena ‘antiestablishment’ de ‘beatniks’ i ‘hippies’ (un dels fetitxes del moment, les jaquetes militars victorianes, van assolir la portada del ‘Sgt. Pepper’s’). I així, després del punk i el grunge, arribem a Kardashian & Cia, que estan trobant en el ‘vintage’ un bonic maquillatge per a la fabulosa empremta ecològica del seu armari.