Tendència

El cine fantàstic francès mostra consciència ecologista a Sitges

Conversem amb el director Thomas Cailley sobre la seva aplaudida ‘El reino animal’ i més pel·lícules franceses del programa de Sitges que parlen d’una renovada consciència ecologista, de més interès pels animals, la natura i el clima

Amanda Nell Eu presenta el seu premiat conte sobre la pubertat femenina a Sitges

La imparable onada de cine coreà torna amb força al festival de Sitges

El cine fantàstic francès mostra consciència ecologista a Sitges

Archivo

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ja en la seva comèdia revelació ‘Les combattants’ s’apreciava l’interès de Thomas Cailley pels codis del món fantàstic. Però el director francès els va abraçar amb encara més intensitat en la seva sèrie de ciència-ficció ‘Ad vitam’. I continua explorant-los des d’una òptica personalíssima a ‘El reino animal’ (Oficial Fantàstic Competició), faula ecologista sobre una onada de mutacions que converteix una petita part de la població en criatures animals. François (Romain Duris), casat amb una dona afligida del procés, s’embarca amb el seu fill adolescent Émile (Paul Kircher, revelació de ‘Dialogando con la vida’) en una nova etapa familiar per mirar de trobar la solució. 

El més interessant del projecte és el seu encreuament natural de suposats extrems: al pur espectacle fantàstic s’hi uneix el més matisat realisme social, psicològic i geogràfic. «M’interessa molt la barreja de gèneres, de registres», ens explica el director a Sitges. «Que una pel·lícula pugui ser alhora íntima i espectacular, realista i fantàstica, que tingui acció i també moments més contemplatius o poètics. M’agrada que tot això convisqui, com passa en el cine de Bong Joon-ho, que em recorda la vida per la seva diversitat de colors».  

Altres referents, potser més clars, d’‘El reino animal’ podrien ser Spielberg i Shyamalan; aquests directors, segons Cailley, «fan drames humans que podrien funcionar sense l’element fantàstic: ‘E.T.’ seria bona fins i tot sense l’extraterrestre, però gràcies a ell és encara millor; la història és més potent». L’apartat de relacions de la seva pel·lícula deu molt, apunta el director, a l’excelsa ‘Un lugar en ninguna parte’ de Sidney Lumet, amb River Phoenix, i ‘Un mundo perfecto’, de Clint Eastwood, dues grans obres sobre la paternitat. 

Més optimisme que ansietat 

Més optimisme que ansietat Aquest any s’han vist en el festival altres pel·lícules franceses fantàstiques relacionades amb els animals, la natura i el clima. Allà queda l’exemple d‘Acide’, nou llargmetratge de Just Philippot (el de l’ecoterrorífica ‘La nube’), aventura de catàstrofes amb inspiració ferotge en l’escalfament global: durant una onada de calor, uns núvols estranys comencen a donar pluja àcida sobre tot França.

També hi ha ‘Vermin: la plaga’, de Sébastien Vaniček, espècie de moderna ‘Aracnofobia’ sobre l’assalt d’infinites aranyes, cada vegada més mortíferes, en un barri de la perifèria d’una gran ciutat. Com les criatures d’‘El reino animal’, no són exactament monstres, sinó «simplement una altra espècie mirant de sobreviure en un lloc hostil i estrany», en paraules del crític de cine Bilge Ebiri per a ‘Vulture’.

¿Podem veure aquesta onada com el resultat de la moderna ecoansietat? ¿O es deu, simplement, a l’aparició d’una nova consciència ecologista? «Jo no em considero ecoansiós, tot i que sigui conscient que el planeta està molt malament», diu Cailley. «M’he fet gran en un món que cada vegada és més pobre. Però per a mi aquesta pel·lícula era una oportunitat de proposar gairebé el contrari de l’ecoansietat: aquesta mutació, aquesta anomalia, provoca la biodiversitat i enriqueix el món». 

Sensacions trobades 

Notícies relacionades

Sensacions trobades Cailley juga hàbilment amb les expectatives de l’espectador i el situa en un ric i ambivalent territori emocional. El que, en principi, semblava monstruós comença a semblar utòpic. Mutants i espectadors ploren per la vida deixada enrere alhora que estableixin una creixent il·lusió per la que pugui venir. «Una espectadora, una dona gran, em va comentar que al principi de la pel·lícula tenia por dels monstres, però que al final tenia por dels homes. Em va semblar una bona reflexió». 

Si hi ha un missatge final per a la història és que hem d’acceptar l’altre: «El que espero és que canviem la perspectiva del que veiem. Per això tota la pel·lícula està filmada a l’altura dels ulls i es dona molta importància a la mirada de les criatures. Nosaltres les mirem a elles, elles ens miren a nosaltres... Només espero que al final tots aconseguim mirar-nos. Crec que és possible mirar els altres, acceptar la diferència i conviure de manera pacífica».