LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA

Eva Green: una estrella fosca brilla a Sitges

  • Parlem amb la revelació de ‘Soñadores’ i noia Bond de ‘Casino Royale’, coneguda per la seva volença cap als personatges fantàstics o recargolats, al seu pas pel festival per presentar ‘Nocebo’ 

Eva Green: una estrella fosca brilla a Sitges

Festival de Sitges

4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La realitat està sobrevalorada. Ho saben la majoria d’acòlits del festival de Sitges i també Eva Green, que després de debutar a ‘Soñadores’, de Bertolucci, fascinant ménage à trois en un París a punt de les revoltes del 1968, s’ha deixat caure sobretot en projectes sense afecció per les lleis del que és quotidià. Nou exemple: ‘Nocebo’ (Oficial Fantàstic Competició), ‘thriller’ sobrenatural de Lorcan Finnegan, el director que va predir sense voler la realitat del confinament amb l’al·lucinada ‘Vivarium’.

En la que Finnegan va anunciar divendres a Sitges com a «primera coproducció de la història entre Irlanda i les Filipines», Green dona vida a Christine, exitosa dissenyadora de roba per a nens que veu la seva vida canviar radicalment en qüestió de pocs mesos, producte d’una misteriosa trobada amb un gos que li posa a sobre les seves paparres. Pateix problemes de memòria, insomni o tremolors, però segons el seu marit Felix (Mark Strong) tot és al seu cap. Només l’assistenta filipina Diana (Chai Fonacier), arribada a la porta de casa sense que la Christine recordi haver-li trucat, sembla tenir la solució als seus mals. Però alguna cosa en l’ambient diu que el malson només ha començat.

Com a bona amant de l’estrany, Green havia vibrat amb ‘Vivarium’. «Per això vaig llegir aquest guió amb interès», ens explica en entrevista individual. «I em va semblar un ‘thriller’ psicològic emocionant que, a més, tenia un important missatge social». Segons ens explica Finnegan uns minuts abans que xerrem amb ella, «aquest paper era ideal per a Eva: li agraden els personatges complicats, que poden no caure massa simpàtics, i és una persona molt conscienciada a nivell polític, així que li interessava explorar els temes del film». 

Contra la ‘fast fashion’

Contra la ‘fast fashion’La fascinant ‘Nocebo’ és, entre altres coses, una exploració dels efectes de la llum de gas, aquesta forma de maltractament psicològic per la qual un abusador fa dubtar la seva víctima del seu propi judici. Qui diu un abusador pot dir un doctor, com demostren alguns estudis i recorda la pel·lícula: «Lorcan em va fer veure moltes coses sobre, en concret, la malaltia de Lyme [infecció bacteriana que es produeix a través de la picada d’una paparra infectada]. Moltes dones no s’ho prenen seriosament. I fins que no s’arriba a l’arrel del problema, pateixen de veritat». 

Però si alguna cosa condemna a fons la pel·lícula, és el nostre consumisme rampant i el model explotador de la moda assequible i efímera. «La ‘fast fashion’ destrueix el nostre medi ambient», recorda Green en l’inici d’una llarga diatriba. «És molt destructiva amb els drets humans. Si no m’equivoco, és la tercera causa més important del canvi climàtic. I la gent no és conscient de com resulta de tòxica per al medi ambient i nosaltres mateixos. Tota aquesta roba, a més, no sol reciclar-se, sinó que la majoria acaba en abocadors gegants. La gent diu: ¿per a què comprar-me una samarreta de trenta dòlars en lloc d’una de cinc? Si portaràs aquesta samarreta barata una trentena de vegades, d’acord, però no la compris per utilitzar-la una vegada i llençar-la».

Chica Bond d’aire tràgic

Chica Bond d’aire tràgicLa filla de l’actriu Marlène Jobert i el cirurgià dental (o, cuidat, actor de Bresson) Walter Green va provar sort, sense autosatisfacció, al teatre abans d’enlluernar i quedar contenta amb ‘Soñadores’. Va continuar apuntant a estrella com la Sibila de Jerusalem d’’El regne del cel’ o la Vesper Lynd de ‘Casino Royale’, una noia Bond que, com la Tracy Draco de Diana Rigg a ‘007 al servei secret de Sa Majestat’, no arribava viva als crèdits finals. «Jo vaig veure al seu dia ‘Casino Royale’ com una gran història d’amor, o fins i tot una gran tragèdia amorosa, que resulta tenir James Bond com un dels personatges principals. Estava, a més, molt ben escrita. L’estira-i-arronsa verbal entre ells era increïble, gairebé com de pel·lícula dels quaranta amb Katharine Hepburn». 

Notícies relacionades

Precisament un guionista de la saga Bond, John Logan (‘Skyfall’, ‘Spectre’), li va servir un altre dels seus papers més memorables, el de la mèdium Vanessa Ives a la sèrie ‘Penny Dreadful: «Sens dubte és un dels millors personatges que m’han tocat. En certa manera, vaig sentir com si Logan ho hagués escrit a la meva mida. Bé, tant de bo no del tot, o moriré ben aviat [rialles]».

Aviat la veurem en una altra sèrie, l’anglofrancesa ‘Liaison’ d’Apple TV+, dirigida per Stephen Hopkins, autor (amb totes les lletres) de ‘Depredador 2’, ‘Los demonios de la noche’ o el pilot de ‘24’. «És una mica trist, però sembla que el cine està morint i la tele s’està imposant. Tinc sort de poder continuar treballant. Fent, a més, coses ben diferents: aviat em veureu com la Milady d’‘Els tres mosqueters’ i ara faré de soldat nord-americà. M’encanta poder explorar tants mons».