Concert

Rosalía: l’alliberament de 17.000 ‘despechá’s’ (i Ibai)

  • De la col·lecció de ‘hits’ de la catalana, el més esperat va ser un de no publicat encara. Sí, ‘Despechá’, que corre com la pólvora per la xarxa, va ser un dels moments àlgids d’un concert en el qual l’‘streamer’ va atraure mirades en la prèvia.

2
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El concert de Rosalía pot començar en qualsevol moment. Els focus s’encenen de cop i volta, però només un instant. Falsa alarma. Qui no està fent cua per comprar una cervesa (o potser demanant un d’aquests microcrèdits ràpids per pagar-la) té la mirada permanentment posada a l’escenari, ja que passa, per poc, l’hora en què havia de començar el concert. Però un comença a mirar la grada. Un altre el segueix, i així un altre, un altre i un altre. I en un moment 17.000 persones es fixen en un noi que acaba d’arribar a la tribuna del Palau Sant Jordi.

És Ibai Llanos, l’‘streamer’ basc que a casa seva té de tot menys, justament, un Palau Sant Jordi en què fer macroconcerts. Un personatge tan popular que acapara mirades de ‘motomamis’ (moltíssim públic femení ahir), malgrat que la diva catalana està a punt de trepitjar «un lloc sagrat», com es va referir ahir a la nit Rosalía a l’escenari. Quan la cosa es va posar seriosa i fosca, Ibai es va alliberar de curiosos en favor de la catalana.

Però anem al tema. La gent havia vingut a veure la cantant de Sant Esteve Sesrovires en la ja setena parada del seu ‘tour’. I també a escoltar en viu ‘Despechá’, cançó no publicada encara i presentada en viu a la gira actual. Se’n coneix poc més d’un minut, però ja corre com la pólvora per internet. Del concert d’Almeria, on va començar a carburar el directe de l’últim i genial disc de l’artista, ‘Motomami’, al primer de Barcelona han passat 17 dies. Més que suficients en aquests temps de la viralitat màxima a la xarxa que encarna TikTok perquè una cançó sigui, en aquesta època de l’any, considerada ja com a cançó de l’estiu. Però, repetim, sense haver sortit.

Notícies relacionades

Si s’ha de jutjar pel que es va veure ahir a la nit, ‘Despechá’ –sembla que aquest en serà el títol després que també entrés en la terna ‘De lao a lao’–, una cançó amb ritmes de batxata, té números de ser una candidatura potent. Al darrere té, almenys, 17.000 ‘despechá’s’ per empènyer el tema. Un alliberament per a totes elles va ser viure-la en directe després de repetir i repetir en els mòbils la cançó mirant alguna actuació de Rosalía o el mateix avançament que va publicar la cantant a les seves xarxes. Les primeres grans ballarugues de la nit van passar llavors. La devoció per ‘Despechá’ va convertir aquest poc més d’un minut en un dels moments destacats del concert, de gairebé dues hores. El desengany amorós és un sentiment tan potent –i tan compartit– que fer-lo ballable el fa universal. Molta de la música de Bad Bunny, per exemple, se’n nodreix.

I, per això, l’esclat del públic amb ‘Despechá’, col·locada amb delicadesa en un moment per a la festa (arriba a sonar ‘Gasolina’), estava anunciat. Es va prolongar, a més, sobre l’escenari amb una desena llarga de variats assistents convidats a desmelenar-se a la tarima. La més veterana va ser una dona, que segur que ha de ser l’àvia d’algú, que es va moure per la pista improvisada al ritme de la tornada enganxosa: «Y ando despechá, oah, alocá». De bojos, com diria Ibai, és que una cançó sigui un èxit abans que surti publicada. Altres temps: temps de Rosalía (i TikTok).