Hotel Cadogan
Els llibres recomanats per Olga Merino: Flaubert, gòtic i barceloní
Carpenoctem acaba de publicar ‘Dos cuentos góticos’, dos relats que l’autor francès va escriure el 1836, als 15 anys

La tasca més molesta de les que ens ocupen al Cadogan és l’expurgació de la biblioteca, l’eliminació de la pols dipositada als prestatges, fins i tot els que es troben a resguard rere vidres, la majoria. Les partícules insidioses es colen per les escletxes i floten en l’aire fins a decidir on es posen per mortificar-nos millor. Des dels temps de la reina Victòria, hem anat perfeccionant alguns trucs per alleugerir la tasca, com netejar els llibres de dos en dos amb una brotxa plana de pintor o col·locar trossos de tafetà sobre el tall superior dels volums, entre la capçada i el llom, petites tires de tela tallades a mesura que sacsegem de tant en tant; la seda espessa llepa molt bé la pols. En qualsevol cas, un malson domèstic, com el de mantenir cert ordre entre els títols i encaixar-hi els que van arribant.
La ultimíssima de les nostres adquisicions és tan lleugera que s’ha colat com una ploma entre ‘Madame Bovary’ i ‘Salambó’ sense necessitat de descavalcar de les lleixes tot el segle XIX francès. Una obra fina com un pensament, una raresa literària de 81 pàgines titulada ‘Dos cuentos góticos’, que acaba de publicar Carpenoctem –¡quin bon nom per a una editorial!– amb pròleg de l’escriptor Miquel Molina. Es tracta de dos relats de tall molt romàntic encara, amb els seus carrerons lúgubres i bruixes que llegeixen la bonaventura al palmell de la mà, escrits per Gustave Flaubert el 1836, als 15 anys, quan començava a sortir-li el bigoti de guerrer mongol. No deixa de ser curiós que dediqués una de les seves primeres composicions, el conte ‘Bibliomanía’, a Barcelona, ciutat llibresca com no n'hi ha d'altra, i que amb clarividència adolescent hi profetitzés un hàbit tan contemporani, el d’acumular llibres sense llegir-los, cosa que els japonesos anomenen ‘tsundoku’, degut, assenyala el pròleg, al «desequilibri entre una oferta editorial expansiva i un hàbit de lectura minvant».
El segon dels contes, ‘La peste en Florencia’, s’inspira en les picabaralles sagnants en el llinatge dels Mèdici i crea una atmosfera encara més gòtica: «‘Hacía frío en aquella habitación que olía a algo húmedo y sepulcral que recordaba a un anfiteatro de disección’». Una altra intuïció juvenil, ja que ho faria d’adult, quan es convertís en un conco provincià i baladrer: «‘Disecarse en vivo’». Per amor a la literatura, per escriure una cosa perdurable amb la paciència del picapedrer. Constància i convicció.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Jordi Tarrés: "M’han trasplantat el fetge i el ronyó. Mai m’hauria imaginat veure’m així"
- La Coca-Cola de Josep Cuní
- LLEI DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern xifra en més d’1,5 milions les peticions de nacionalitat per la llei de nets
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- El gran repte d’Arrieta
- Seguidors expectants Rosalía i el seu nou disc, una qüestió de fe i paciència: aquesta nit revelarà més detalls del seu quart àlbum
- Banca La caiguda del núvol d’Amazon paralitza els pagaments a Espanya i causa errors en datàfons, caixers i Bizum
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Cotitzacions El Govern frena la pujada de quotes als autònoms que menys guanyen i planteja pujar fins a un 2,5% a la resta
- Educació Més de 325.000 alumnes amb necessitats educatives específiques no reben el suport necessari a Catalunya