Hotel Cadogan

Els llibres recomanats per Olga Merino: Flaubert, gòtic i barceloní

  • Carpenoctem acaba de publicar ‘Dos cuentos góticos’, dos relats que l’autor francès va escriure el 1836, als 15 anys

Els llibres recomanats per Olga Merino: Flaubert, gòtic i barceloní

EPC

2
Es llegeix en minuts
Olga Merino
Olga Merino

Periodista i escriptora

ver +

La tasca més molesta de les que ens ocupen al Cadogan és l’expurgació de la biblioteca, l’eliminació de la pols dipositada als prestatges, fins i tot els que es troben a resguard rere vidres, la majoria. Les partícules insidioses es colen per les escletxes i floten en l’aire fins a decidir on es posen per mortificar-nos millor. Des dels temps de la reina Victòria, hem anat perfeccionant alguns trucs per alleugerir la tasca, com netejar els llibres de dos en dos amb una brotxa plana de pintor o col·locar trossos de tafetà sobre el tall superior dels volums, entre la capçada i el llom, petites tires de tela tallades a mesura que sacsegem de tant en tant; la seda espessa llepa molt bé la pols. En qualsevol cas, un malson domèstic, com el de mantenir cert ordre entre els títols i encaixar-hi els que van arribant.

Notícies relacionades

La ultimíssima de les nostres adquisicions és tan lleugera que s’ha colat com una ploma entre ‘Madame Bovary’ i ‘Salambó’ sense necessitat de descavalcar de les lleixes tot el segle XIX francès. Una obra fina com un pensament, una raresa literària de 81 pàgines titulada ‘Dos cuentos góticos’, que acaba de publicar Carpenoctem –¡quin bon nom per a una editorial!– amb pròleg de l’escriptor Miquel Molina. Es tracta de dos relats de tall molt romàntic encara, amb els seus carrerons lúgubres i bruixes que llegeixen la bonaventura al palmell de la mà, escrits per Gustave Flaubert el 1836, als 15 anys, quan començava a sortir-li el bigoti de guerrer mongol. No deixa de ser curiós que dediqués una de les seves primeres composicions, el conte ‘Bibliomanía’, a Barcelona, ciutat llibresca com no n'hi ha d'altra, i que amb clarividència adolescent hi profetitzés un hàbit tan contemporani, el d’acumular llibres sense llegir-los, cosa que els japonesos anomenen ‘tsundoku’, degut, assenyala el pròleg, al «desequilibri entre una oferta editorial expansiva i un hàbit de lectura minvant».

El segon dels contes, ‘La peste en Florencia’, s’inspira en les picabaralles sagnants en el llinatge dels Mèdici i crea una atmosfera encara més gòtica: «‘Hacía frío en aquella habitación que olía a algo húmedo y sepulcral que recordaba a un anfiteatro de disección’». Una altra intuïció juvenil, ja que ho faria d’adult, quan es convertís en un conco provincià i baladrer: «‘Disecarse en vivo’». Per amor a la literatura, per escriure una cosa perdurable amb la paciència del picapedrer. Constància i convicció.                            

Temes:

Hotel Cadogan