PALMARÈS

‘Lamb’, millor pel·lícula al Festival de Sitges

  • Aquesta faula sobre la pèrdua i el respecte a la naturalesa ha obtingut també el premi a la millor interpretació femenina (Noomi Rapace) i el Citizen Kane al director revelació.

‘Lamb’, millor pel·lícula al Festival de Sitges

Archivo

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La islandesa ‘Lamb’, debut del director Valdimar Jóhansson, ha sigut distingida com a millor pel·lícula al Festival de Sitges. El jurat format per Ali Abassi (director de ‘Border’), Alaska, Luna (directora de ‘Yo, puta’), Joaquín Reyes i Antonio Trashorras (director d’‘El callejón’) ha volgut també premiar la seva protagonista femenina, Noomi Rapace, ex aequo amb la Susanne Jensen de ‘Luzifer’. Jóhannsson ha rebut, a més, el Citizen Kane al director revelació que atorga el jurat de la crítica.

Segons va explicar Trashorras, «‘Lamb’ és aquesta pel·lícula que ens ha agradat a tots. Com podeu imaginar, amb cinc persones, la pel·lícula favorita de cada un ho tenia difícil per guanyar. La decisió ens té a tots extremadament contents. Ens ha semblat una pel·lícula sorprenent, que explica una història al·legòrica de manera inesperada. Mentre la vèiem, tots ens vam quedar sorpresos dues o tres vegades». A la qual cosa Reyes va afegir, amb el seu habitual accent manxec: «Els animals actuen molt bé. És un element inquietant. Hi ha ovelles que transmeten més que molts actors». Abbasi va fer un apunt important: «Tampoc hi ha gaires pel·lícules que tinguessin la precisió de ‘Lamb’ en la seva narrativa».

Una altra pel·lícula doblement recompensada pel jurat de secció oficial ha sigut ‘Nitram’: l’australià Justin Kurzel (’Macbeth’ del 2015) s’ha emportat el premi a millor direcció, i Caleb Landry Jones, el de millor interpretació masculina, ex aequo amb el Franz Rogowski de ‘Luzifer’.

Altres pel·lícules reconegudes pel Jurat Oficial Fantàstic han sigut ‘Silent night’ (millor guió), ‘Limbo’ (millor fotografia), ‘Mona Lisa and the Blood Moon’ (millor música; també millor pel·lícula de la secció oficial a competició segons el jurat Carnet Jove) i ‘Mad god’ (millors efectes especials). A més, ha volgut fer dues mencions especials: a dues ‘opere prime’, ‘The blazing world’, de Carlson Young, i ‘The execution’, de Lado Kvataniya, i la confirmació del talent d’Eskil Vogt com a director, ‘The innocents’. «Va estar a punt de sortir en guió, pel·lícula, direcció... La menció és per tot», ha dit Alaska. «Hi va haver molt debat perquè ens agradava molt en general». El premi especial del jurat ha recaigut en ‘After blue’, de Bertrand Mandico. «Ens sembla la pel·lícula més especial de tot el festival», va dir Alaska. «M’agradaria enviar-la a Netflix i veure en quina categoria la col·locaria el seu algoritme», va fer broma Abbasi.

«El nivell ha sigut alt i s’ha vist a l’hora de deliberar: ens ho ha posat difícil», va comentar Luna. «Per això dos ex aequos, les dues mencions especials i el premi especial. Tota aquesta obertura de premis ens ha ajudat a cobrir aquest talent que volíem reconèixer. I encara se’ns ha quedat alguna espineta, alguna altra pel·lícula que ens hauria agradat premiar».

Notícies relacionades

També han resultat premiats films com ‘Inferno rosso: Joe D’Amato sulla via dell’eccesso’ (millor pel·lícula de Sitges Documenta), ‘A nuvem rosa’ (millor pel·lícula Blood Window) i ‘Cryptozoo’ (millor llarg d’Anima’t).

(Aquesta informació segueix en desenvolupament).