ART

Els llaços entre Miró, Gaudí i Gomis protagonitzen la programació del Museu Can Mario de Palafrugell

La Fundació Vila Casas i la Fundació Joan Miró coorganitzen l’exposició ‘Miró, Gaudí, Gomis. El sentit màgic de l’art’

Estarà disponible entre el 25 de juliol i el 28 de novembre amb diferents activitats per als visitants

Els llaços entre Miró, Gaudí i Gomis protagonitzen la programació del Museu Can Mario de Palafrugell
4
Es llegeix en minuts

Joan Miró, Antoni Gaudí i Joaquim Gomis seran els protagonistes de la nova programació del Museu Can Mario de Palafrugell, entre el 25 de juliol i el 28 de novembre. Sota el títol ’Miró, Gaudí, Gomis. El sentit màgic de l’art’, la nova exposició connecta les figures de Miró i Gaudí a través de les fotografies de Gomis, que va ser el primer president de la Fundació Joan Miró i, a més, un gran divulgador de l’obra de l’arquitecte català.

L’exposició, coorganitzada per la Fundació Vila Casas i la Fundació Joan Miró a través del seu fons, comptarà amb escultures, ceràmiques, dibuixos i uns gravats que va fer Joan Miró el 1979 per homenatjar Gaudí, a més de les fotografies que va fer Gomis dels treballs de l’arquitecte. Tot això, en el seu conjunt, posarà en relleu les afinitats creatives entre l’arquitecte i l’artista.

El treball de Gaudí, que després de la seva mort va quedar pràcticament en l’oblit, va ser una font d’inspiració per a Miró, que juntament amb altres personalitats vinculades al món de l’art, l’arquitectura i la cultura en general van tornar a destacar el paper de l’arquitecte tres dècades després de la seva defunció. Gomis, per la seva banda, i a través de la fotografia, va ser un dels seus grans divulgadors mostrant els detalls de les obres de Gaudí a través del seu treball.

«Miró va mostrar un interès per la naturalesa similar al de Gaudí. Igual que l’arquitecte, va aconseguir una síntesi de la seva plàstica a través de l’observació d’elements naturals. Quan va voler fer el salt de la pintura als anys 40 i 50, es va interessar pel sentit escultòric de l’obra de Gaudí i pels seus procediments tècnics. Al final de la seva trajectòria, Miró li va voler rendir homenatge a través de diferents sèries de gravats», expliquen les comissàries de l’exposició, Teresa Montaner i Ester Ramos.

Gaudí i Miró a través dels «fotoscops» de Gomis

Gaudí i Miró a través dels «fotoscops» de GomisL’exposició comptarà amb la presència de fotografies que Gomis va fer a l’arquitectura de Gaudí entre 1943 i 1967, a més dels coneguts com a «fotoscops», llibres que va editar amb Joan Prats en què el fotògraf presentava una seqüència rítmica d’imatges. Gomis i Prats en van editar alguns sobre l’obra de Gaudí com, per exemple, ‘La Sagrada Familia de Antonio Gaudí’ (1952), que va estar vinculat al centenari del naixement de l’arquitecte.

Miró també va tenir el seu. Sota el títol ‘Atmósfera Miró’ (1959), aquest «fotoscop» està dedicat als ambients creatius de l’artista amb imatges que van ser fetes a la seva masia de Mont-Roig. El fotògraf i Prats van crear una nova interpretació de l’artista que el relacionava amb la terra i l’art popular.

Gaudí a través de la pintura i l’escultura de Miró

Gaudí a través de la pintura i l’escultura de MiróLa influència de Gaudí en l’obra de Miró va ser present tant en les seves pintures com en les seves escultures. La naturalesa va ser essencial per als dos. A l’exposició, per exemple, es mostra el llaç entre Miró i el paisatge català a través d’un autoretrat fet el 1938 durant el seu exili a París. En aquest, es fusiona amb la muntanya de Montserrat i les roques es converteixen en la seva esquena. Gaudí, per la seva banda, va traslladar a la Sagrada Família l’orografia de la muntanya i va coronar amb una roca el portal de l’Esperança.

Miró també va trobar la inspiració en Gaudí al terreny de l’escultura. Es va fixar en els materials i en els seus procediments tècnics. L’emmotllat de les seves obres, per exemple, s’inspiraven en el sistema que l’arquitecte va utilitzar a la façana del Naixement de la Sagrada Família. El Parc Güell li va servir d’inspiració per realitzar els murals de la Unesco a París i les ceràmiques i escultures del Laberint de la Fondation Maeght. També va ser el cas del Mosaic del Pla de l’Os (1976) de la Rambla de Barcelona. 

L’admiració de l’artista per Gaudí es va materialitzar al final de la seva trajectòria amb una sèrie de gravats amb què el va homenatjar. La més notable va ser titulada ‘Gaudí’ (1979) en què Miró va dibuixar criatures fantàstiques que es van estructurar a través del grafisme en negre i els colors. Per a això va comptar amb la col·laboració del gravador Joan Barbará amb qui va editar també ‘Enrajolats’, una altra obra que fa al·lusió a la tècnica de Gaudí.

Vídeos, activitats i ART-LAB

Vídeos, activitats i ART-LABL’exposició comptarà amb la projecció d’‘Atmósfera Miró’ de Jorge Bravo i Plei Adiovisuals, a més de la pel·lícula ‘Around and About Joan Miró’ (1955) de Thomas Bouchard. A més, el públic podrà disfrutar de visites guiades, una a càrrec de les comissàries. Així mateix, des del Servei Educatiu de la Fundació Vila Casas s’ha destinat un espai a la creació artística per acostar l’exposició als visitants i les famílies amb activitats per a tots els públics.

Una de les activitats serà ‘De la natura a l’escultura’, que posarà en relleu la inspiració que la naturalesa suposava per a Miró i Gaudí, a través de tres figures presents a l’exposició. Després de visitar i reflexionar sobre el tema, els més petits podran crear la seva pròpia escultura a l’ART-LAB. Aquesta estarà inspirada per la naturalesa i s’acabarà convertint en una criatura fantàstica.