Promoció cultural
Calonge vol ser el Hay-on-Wye català
L’ajuntament de la localitat del Baix Empordà facilita la creació de set llibreries al poble, per convertir-se en una Vila del Llibre permanent

Calonge
Muntar una llibreria pot ser la manera de col·locar un poble al mapa, de convertir-lo en un distintiu. En la dècada dels 70 Hay-on-Wye, un petit poble del Gal·les, va inventar el model pel qual va ser mundialment conegut: un lloc on en uns quants metres quadrats es multipliquen les llibreries i que atrau any rere any els bibliòfils, els lectors i aquells que busquen un tipus de turisme diferent. Hay, ja se sap, va ser el quilòmetre zero de festivals literaris escampats pel món –a Espanya, a Segòvia– i un far de promoció editorial de primera magnitud. Altres exemples són el pintoresc poblet francès de Montolieu, a prop de Carcassona i la medieval Urueña, a Valladolid, denominada Villa del Libro, que presumeix de tenir més llibreries que bars.
Mirant-se en aquests exemples i aprofitant l’auge llibreter que s’ha desenvolupat en plena pandèmia, l’Ajuntament de Calonge, al Baix Empordà, ha fet una crida a llibreters i emprenedors del món del llibre perquè estableixin el seu negoci al poble com una manera de revitalitzar el nucli antic del poble una mica enfosquit pel pròxim Sant Antoni de Calonge –comparteixen ajuntament–, marcat pel turisme de platja. La invitació no ve sola. El consistori ofereix subvencions i incentius fiscals a més de posar a disposició dels llibreters set locals singulars al nucli històric amb lloguers assequibles per ubicar-hi els negocis. La idea és «convertir Calonge en la primera Vila del Llibre, és a dir ‘Book Town’ [una marca registrada turística], permanent a Catalunya», com una manera de revitalitzar i diversificar l’economia del municipi.
Els incentius concrets que proposa l’ajuntament són 10.000 euros per a l’adquisició d’elements de mobiliari, decoració i maquinària, a més d’ajudes de 6.000 euros més per a la contractació de personal i subvenció fins al 60% fins a un màxim de 60.000 euros per a la rehabilitació dels locals i una bonificació d’un 90% en la taxa de llicència d’activitats. La idea és connectar aquests negocis amb les activitats culturals, com concerts, recitals, conferències, cicle de cine o fires de carrer, que ja es realitzen, en una zona que a més del turisme estacional compta amb l’incentiu de la indústria del vi i de l’agricultura ecològica. La població de més d’11.000 habitants arriba a comptar amb 100.000 visitants a l’estiu, amb més de 70 nacionalitats diferents. L’ajuntament calcula tenir un públic potencial d’un milió de persones –200.000 dels quals, estrangers– si es té en compte l’àrea potencial en un radi de 30 minuts amb cotxe. Material, n’hi ha de sobres; el temps dirà si Calonge pot convertir-se en el Hay català.
- MUNDIAL DE MOTOGP Àlex Márquez: «El meu germà té pilotes, bé, ara una i mitja»
- Entre el dolor i la nostàlgia
-
Ofert per
- "No guiris, només locals": augmenten els usuaris d''apps' de cites que veten els 'expats' a Barcelona
- Hongria Jaume Collboni, en la marxa de l’Orgull LGTBI prohibida a Budapest: «Pot passar demà a Barcelona»
- Calçat Una podòloga, contundent respecte a portar crocs a l’estiu: «L’ideal és que no les utilitzis»
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- La moda del te 'matcha': quina és la diferència amb el cafè?
- Dennis Lehane: "Ara la gent prefereix el relatabans que la veritat"
- Un altre menú d’etapes frustrants i llampecs emocionals