LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA

Vint pel·lícules que no t'hauries de perdre a Sitges 2020

Una selecció d'alguns dels títols més prometedors de la 53a edició del festival de cine fantàstic de Catalunya

Vint pel·lícules que no t'hauries de perdre a Sitges 2020
8
Es llegeix en minuts
Julián García y Juan Manuel Freire
Julián García y Juan Manuel Freire

Periodistes

ver +

Un any més, ens obrim pas a la densa i fèrtil jungla de la 53a edició del festival de Sitges per destacar el millor, o més prometedor, d’un programa ampli no només en títols, sinó també en perspectives i veus creatives. Novetat obligada d’aquest any estrany, aquestes pel·lícules es podran veure en molts casos a través de la plataforma Shift72: busquin l’anotació ‘també online’ al final de cada fitxa.   

‘MALNAZIDOS’Zombis i nazis durant la guerra civil

El binomi ‘zombis’ i ‘nazis’ és un subgènere bèl·lic amb suculents títols com ‘Overlord’ (2018), ‘Ones de xoc’ (1977) i, per descomptat, ‘Zombis nazis’ (2009). Si s’hi afegeix l’inesperat concepte ‘guerra civil espanyola’, el resultat és ‘Malnazidos’, mixtura d’aventures clàssiques, humor i gotes de ‘gore’ a càrrec del tàndem format per Javier Ruiz Caldera (‘Superlópez’) i el seu muntador habitual, Alberto de Toro. Pel·lícula inaugural. Dijous 8, Auditori, 12.15 h i 19.00 h, divendres 9, Retiro, 22.00 , dissabte 10, Auditori, 16.15 h. 


‘AMULET’La sorpresa de Garai

La més coneguda com a actriu Romola Garai (va ser, per exemple, la Briony de 18 a ‘Expiación’) ja va dirigir un curt fa vuit anys, però només els més pròxims a ella havien d’esperar que es despengés amb un dels primers llargs més celebrats dels últims mesos. Por d’autor sobre remordiment i pecat. Dijous 8, Tramuntana, 14.15 h, i Prado, 23.00 h, dimecres 14, Prado, 1.00 h, també ‘online’.


‘PENINSULA’’Tren a Busan’ amb esteroides

‘Tren a Busan’ ja tenia una preqüela animada, ‘Seoul Station’. Ara arriba la seqüela, que sembla a l’original el que ‘Aliens: el regreso’ a ‘Alien’: una visió de la mateixa mitologia gairebé més basada en l’acció que el terror. Les crítiques del film de Yeon Sang-ho han sigut tèbies, però s’haurà de veure. Dijous 8, Auditori, 15.30 h, dissabte 10, Auditori, 21.45 h, divendres 11, Retiro, 21.45 h, diumenge 18, Auditori, 9.00 h. 


‘SAINT MAUD’La garantia de qualitat d’A24

Es diu que ara, també en el cine, la marca és l’estrella. Una cosa evident no només amb Marvel, sinó també amb l’‘indie’ A24, el bon olfacte de la qual és llegenda. Després de llançar les carreres d’Eggers i Aster, ara presenta el debut de Rose Glass, entre ‘L’exorcista’ i ‘El reverend’. Dijous 8, Tramuntana, 17.00 h, divendres 9, Prado, 22.00 h, dijous 15, Prado, 1.00 h. 


‘LA VAMPIRA DE BARCELONA’Els crims, o no, d’Enriqueta Martí

L’escenògraf i director Lluís Danés dona curs al seu reconegut imaginari oníric en aquest personal acostament a la figura d’Enriqueta Martí, a qui la llegenda negra considera com a atroç assassina en sèrie de nens a la Barcelona de principis del segle XX. El conte gòtic de Danés se suma a l’actual corrent que considera que Martí, més que ‘serial killer’, era una dissortada dona amb greus problemes mentals. Divendres 9, Auditori, 8.30 i 19.30 h, dissabte 10, Retiro, 14 h, també ‘online’.


‘UN EFECTO ÓPTICO’Un estrany viatge a Nova York

L’Alfredo i la Teresa són un matrimoni de Burgos que viatja a Nova York de vacances, però una vegada allà tenen l’estranya sensació que la ciutat en la qual estan no és Nova York. Un altre dels intransferibles treballs de Juan Cavestany (‘Gente en sitios’), mestre del costumisme surrealista amb la vista posada aquí, segons qui la va veure a Sant Sebastià, tant a Charlie Kaufman com a David Lynch. Divendres 9, Tramuntana, 16.45 h, dissabte 10, Prado, 22.30 h, també ‘online’.


‘SPACESHIP EARTH’La biosfera terrestre o alguna cosa semblant

El nou documental de Matt Wolf, director de ‘Wild combination’ (sobre Arthur Russell), és una mirada empàtica als creadors d’un famós experiment de vida sostenible que va tenir lloc en els noranta: Biosphere 2, recreació de la biosfera terrestre (és a dir, la 1) en un terrari de 12.700 metres quadrats. Divendres 9, Tramuntana, 19.15 h, dissabte 10, Prado, 16.45 h.    


‘SAVE YOURSELVES!’Desconnexió en el pitjor moment

La jove parella de hípsters formada per Su (Sunita Mani, de ‘GLOW’) i Jack (John Reynolds, de ‘Search party’) ha triat el pitjor moment imaginable per deixar de banda els seus mòbils i reconnectar amb els seus sentiments profunds: el moment en què els alienígenes han decidit atacar la Terra. Comèdia apocalíptica molt ben rebuda. Divendres 9, Tramuntana, 22.15 h, dissabte 10, Auditori, 13.45 h, dilluns 12, Prado, 8.30 h.


‘BE WATER’Què significava ser Bruce Lee

En aquest llarg documental dirigit per Bao Nguyen per a la sèrie d’ESPN ‘30 for 30’, ens endinsem en la faceta més humana de la figura de Bruce Lee: la seva peripècia vital, les seves tribulacions com a icona asiatico-nord-americana a Hollywood i la seva lluita contra el racisme més enquistat. Lliçó d’història íntima. Dissabte 10, Tramuntana, 8.30 h, diumenge 11, Prado, 16.30 h. 


‘NO MATARÁS’La mala nit de Mario Casas

Després de brillar com a ‘psycho-killer’ amb xeringues en la recent ‘El practicante’, Mario Casas fa un nou pas en la fugida de la seva condició de guapo oficial del cine espanyol. En aquest cas, es posa al servei de David Victori (‘El pacte’) per relatar el malson d’un bon noi que pateix les conseqüències de passar una mala nit amb la pitjor de les companyies. Dissabte 10, Auditori, 11.00 i 19.00 h, diumenge 11, Retiro, 13.30 h.


‘JUMBO’Història d’amor com n’hi ha poques

I quan ja crèiem haver-ho vist tot en històries d’amor... Arriba la belga Zoé Wittock amb ‘Jumbo’, en la qual Noémie Merlant torna a exercir d’heroïna enamorada després de ‘Retrato de una mujer en llamas’. La principal (i insòlita) diferència: ara, el seu objecte de desig és una gran atracció de fira. Diumenge 11, Tramuntana, 16.45 h, dimarts 13, Prado, 22.15 h, diumenge 18, Prado, 11.15 h, també ‘online’. 


‘RELIC’La fosca amenaça de l’oblit

En la seva sorprenent òpera prima, tan a prop del J-horror com de ‘L’orfenat’, Natalie Erika James observa la demència com el més terrorífic monstre imaginable. Tres grans actrius (Emily Mortimer, Robyn Nevin i Bella Heathcote) es desafien en intensitat en aquest drama familiar desdoblat en terror pur. Dilluns 12, Auditori, 8.30 i 22.15 h, dimarts 13, Retiro, 22.00 h, també ‘online’.


‘POSSESSOR’Revàlida de (Brandon) Cronenberg

Brandon Cronenberg va ser doblement premiat en el Sitges del 2012 per ‘Antiviral’, exercici de terror corporal i visió clínica de la perversió humana: és fill de David. Ara torna amb un ‘thriller’ d’alta tecnologia sobre una assassina a sou que utilitza cossos aliens per portar a terme els seus treballs. Dilluns 12, Auditori, 11.15 i 19.30 h, dimarts 13, Retiro, 14.00 h, diumenge 18, Retir0, 16.45 h.


‘SPUTNIK’Un homnatge a ‘Alien’ des de Rússia

Un cosmonauta torna de l’espai amb regal en aquest sorprenent homenatge rus a ‘Alien’, dirigit per Egor Abramenko amb la classe d’exacte, fascinant estil neoclàssic que ja amb prou feines es cultiva a Hollywood. La gran Oksana Akinshina (Lilya de ‘Lylia forever’) contribueix a la inesperada potència emocional de la història. Dimarts 13, Tramuntana, 1.00 h, i Auditori, 14.00 h, dimecres 14, Prado, 11.15 h. 


‘MY HEART CAN'T BEAT UNLESS YOU TELL IT TO’Vampirisme auster

En el primer film de Jonathan Cuartas, rodat amb limitacions de mitjans, però no, pel que sembla, de sensibilitat i talent visual, dos germans no aconsegueixen entendre’s sobre què fer amb el seu germà petit, afligit per una estranya malaltia. Premi especial del jurat al festival de Tribeca. Dimarts 13, Tramuntana, 16.30 h, dimecres 14, Prado, 22.15 h.


‘HOST’El terror de Zoom

Qui més, qui menys, ja està esgotat de Zoom i vol recuperar tot el contacte real perdut. Però ningú ho deu haver passat tan malament amb aquest programa com els personatges de ’Host’, sorprenent reinvenció del ‘found footage’ amb algunes de les millors esgarrifances recents. Cal seguir el director Rob SavageDimarts 13, Prado, 19.30 h, diumenge 18, Tramuntana, 22.30 h, també ‘online’, esclar.


‘LA NUÉE (LA NUBE)’Llagostes mutants d’autor

La sinopsi oficial no pot ser més intrigant: «Per salvar la seva granja de la fallida, una mare soltera comença a criar llagostes comestibles i desenvolupa amb elles un estrany llaç obsessiu». El seu jove director, Just Philippot, cita com influències a Pialat, els Dardenne i Elem Klimov. Intriga màxima. Dimecres 14, Auditori, 11.30 i 20.00 h, dijous 15, retiro, 13.45 h, diumenge 18, retiro, 8.30 h.


‘COSMÉTICA DEL ENEMIGO’L’enemica interior

Kike Maíllo va inaugurar el festival de Sitges del 2011 amb ‘Eva’ i, nou anys després, el barceloní torna a casa amb el seu tercer llargmetratge, ‘Cosmética del enemigo’, adaptació de la novel·la supervendes d’Amélie Nothomb. Un estilitzat ‘thriller’ sobre la culpa i el remordiment protagonitzat per Tomasz Kot (‘Cold war’) i Athena Strates, que interpreta un Textor Texel en versió femenina. Divendres 16, Auditori, 8.30 i 22.00 h, dissabte 17, Retiro, 22.15 h, també ‘online’.


‘SHE DIES TOMORROW’L’amor es una cosa molt bèstia

Notícies relacionades

Després de dirigir ‘Sun don’t shine’ i coencarregar-se de ‘The girlfriend experience’ durant dues temporades, la sobretot actriu Amy Seimetz ha sorprès aquest any amb un relat pandèmic en el qual l’amenaça és la paraula i el pensament. ¿Es pot contagiar la sensació d’estar a punt de morir? Segons aquest divisori experiment, solcat per digressions psicodèliques, es pot. Divendres 16, Auditori, 11.15 i 19.30 h, dissabte 17, Retiro, 14.00 h, diumenge 18, Prado, 16.45 h. 


‘EL HOMBRE ELEFANTE’Un mite restaurat en 4K

Aquest any se celebra el 40è aniversari de l’ambiciosa pel·lícula que Mel Brooks, en la seva faceta de productor, es va atrevir a confiar a un jove David Lynch. Podrà disfrutar-se en una versió restaurada en 4K que ha supervisat el mateix director, que hauríem de veure en pantalla donant les gràcies pel seu Gran Premi Honorífic abans de la projecció. Diumenge 18, Auditori, 19.45 h.