UNA NOVA REVOLUCIÓ AUDIOVISUAL

Deu joies del cine més exclusiu de Netflix

Aquests són alguns dels millors títols produïts o distribuïts en VOD en exclusiva per la plataforma

tramps---netflix

tramps---netflix

6
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Netflix podria ser, ara per ara, la millor cadena de televisió del món, sense ser una cadena en realitat. Té un constructiu talk show de David Letterman, especials de comèdia de Dave Chapelle i Chris Rock i sèries documentals de l'abast de Podredumbre. I té les pel·lícules d'estrena. De fet, s'ha convertit en una espècie de multisales domèstic on els títols es renoven fins i tot amb més celeritat i en més abundància que als cines físics.

Abundància és la paraula, potser, que defineix més bé Netflix. Abundància o potser ansietat. És impossible estar al dia de tot el que estrena, però ells tampoc semblen pretendre que hi estiguis: ells només volen tenir alguna cosa, o moltes, per a tothom. I tothom inclou els cinèfils inquiets, com ho demostra la selecció de 10 títols que presentem aquí. Són algunes de les millors pel·lícules produïdes (o distribuïdes en exclusiva en VOD) per una plataforma discutida però, sovint, exigent i ambiciosa.

‘A gray state’, un malson real

Produït per Werner Herzog, de qui també es poden veure les seves obres recents Lo and behold i Dentro del volcán, aquest documental d'Erik Nelson recompon la història del descens als inferns de David Crowley, jove veterà de la guerra de l'Iraq que aspirava a debutar com a cineasta amb una cinta distòpica, amb un argument antigovernamental que va fascinar membres de la dreta alternativa i teòrics conspiratius. A finals del 2014, un veí va descobrir els cossos de Crowley, la seva dona i la seva filla petita. I el que alguns paranoics van voler veure com una maniobra del Govern va ser, tot sembla indicar, el clímax tràgic d'una folie à deux.


'En busca del coral', miracles en perill

Aquest documental de Jeff Orlowski (Persiguiendo el hielo) capta i comunica amb emoció el problema del blanquejament de coral, un procés que decolora els corals i pot conduir-los a la mort. En l'arrel del problema hi ha, per descomptat, el canvi climàtic producte de les emissions de gasos d'efecte hivernacle: els oceans absorbeixen la calor de l'atmosfera, i així salven la població humana de mals encara pitjors, però maten pel camí unes criatures en la base dels ecosistemes marins. En busca del coral és, primer que res, una eina de conscienciació ambiental, però també una obra amb valors artístics, dirigida i dissenyada amb verdader sentit de la bellesa.


‘Good time’, la nit més fosca i còmica

Netflix va aconseguir els drets de VOD per subscripció del thriller joiosament dispers i foscament còmic dels Safdie Brothers, grans hereus de l'Scorsese més urbà. Good time és el seu particular Quina nit, una odissea a través de Queens, a prop del deliri i del trip, amb l'infatigable Robert Pattinson (aquí a prop del Pacino de Tarde de perros) com a lladre fracassat que busca la manera de treure el seu germà de la presó. Per acabar-ho d'adobar, hi posa la música el productor electrònic-psicodèlic-metaler Oneohtrix Point Never, braç dret d'ANOHNI.


‘Icarus’, dopatge i conspiració

En temps de sobreinformació i tràilers exhaustius, hem vist cada pel·lícula abans de posar el peu a la sala o tocar el play. Això pot ser perniciós amb una pel·lícula de M. Night Shyamalan i també amb un documental com Icarus, més recargolat en la seva seqüència d'esdeveniments que qualsevol thriller recent. Comença com un super size me del dopatge ciclista (el director i prota, Bryan Fogel, es proposa comprovar en primera persona la seva efectivitat i si costa superar controls), però, després de l'aparició d'un antic director del laboratori d'anàlisis de Moscou, ja és més gran, complicat i multifacètic. Nominada a l'Oscar al millor llarg documental, igual que Strong Island, un altre original de Netflix.


'Joan Didion: El centro cederá', una musa literària en primer pla

Parlant de Quina nit: el seu protagonista, Griffin Dunne, és l'autor d'aquest retrat documental de Joan Didion, estrella del nou periodisme per les seves cròniques contraculturals i autora de llibres de memòries i novel·les amb merescut estatus llegendari. Didion tendeix al retraïment, però s'obre davant Dunne, perquè, al capdavall, és el seu nebot; algú que ha viscut de prop les tragèdies exorcitzades per l'autora a El año del pensamiento mágico (sobre el dol pel seu marit, John Gregory Dunne) i Noches azules (sobre la mort de la seva única filla, Quintana, dos anys després del pare). A més de Didion, parlen personatges com Anna Wintour, Vanessa Redgrave i Harrison Ford, antic fuster a casa dels Didion-Dunne.


'Okja', una nova 'E.T.' amb consciència ecològica

Aquesta faula distòpica però optimista, una espècie d''E.T., l'extraterrestre amb fons d'interrogació de la indústria càrnia, mereix clarament ser vista en pantalla (molt) gran. Però això només  ha sigut possible a Corea del Sud, d'on prové el seu director, Bong Joon-ho, i en algunes projeccions especials, com la de l'últim festival de Sitges. Veure-la a casa té els seus avantatges, això sí: un pot plorar a gust a les parts més doloroses, que mouen a convertir-se en vegà amb la força de Babe, el porquet valent. També és fàcil plorar de pura emoció visual en les seqüències d'acció, en particular certa persecució a través d'un centre comercial subterrani.


‘Soy la bonita criatura que vive en esta casa’, elogi de l'atmosfera

Un dels directors a qui, injustament, s'acostuma a oblidar quan es fa repàs dels grans valors del terror indie actual és Oz Perkins, fill del protagonista de Psicosi, Anthony Perkins, i germà gran d'Elvis Perkins, que compon gran música atonal per a les seves pel·lícules. A la segona (i millor), Ruth Wilson encarna una infermera que comença a treballar a casa d'una escriptora de terror i aviat experimenta presències estranyes. Els que vegin pel·lícules per seguir trames, potser haurien d'evitar aquesta, però els que apreciïn una bona atmosfera espectral disfrutaran molt i molt. 


‘Super dark times’, l'adolescència fa por

El debut llarg de Kevin Phillips és el més semblant al film de culte dels 80 Instinto sádico que ha donat el cine recent: un drama iniciàtic que gira cap al pur gènere i no fa marxa enrere. Després d'un aparent accident, dos amics adolescents comencen a distanciar-se fins al punt de la violència; un possible enamorament queda trastocat pel camí. Sense ser perfecta (alguns diàlegs grinyolen, el clímax resulta una mica precipitat i insatisfactori), aconsegueix exercir fascinació a través de les seves tenses composicions visuals, un muntatge bastant diabòlic i la música firmada per Ben Frost.


‘Tramps’, un idil·li amb embolic i encant

Notícies relacionades

Sovint es confon grandiloqüència amb importància, gravetat amb significat. Per això pot passar desapercebuda una delícia com Tramps, entre el thriller i la comèdia dramàtica romàntica amb la firma d'Adam Leon, antic ajudant de producció de Woody Allen i mig fillol de Jonathan Demme. Aquí no se subratllen emocions, ni s'expliquen els passats ni les motivacions, ni es confia més del compte en l'èpica. Callum Turner i Grace Van Patten, fitxada després per Noah Baumbach per a The Meyerowitz stories (New and selected), expel·leixen carisma natural com dos joves immersos en un confús intercanvi de maletins i obligats a passar bastantes hores junts. Tampoc es queixen gaire.


‘Ya no me siento a gusto en este mundo’, Frodo amb estrelles ninja

Netflix no va comprar res en l'últim Sundance (segons insiders de la indústria perquè la seva estratègia se centra ara en projectes d'alt pressupost estil Bright), però l'any passat es va quedar, per exemple, perles com la guanyadora del premi del jurat. Melanie Lynskey i Elijah Wood són dos veïns que es converteixen en justiciers d'estar per casa després que ella pateixi un robatori. Macon Blair, protagonista de Blue ruin, reincideix en el neo-noir en el seu debut com a director, encara que aquí l'humor pot ser més absurd que negre. Frodo més estrelles ninja: combinació guanyadora.

Temes:

Netflix Cine