RENOVACIÓ

La col·lecció d'art gòtic del MNAC recupera tota la seva esplendor

Les sales amb les obres del segle XIII al XV estrenen canvis físics i de discurs

A la sala dedicada a Dalmau, Huguet i els Vergós s’ha retirat una estructura de pladur en forma d’U i s’ha guanyat en amplitud i millorat la visió de les obres.

A la sala dedicada a Dalmau, Huguet i els Vergós s’ha retirat una estructura de pladur en forma d’U i s’ha guanyat en amplitud i millorat la visió de les obres. / guillermo moliner

2
Es llegeix en minuts
NATÀLIA FARRÉ
BARCELONA

«Han sortit els colors de les peces i el gòtic ha deixat de ser trist». La frase exclamada per Cristina Mendoza, subdirectora del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), il·lustra perfectament el canvi experimentat per la col·lecció d'art gòtic de la pinacoteca després de la remodelació –tant de les instal·lacions com del discurs expositiu– a què ha estat sotmesa durant els últims mesos.

Amb la nova posada en escena de les obres, segons l'opinió de Mendoza, «el museu salda el deute històric que tenia amb el gòtic, una col·lecció tan important com la del romànic, però que amb els anys havia passat a ser el parent pobre». Decadència injustificada ja que la qualitat de les peces és excepcional i «no només és la col·lecció més important de Catalunya sinó també d'Espanya».

Els fons d'aquest període coincideixen amb l'expansió de la Corona d'Aragó –segles XIII, XIV i XV– i expressen la importància d'aquesta àrea a l'Europa medieval. El nou discurs expositiu, que aplega 289 peces entre pintura, escultura i orfebreria, pretén reforçar la seqüència historicoartística protagonitzada per l'art català i el dels restants territoris de la Corona. Per a això s'han suprimit àmbits temàtics –com els dedicats als mecenes o a l'art funerari– que trencaven el relat. I s'ha cuidat especialment la presentació de la pintura valenciana i aragonesa; d'aquesta última s'han recuperat set peces de les reserves, entre les quals dues taules d'un retaule dedicat a Sant Bartomeu que durant molts anys han estat atribuïdes erròniament a Jaume Huguet.

La proposta també incideix en la selecció. Menys obres (s'ha retirat un 22% de les peces), però més ben presentades: il·luminació personalitzada i jerarquització. És a dir, les peces fonamentals, les que articulen el discurs, s'han situat als llocs més estratègics. Així, elRetaule de Santa Bàrbara, de Gonçal Peris, ha passat del passadís a una paret noble, i laMare de Déu dels consellers, de Lluís Dalmau, té un mur per a ella sola.

Notícies relacionades

A més a més, la nova selecció recull els resultats d'investigacions internes i externes com noves atribucions d'obres. I una cessió per part de la Generalitat:Sant Jordi matant el drac, una escultura de plata que és un dels màxims exponents de l'orfebreria gòtica catalana. El resultat de tots aquests canvis «és una col·lecció més aconseguida i una estètica més agradable per al visitant», afirma Rafael Cornudella, responsable de l'àrea de gòtic.

BLAU ULTRAMAR / Però per aconseguir-ho també han estat importants les millores en les instal·lacions i en les parets divisòries, sempre respectant el disseny arquitectònic de Gae Aulenti, i, sobretot, el canvi més radical: la il·luminació, el sistema de la qual s'ha invertit. Ha passat d'una llum directa i intensa cap al sostre a una llum ambiental tènue i amb focus que apunten directament a les obres. L'efecte, a més d'una atmosfera relaxada i un apreciable estalvi energètic, és que ara es pot apreciar tota la riquesa cromàtica de les peces o gairebé tota, ja que una de les característiques del gòtic català és que els artistes no utilitzaven el blau ultramar, l'únic pigment d'aquest color que es manté amb el pas del temps, de manera que els blaus de moltes obres han anat degradant cap al negre.