Entendre-hi més

Crònica des de París: el Perifèric vol ser verd

La via de circumval·lació de la capital, l’equivalent a les rondes de Barcelona, genera debat sobre la necessitat d’adaptar-la a la lluita contra el canvi climàtic

  • Crònica des de París: dels obrers als hípsters

  • Crònica des de París: la plaça de Catalogne es vesteix de verd

  • Crònica des de París: el cementiri dels nobles guillotinats

Crònica des de París: el Perifèric vol ser verd

ERIC / FEFERBERG

4
Es llegeix en minuts
Enric Bonet

Cinquanta anys després de construir-lo, el futur del Perifèric de París està en suspens. Aquesta carretera de 35 quilòmetres i que va inspirar les Rondes de Barcelona envolta la capital francesa i en connecta les diferents portes d’entrada. No només representa una infraestructura neuràlgica en la mobilitat dels parisencs, sinó també la via amb més trànsit diari a Europa. Inaugurada el 25 d’abril de 1973, una època en què el cotxe monopolitzava els mitjans de transport, el model del Perifèric genera cada vegada més debat a França. L’alcaldessa de París, Anne Hidalgo, el vol convertir en un «cinturó verd». Una transformació que s’augura complicada.

L’Ajuntament de París va impulsar una consulta a internet sobre la possibilitat de dedicar en exclusiva un carril del Perifèric als vehicles compartits. La iniciativa, que acaba aquest diumenge, representa la primera etapa de la conversió verda de la infraestructura. Aquesta transformació anirà de la mà dels canvis fets de cara als Jocs Olímpics. Durant la cita olímpica, prevista per a l’estiu de l’any que ve, un carril es destinarà únicament als esportistes i altres actors d’aquest esdeveniment esportiu. Un cop s’acabin les competicions, la idea és mantenir-lo i reservar-lo al ‘covoiturage’ (cotxe compartit).

«Amb l’evolució del Perifèric no volem disminuir el nombre de persones que es desplacen, sinó baixar en 200.000 el nombre de vehicles utilitzats per als desplaçaments diaris, passant d’un milió a 800.000», va assegurar el regidor de mobilitat a la municipalitat parisenca, l’ecologista David Belliard. «Es tracta d’una gran infraestructura que provoca molta contaminació acústica i atmosfèrica per a les 500.000 persones que hi viuen a prop», va dir durant la presentació de la consulta. «El model d’una autopista urbana en la qual es magnifica el vehicle forma part del passat i ho hem de canviar», va afegir.

Més d’un milió de vehicles diaris

Més d’un milió de vehicles diarisSegons els plans de l’ajuntament, la definició de cotxe compartit consistirà en qualsevol vehicle amb almenys dos passatgers. A primera vista, el fet de dedicar-los una via no sembla res d’extraordinari. Aquests carrils VAO ja existeixen des de fa dècades als Estats Units i més recentment a Barcelona i Madrid. En el cas del Perifèric parisenc, però, el 82% del més d’un milió de vehicles diaris que hi circulen porten un sol passatger. Si al final s’adoptés, suposaria un veritable canvi. I els detractors –o reticents– a la iniciativa no es mosseguen la llengua per criticar-la.

Aquest projecte provocarà una «trombosi» a la regió parisenca, va advertir la presidenta d’Île-de-France, la conservadora Valérie Pecresse. Les associacions de conductors de VTC també han aixecat la destral de guerra contra la mesura. «No hi ha cap estudi sobre com afectarà la circulació ni sobre l’impacte econòmic provocat pels nous embussos. «Es tracta d’una barreja de totes les idees contra el cotxe», va criticar Pierre Chasseray, delegat general de l’associació 40 Millions d’Automobilistes, en declaracions al diari de dretes ‘Le Figaro’.

El Perifèric, de fet, destaca actualment pels seus embussos interminables. Per aquest motiu es necessita més d’una hora per anar d’una punta a l’altra de la capital en els moments de més circulació. La municipalitat parisenca també contempla baixar de 70 a 50 quilòmetres per hora la velocitat màxima en aquesta infraestructura neuràlgica. Un canvi, en realitat, que tampoc resultaria transcendent. A causa dels embussos, la velocitat mitjana en aquesta autopista urbana és en aquests moments de 50 quilòmetres durant el dia (i poc més de 60 a la nit), però baixa a menys de 40 a les hores punta.

Projecte per a la pròxima dècada

Projecte per a la pròxima dècadaQuan acabi la consulta ciutadana, l’alcaldia socialista té previst presentar-ne a l’estiu un projecte més detallat. Representarà només la primera pedra d’una transformació més ambiciosa que pretén portar a terme la pròxima dècada, tot i que genera divisions fins i tot al si del govern municipal.

Notícies relacionades

La seva conversió en «cinturó verd», segons els plans actuals, comportarà la plantació de més de 40.000 arbres en aquesta infraestructura i als voltants entre aquest any i el que ve. Alguns dels «boscos urbans» també s’han impulsat a les portes de la ciutat, per on passa el Perifèric. I abans del 2030 es volen renovar tots aquests punts d’entrada per convertir-los en places.

Més ambiciós, però també impopular, és l’objectiu de disminuir els carrils. Hidalgo pretén que el 2030 passin dels cinc actuals (d’anada i tornada) a només tres. La regió de París, governada pels Republicans, va organitzar a finals del 2021 una consulta sobre la possibilitat de disminuir a quatre el nombre de vies. I s’hi van oposar el 90% dels que van votar –la participació va ser baixa, només 79.000 persones–. Tot i que el Perifèric té símptomes d’obsolescència, la transformació verda no serà un camí de roses.