MODA I TELEVISIÓ

10 peces icòniques en les sèries de l'última dècada

zentauroepp51452923 mas periodico combo191220122526

zentauroepp51452923 mas periodico combo191220122526

6
Es llegeix en minuts
Laia Zieger

Es tanca una dècada i arriben els rànquings. I la petita pantalla no escapa a aquest costum. Les millors sèries, les escenes més espectaculars o el ‘top ten’ dels actors. Més oblidat i, no obstant, fonamental, és el vestuari. Resulta tan important que els estilistes cada vegada són més influents en la indústria del cine. La seva creativitat pot fer història i crear icones d’estil que no només es poden convertir en referents sinó que, amb tota probabilitat, mouran molts diners. 

Els vestits 
d’‘El cuento de
la criada’ s’han
erigit en símbol
de les protestes feministes

Només s’ha de recordar que, en el seu moment, el pentinat de Rachel (Jennifer Anniston) a ‘Friends’ va ser molt sol·licitat a les perruqueries; o que ‘Sexo en Nueva York’ es va convertir en una passarel·la televisiva de peces de luxe en què Valentino, Oscar de la Renta i el sabater Manolo Blahnik van donar a conèixer les seves creacions al gran públic. Així va sorgir la pràctica de copiar ‘outfits’ per part de les firmes ‘low cost’, que avui continua en auge.

Tendències

L’última dècada també ha donat molt de si quant a articles ‘fashion’. Mentre que ‘Mad men’ va marcar les tendències mundials amb les seves línies ‘retro-chic’ reproduïdes a tort i a dret, ‘Stranger things’, amb un salt en el temps, ha tornat a posar de moda les peces més representatives dels anys 80: ulleres ‘nerd’, jaqueta amb borreguer, pantalons ciclistes... No obstant, d’aquesta ficció el que passarà possiblement a la posteritat serà el vestit rosa d’Eleven, que recorda les pel·lícules de terror, copiat fins a la sacietat en els últims Halloween. El mateix ha passat amb la famosíssima granota vermella i la màscara daliniana de ‘La casa de papel’ i amb l’anguniós uniforme de les serventes esclaves a ‘El cuento de la criada’. Aquest últim també ha tingut un inesperat impacte en les reivindicacions del dret a l’avortament. Senyal que l’estilista Ane Crabtree la va clavar amb aquest ‘look’ que, gràcies a la seva projecció cultural global, s’ha convertit en un element de rebel·lió. 

Del poder a la redempció

La imatge no és només imatge. Dota de personalitat i arriba a marcar canvis en la trama o es converteix en una declaració d’intencions. Només cal recordar el vestit vermell que Marnie (Girls) llueix al capítol ‘Panic in central park’, quan decideix acabar amb el seu matrimoni i canviar de vida. També la incorporació del barret equatorià per part del professor Walter White, a ‘Breaking bad’, simbolitza la seva conversió en el narcotraficant Heisenberg; i el ‘total-look-animal-print’ de Cookie (a ‘Empire’) marca la tornada de l’antiheroïna a la família Lyon. 

El barret de
‘Breaking bad’
simbolitza la
conversió d’un professor en cap
de la droga

Mentrestant, els abrics de Max Mara d’Olivia Pope a ‘Scandal’, el ‘blazer’ d’‘Élite’, els vestits ‘made in Tom Ford’ de Harvey Specter a ‘Suits’ i els barrets dandi de Sherlok Holmes a ‘Sherlock’, passaran a la història per definir l’estatus dels personatges. Si aquestes peces ja formen part de la cultura popular contemporània (algunes fins i tot es conserven en museus), d’altres seran recordades per sublimar les seves produccions televisives: el vestit de casament de Lady Mary a ‘Dowtown Abbey’, que va requerir vuit setmanes de feina; l’abric blanc de Daenerys Targaryen a ‘Joc de trons’; el meravellós Elie Saab d’alta costura blava del casament de Blair a ‘Gossip Girl’ i l’abric ‘vintage’ de Margarita en l’última temporada ‘The Crown’ en són una bona mostra. Això sí, res com el vestit de tul rosa de Vilanelle a ‘Killing Eve’, ja més famós que la mateixa sèrie. 

Aquests són els 10 ‘outfits’ icònics de la dècada:

‘KILLING EVE’ El tul rosa de la sicària

Villanelle (Jodie Comer) és la malvada més ben vestida de la televisió. Els seus ‘looks’ són lloats i imitats. Desviada i sàdica, sempre serà recordada pel seu vestit de tul rosa, semblant a un cotó fluix de sucre, firmat per la dissenyadora britànica Molly Goddard. De fet, ha contribuït a viralitzar la sèrie. Una peça de culte. 

‘EL CUENTO DE LA CRIADA’De vermell esclava

L’anguniós uniforme vermell que llueixen les serventes esclaves de la República de Gilead a ‘El cuento de la criada’ s’ha convertit en un potent símbol de rebel·lió en manifestacions i protestes feministes de tot el món. És obra d’Ane Crabtree, que fa uns anys ja va firmar l’aplaudit vestuari de ‘Pan Am’.

‘JOC DE TRONS’  La capa (d’Ikea) de Snow

¿El vestit de Melisandre o el meravellós abric blanc de la mare dels dracs? Difícil retre homenatge a cada peça d’una sèrie del calibre de ‘Joc de trons’. No obstant, per a inolvidable, la capa de Jon Snow que els dissenyadors van confessar haver creat amb una alfombra de pell d’ovella d’Ikea.

‘MAD MEN’  La capitost Peggy Olson

El vestuari de ‘Mad men’ és una proesa artística, tant per la seva bellesa com per la seva capacitat per recrear la moda de cada època. El ‘look’ més recordat és el de Peggy Olson en el seu primer dia a McCann Erickson. Un salt de jove pudorosa a potent creativa que ha donat peu a una al·luvió de mems sobre l’apoderament. 

‘LA CASA DE PAPEL’ Dalí & granota vermella

Impactant i fàcil d’imitar són dos factors claus del gran èxit global del ja icònic bufó vermell i la màscara de Dalí de la sèrie ‘La casa de papel’, que s’han multiplicat com a disfressa al voltant del món. Tal ha sigut la seva repercussió que el museu del pintor va emprendre mesos enrere accions legals per utilitzar la imatge de l’artista sense el seu consentiment.

‘STRANGER THINGS’ Un inquietant ‘vintage’

El vestit rosa amb vambes Converse i jaqueta blava que llueix Eleven (Millie Bobby Brown) a ‘Stranger things’ semblava un ‘outfit’ insignificant. Però la seva senzillesa, la sensació de por que genera i l’èxit de la sèrie l’han catapultat entre les disfresses més reproduïdes en els últims Halloween. No havia arribat mai tan lluny un niu d’abella.

‘EMPIRE’‘Zona cero’ de l’‘animal print’

Cookie Lyon (Taraji P. Henson) és, sens dubte, el personatge més excèntric de l’última dècada televisiva. Els seus vestits, propis de l’exuberància de l’univers ‘fashion’ del hip-hop, se superen capítol rere capítol. ¿El que més? El seu total ‘look’ ‘animal print’ a la primera temporada, firmat per Rita McGhee. 

‘GIRLS’  Vestit vermell de Marnie

«Com una Barbie de Bob Mackie», així confessa sentir-se Marnie (Allison Williams) a l’emprovar-se i comprar per impuls el supersexi model vermell de lluentons i gran escot del capítol ‘Panic in Central Park’, de la sèrie ‘Girls’. És conegut com «el vestit vermell de Marnie» que marca el final d’una etapa per a aquest personatge. 

‘ÉLITE’ ‘Blazer’ col·legial

Notícies relacionades

Els uniformes que els protagonistes d’‘Élite’ porten a l’institut (sobre tot el ‘blazer’ de ‘tweed’) són tan virals que la firma Inditex, amb motiu de l’estrena de la segona temporada, es va animar a llançar una col·lecció càpsula inspirada en aquest estil col·legial. Literalment, de la tele al carrer.

‘BREAKING BAD’El barret del ‘capo’

Té un fort simbolisme en la trama, ja que marca la transformació del professor Walter White en el ‘capo’ Heisenberg, i ha calat en la cultura popular. D’una manera que ja forma part de la col·lecció del Museu Nacional d’Història Americana de l’Smithsonian de Washington, juntament amb el barret de Don Draper (‘Mad men’).

Temes:

Moda Sèries