Anar al contingut
David Leitch i Chad Stahelski sí que s'hi juguen la pell a Hollywood

¿QUI VA DIR POR?

David Leitch i Chad Stahelski sí que s'hi juguen la pell a Hollywood

Són els especialistes d'escenes d'acció més sol·licitats per la indústria cinematogràfica

Nando Salvà

Pot ser que l’ascens de David Leitch (foto de la dreta) i Chad Stahelski (esquerra) a dalt de tot de Hollywood hagi sigut poc ortodox però, pensant-ho bé, resulta bastant lògic. En una època en què la major part del cine d’acció se sosté sobre l’abús de trucs visuals i imatgeria generada per ordinador, qualsevol 'blockbuster' que aspiri a distingir-se ha d’aportar el valor afegit del realisme; ha d’incloure, en altres paraules, combats cos a cos que fan sagnar fins i tot l’espectador i persecucions per carretera d’aquelles que omplen la sala d’olor de goma cremada. I ¿qui millor que ells dos per aconseguir-ho? Només cal fixar-se en dos dels 'actioners' del 2019: un, 'John Wick: Capítol 3 – Parabellum', l’ha dirigit Stahelski; de l’altre, l’'spin-off’ Fast & Furious: Hobbs & Shaw', se n’ha encarregat Leitch.

 

Al cap i a la fi, tots dos han passat els últims 20 anys o bé sent atropellats, apallissats o enterrats vius en pantalla amb l’objecte del nostre entreteniment –encara que, gràcies a la tecnologia, l’audiència no fos capaç de distingir que eren ells els qui protagonitzaven aquestes situacions– o bé, posteriorment, dissenyant i orquestrant algunes de les coreografies d’acció cinematogràfica més vistoses que hi ha. 

 

Stahelski es va iniciar a Hollywood com a doble de cos del seu amic Brandon Lee en les escenes que l’actor va deixar sense completar després del seu accident fatal durant el rodatge d’'El corb' (1994) i, posteriorment, es va encarregar de substituir Keanu Reeves en les seqüències de lluita de 'Matrix' (1999); Leitch, per la seva banda, va ser l’especialista de capçalera de Brad Pitt en títols com 'El club de la lucha' (1999), 'Troya' (2004) i 'Sr. y Sra. Smith' (2005). A poc a poc es van anar fent un lloc en la indústria com a directors de segona unitat –encarregats, doncs, de coordinar les escenes d’acció–, i paral·lelament van fundar junts 87Eleven Action Design, companyia dedicada a la formació d’especialistes, l’entrenament d’actors i el disseny de coreografies.

Ballet macabre

Després de participar en sagues com 'Els jocs de la fam' i 'Capità Amèrica', van decidir que estaven preparats per carregar sobre les seves espatlles amb tot el pes d’un llargmetratge; i el mateix va pensar Reeves, que buscava director per a la pel·lícula que a posteriori va resultar ser el seu ressorgir com a actor. Essencialment, un ballet macabre protagonitzat per un pinxo retirat i per les dotzenes d’esbirros a qui volava la tapa del cervell. 'John Wick' (2014) va aconseguir un èxit tan inesperat com rotund gràcies a l’estil d’acció que Stahelski i Leitch hi van introduir, basat en la barreja d’arts marcials i armes de foc i conegut com a 'gun fu'. També, de passada, va aconseguir canviar-li la cara al gènere.

Han sigut 
apallissats,
atropellats
o enterrats
vius en nom
del nostre
entreteniment

Des d’aquest debut no han tornat a dirigir en parella, però això no vol dir que s’hagin separat; significa, molt al contrari, que han optat per expandir la marca. D’una banda, Stahelski s’ha centrat a donar continuïtat a la saga de ‘Wick’; de l’altra, abans d’agafar les regnes de Hobbs & Shaw, Leitch ha estat ocupat dirigint el 'thriller' d’espies 'Atómica' (2017), –en què Charlize Theron s’enfrontava a incomptables dropos de 100 quilos, en carrerons foscos o clubs nocturns– i la seqüela 'Deadpool 2' (2018).

En qualsevol cas, no es descarta que tornin a posar-se junts rere la càmera; ells mateixos han confessat quant els agradaria fer-ho ben aviat per dirigir els 'remakes’ de 'Contacto sangriento’ (1988), títol que va donar a conèixer a Jean-Claude van Damme, i 'Operación Dragón' (1973), l’última de Bruce Lee. El cine d’acció, doncs, està en –quatre– bones mans. 

Temes: Brad Pitt Cine