Anar al contingut
La ciutat secreta

UN PAISATGE ITALIÀ PER DESCOBRIR

La ciutat secreta

Capital Europea de la Cultura del 2019, Matera encara la seva visibilitat internacional entre l'entusiasme i el temor que el seu encant la transformi en un parc temàtic per a turistes

Carme Escales

Cosimo Burgi va néixer el 1981 a  Matera, en aquest interior del sud italià tan autèntic i poc acostumat al turisme. Una illa sense mar i un tresor per a qui, sense ajuda de transport directe ni ràpid, per fi el descobreix. 

Com tots els nens de la seva generació, tenia prohibit entrar al nucli històric de la seva ciutat. «Estava abandonat, degradat, era perillós», recorda. Avui Cosimo Burgi és geòleg, en una generosa terra de petroli, aqüífers i roques, muntanyes de pedra on les mans dels seus primers habitants, fa més de 7.000 anys, van modelar llars i esglésies. Després de treballar per a companyies petrolieres i en diferents països, el jove materà ha decidit establir-se de nou a la seva ciutat. Ha restaurat la casa dels seus avis per acollir visitants al B&B batejat com La Pecora Nera, entre altres motius pel record del bar barceloní L’’Ovella Negra, que va freqüentar durant el seu Erasmus a la ciutat catalana.

Despertar econòmic

A vuit mesos de la inauguració de la capitalitat cultural de Matera –el 19 de gener vinent–, molts joves com ell han vist en aquest encàrrec europeu una oportunitat, un despertar econòmic per a la ciutat, i volen ser-hi. 

«Un got de vi que costava un euro, ara ja en costa quatre», diu l’hoteler Massimo Carlucci

Vincenzo Frascella va estudiar a Milà Comunicació Audiovisual i va acabar treballant com a agent immobiliari en aquest motor de la Llombardia que empeny un nord fecund i modern a l’àrea metropolitana més gran d’Itàlia. En les seves últimes visites a Matera cada Nadal i a l’estiu, Vincenzo Frascella veia com bars i restaurants de tota la vida eren regentats per joves de ciutats pròximes. ¿I per què no podia assumir ell també un projecte a la seva ciutat ara que el món la situaria al mapa? Va adquirir un cèntric apartament, el va restaurar i no para de rebre turistes. «Dos anys després, els preus de la vivenda s’han triplicat i on hi havia una agència immobiliària ara n’hi ha quatre», assenyala el propietari de Da Vinci.

Preus a l’alça

Des que el 17 d’octubre del 2014 llàgrimes d’emoció dels materans a  la plaça de San Giovanni aplaudien el premi europeu, les llicències de B&B han multiplicat per quatre els llits a la ciutat. En part gràcies a iniciatives de joves com Burgi i Frascella. L’hostaleria, expectant, espera amb incertesa. «Un got de vi que costava un euro, ara ja en costa quatre, i el lloguer d’un pis de 250 euros abans avui per menys de 500 no en trobes», diu  Massimo Carlucci, topògraf amo de l’Osteria Malatesta. Carlucci va viure cinc anys en l’avui rehabilitat Sassi di Matera, patrimoni de la humanitat des de 1993. «Van ser uns anys meravellosos. Viure allà era màgic. Tocàvem la guitarra fins a l’alba», afegeix el seu col·lega Adele Caputo. Avui els preus en aquest centre històric carregat d’encant s’han disparat i els allotjaments turístics i restaurants apareixen com bolets.

La plaça de Vittorio Veneto sobre el laberint d’antigues canalitzacions d’aigua, avui visitable. / NICO COLUCCI

La gallina dels ous d’or

L’actual govern municipal és una recent aliança de dretes i esquerres sense oposició. Sota el focus internacional davant de la cita del proper any i amb una gestió municipal molt provinciana, la ciutat s’erigeix com a exemple de recuperació per a tot el Mezzogiorno (la macroregió meridional de la República italiana). «En temps del boom econòmic a Itàlia, ens van deixar en coma, no sabíem produir ni emprendre. I el projecte del 2019 és vist per molts com la gallina dels ous d’or. Però no hauríem de cremar-ho tot en un any, sinó aprofitar per descobrir al món una proposta de viatge lent de descobriment del nostre patrimoni i entorn natural. Hem estat 150 anys a l’ombra, sense emprendre, però sense atur, sense criminalitat, una ciutat neta que espera que amb el turisme no arribin també la delinqüència i brutícia», assenyala Matteo Visceglia, responsable a Matera de l’Agència de Promoció Territorial de la regió de Basilicata.

«Hem de descobrir al món el nostre patrimoni», assenyala el promotor de la Basilicata Matteo Visceglia

«El boca-orella està fent el seu efecte i a Booking l’experiència de llegir el passat a Sassi de Matera es valora amb un 10. El turista ho sent seu i ho comparteix», afegeix Visceglia. 

Una oportunitat

Al carrer les obres avancen: un museu que expliqui la vida de Sassi; un Planetari, un centre tecnològic per atreure empreses internacionals, aparcament per a autobusos, i aliances amb municipis de la regió veïna de la Puglia, com la que batejarà l’aeroport a una mitja hora com Bari-Matera i millorarà l’accés per carretera. «El repte més gran és crear ocupació al territori», diuen al consistori. 

I mentre la ciutat es prepara, la Fondazione Matera-Basilicata 2019 coordina els continguts culturals: 50 produccions, el 50%, d’artistes locals.  45 persones ideen un projecte compromès fins al 2022. «Tres anys més per fer d’aquest impuls cultural no una cosa passatgera sinó pròpia en la vida de la gent», apunta el director de la fundació, Paolo Verri. «Que Matera no sigui una destinació final, sinó un punt de partida i de descobriment», desitja Cosimo Burgi. Matera té a les seves mans l’oportunitat de demostrar que un despertar turístic i sostenible és possible a Itàlia.

Roques, cine i pa


Matera és una de les ciutats més antigues del món. Va néixer al Neolític, fa 7.000 anys, quan els seus primers habitants, arribats de l’Orient, van trobar aigua i un entorn boscós ideal per viure-hi. Van fer les seves cases a les roques, per això la ciutat antiga de Matera porta el nom de Sassi di Matera  (Les pedres –o roques– de Matera). Mig cases, mig coves van donar empara a camperols, nobles, artistes i avui també a turistes. És l’únic centre històric del món que ha sigut totalment abandonat i anys després rehabilitat per tornar-hi a fer vida. 

A començaments del segle XIX, el Govern regional va ser traslladat de Matera a la població veïna de Potenza, i Matera va caure en declivi. La falta de recursos per mecanitzar l’agricultura va empobrir la ciutat fins a l’extrem de la misèria. Va arribar la pesta. El 60% de les famílies tenien cinc fills o més. Faltava higiene i salubritat i a la meitat del 1900, l’escriptor i pintor de Torí Carlo Levi va visitar Matera. Va quedar impactat pel que hi va veure i ho va plasmar a la seva novel·la ‘Crist es va aturar a Eboli’ (Eboli és la ciutat pròxima a Salern a partir de la qual Levi va veure que acabava la vida digna). El cèlebre autor va posar el focusen el que seria conegut com la vergonya nacional d’Itàlia. 

El propietari d’Olivetti –Adriano Olivetti– va baixar des d’Ivrea Matera el 1950 per desenvolupar un pla que ajudés a disminuir la pressió poblacional i recuperar la relació amb el camp. Ja era un assumpte  de política nacional. Però la bona voluntat d’Olivetti no va arrelar. Els supervivents de Sassi van emigrar a l’extraradi on, amb una gran injecció econòmica de Roma hi va haver carrers còmodes i serveis. La majoria de veïns van acabar sent funcionaris públics. Sassi de Matera va quedar buit. 

 

El 1967 es va començar a parlar de rehabilitar-lo. I el 1993 el resultat de la reforma va ser declarat Patrimoni de la Humanitat. Avui, en una de les cases del nucli antic recuperat, un audiovisual explica la seva història de la mà del FAI (Fons Ambient Italià).

Sassi de Matera ha sigut la macroescena d’una quarantena de produccions cinematogràfiques. Pier Paolo Pasolini hi va filmar ‘L’evangeli segons sant Mateu’; ‘El árbol de Guernica’, de Fernando Arrabal, ‘La pasión de Cristo’, de Mel Gibson, ‘Ben Hur’ i la més recent ‘Wonder woman’ s’han servit de l’encant de la muntanya que va donar vida a Matera. 

 

Recentment el consistori ha aprovat un reglament per a les filmacions, per la gran quantitat de peticions que reben. És habitual asseure’s a sopar en un restaurant de Matera i veure entrar actors tan populars a Itàlia com Alessandro Haber, i preguntar-se si ja està en marxa un nou rodatge a aquesta ciutat que molts coneixen també per la seva Festa della Bruna. Se celebra cada any el 2 de juliol i, en ella, una carrossa de fusta i cartró ‘il Carro’, fabricada durant mesos per un artista (molts anys Andrea Sansone), recorre la ciutat en processó i al seu final és desarmada pel públic. 

El pa de Matera i la seva denominació d’origen també parlen d’aquesta localitat de 60.000 habitants. Ara la capitalitat europea de la cultura descobrirà el seu gran tresor més enllà d’Itàlia. 

A tota la regió de la Basilicata hi viuen 600.000 persones, un «petit barri de Roma», compara el responsable de turisme, Matteo Visceglia. «Petroli i aigua són els nostres grans recursos, però comptem poc perquè som pocs vots», es lamenta.

 

0 Comentaris
cargando