Anar al contingut

CONTAMINACIÓ

El 2019 Madrid va respirar el millor aire de la dècada gràcies al veto al cotxe

L'àrea creada per Carmena va encomanar la reducció de la contaminació a la resta de la ciutat

Ecologistes en Acció denuncia que l''efecte Almeida' ha començat a restar eficàcia a les mesures

Manuel Vilaseró

El 2019 Madrid va respirar el millor aire de la dècada gràcies al veto al cotxe

L’efecte de Madrid Central en la millora de la qualitat de l’aire no s’ha limitat a l’àrea on hi ha el veto al cotxe. El 2019 els mesuraments de contaminació en el conjunt de la capital van donar les millors dades de la dècada gràcies a la zona de baixes emissions creada per l’alcaldessa anterior, Manuela Carmena, segons un informe d’Ecologistes en Acció.

La reducció s’ha concentrat en el contaminant més problemàtic, el diòxid de nitrogen (NO2). La seva mitjana anual ha baixat un 10% respecte a la dels nou anys anteriors. A l’estació de la plaça del Carmen, situada dins de Madrid Central, ha disminuït un 22%.

D’11 a 2 estacions

Al llarg de la dècada, una mitjana d’11 estacions de mesurament havien superat el valor límit anual que marquen les directives europees (40 micrograms per metre cúbic), mentre que el 2019 ho han fet només 2 (plaça Elíptica i Escuelas Aguirre). Cap any s’havia baixat de sis.

L’altre barem legal, el del nombre d’hores que se superen els 200 micrograms per metre cúbic, només el sobrepassa l’estació de la plaça Elíptica, quan fins ara ho havien fet cada any entre dos i sis estacions.

L’informe també té en compte que el 2019 no va ser un any més plujós comparat amb la mitjana de la dècada, cosa que hauria facilitat la caiguda de la pol·lució. Al contrari, va estar una mica per sota, tant en dies de pluja com en quantitats de precipitació.

Contagi clar

Per a Juan Bárcena, portaveu de l’oenagé, les dades són una prova que «no ha existit» el denominat efecte frontera que preconitzaven els que s’oposaven a Madrid Central. Aquests afirmaven que els automòbils contaminants en col·lapsarien l’entorn immediat. «Al contrari, s’ha produït l’efecte contagi a l’evitar que milers de conductors es plantegin entrar o creuar Madrid amb cotxe», ha explicat Paco Segura, portaveu de contaminació d’Ecologistes.

En vista a aquesta situació, podria no quedar gaire lluny el moment en què Madrid complís amb les directives europees, cosa que evitaria les sancions que amenacen Espanya. Ecologistes creu que són necessàries, no obstant, mesures addicionals, i el seu temor és que les retallades que ja ha aplicat i preveu dur a terme l’alcalde actual, José Luis Martínez Almeida, perjudiquin la millora.

‘Efecte Almeida’

En el segon semestre de l’any, després de «la confusió creada per Almeida, la situació va empitjorar». N’hi ha prou de dir que a l’única estació situada dins del perímetre de Madrid Central, la de la plaça d’El Carmen, els contaminants van pujar un 50% del juny al juliol, després que s’anunciés la paralització de la imposició de multes. És el que denominen l’‘efecte Almeida’.

Els ecologistes van aconseguir que es tornessin a imposar multes al guanyar un recurs judicial. Aquest dijous han tornat a presentar un altre davant del contenciós-administratiu contra les mesures que a finals de l’any passat van retallar el perímetre de Madrid Central i van allargar la moratòria a determinats vehicles contaminants.