Crisi climàtica
La colpidora foto que prova com es fon Groenlàndia
Una imatge d'uns gossos esquimals estirant un trineu amb les potes sota l'aigua s'ha tornat viral

zentauroepp48683456 groenlandia190618094311 /
La imatge és colpidora i hauria de remoure consciències sobre la crisi climàtica. La foto és de Steffen Olsen, científic de l’Institut Meteorològic de Dinamarca, quan estava en una missió de rutina al nord-oest de Groenlàndia. Ràpidament s’ha fet viral. Olsen es dirigia amb un trineu tirat per gossos a recuperar eines de monitoratge oceanogràfic i meteorològic col·locades pels seus col·legues al gel marí, però es va trobar amb què aquest generalment pla i blanc, estava cobert d’aigua.
Communities in #Greenland rely on the sea ice for transport, hunting and fishing. Extreme events, here flooding of the ice by abrupt onset of surface melt call for an incresed predictive capacity in the Arctic @BG10Blueaction @polarprediction @dmidk https://t.co/Y1EWU1eurA
— Steffen M. Olsen (@SteffenMalskaer) 14 de junio de 2019
"Steffen Malskaer va tenir la difícil tasca de recuperar els nostres amarratges oceanogràfics i l’estació meteorològica al gel marí al nord-oest de Groenlàndia aquest any”, va escriure Rasmus Tonboe, el científic que va compartir la imatge en el seu compte de Twitter. “La fosa ràpida i el gel marí amb baixa permeabilitat i poques esquerdes deixen l’aigua fosa en la part superior”, va explicar a la publicació.
Posteriorment, l’autor de la imatge va explicar que les comunitats a Groenlàndia depenen del gel marí per al transport, la caça i la pesca. I va demanar mesures: “Els esdeveniments extrems, com aquesta inundació del gel per una abrupta fosa de la superfície, són una crida per millorar la capacitat predictiva a l’Àrtic”.
La crisi climàtica és alarmant a Groenlàndia. Dimecres passat 12 de juny, la temperatura de les aigües de Grenlàndia eren cinc graus més altes que qualsevol altre any en aquestes mateixes dates, va informar 'El Confidencial'.
The @NOAA automatic weather station at Summit, Greenland, suggests air temperature flickered above 0°C at 19:30 LST June 12. 🤔https://t.co/Dy0e7uRiRx pic.twitter.com/EpOl2R5dmV
— William Colgan, Ph.D. (@GlacierBytes) 13 de junio de 2019
Així s’ha fos el gel a groenlandia aquest any en comparació amb la resta d’anys. És urgent actuar. #URGENT #climatechange pic.twitter.com/3c7SakqAf0
— Pau de Vílchez Morag (@lendema) 18 de junio de 2019
Un augment que per a Zachary Labe, investigador del clima a la Universitat de Califòrnia, no és més que un altre exemple de les conseqüències de l’escalfament global: "Es tracta d’una altra sèried’esdeveniments extrems que concorden amb la tendència a llarg termini de l’escalfament i el canvi a l’Àrtic".
Notícies relacionadesLa placa de gel que cobreix Groenlàndia occidental es va fondre a un ritme dramàticament més alt en els últims 20 anys que en qualsevol altre moment en el registre modern.
Un estudi dirigit per Dartmouth College, que apareix a la revista 'Geophysical Research Letters', mostra que la fosa a l’oest de Groenlàndia des de principis de la dècada de 1990 és en els nivells més alts en almenys 450 anys.
- L’incendi de Paüls marca el pitjor inici d’estiu des del 2010
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- A Bèrgam Un home mor succionat pel motor d’un avió que s’havia d’enlairar cap a Astúries des d’un aeroport de Milà
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?
- Cas Koldo El jutge investiga contractes «manipulats» de Pardo de Vera després que l’UCO trobés a casa seva documents sobre el ‘pelotazo’ de les mascaretes
- Compareixença al Congrés Sánchez es presenta com un «polític net», rebutja llançar la tovallola i ofereix als socis l’«impuls més gran contra la corrupció»
- El rugit del foc que arrasa "el territori que estimes"
- El president del Sabadell descarta recolzar l’opa del BBVA
- L’Ecofin relaxa les regles fiscals per augmentar la despesa en defensa
- L’Audiència obre diligències a Netanyahu per l’assalt al vaixell de la flotilla de Gaza