Llaços bilaterals
El suport de Macron al Marroc brinda a França contractes milionaris
El reconeixement gal de la sobirania marroquina sobre el Sàhara Occidental es tradueix en 10.000 milions d’acords comercials i inversions
Centenars de banderes franceses i marroquines onejaven ahir a cada avinguda i rotonda del centre de Rabat. Pompa i escenografia per a la visita del president francès, Emmanuel Macron, que ha significat la reconciliació de Rabat i París després de tres anys de tensions diplomàtiques. Uns ponts que s’han aixecat amb el reconeixement explícit francès de la sobirania marroquina sobre el Sàhara Occidental, també amb 10.000 milions d’euros d’acords comercials i inversions.
Ahir mateix, quan Macron encara participava en diferents trobades, el Ministeri francès d’Exteriors va canviar el mapa del Marroc que té a la seva pàgina web, eliminant la frontera que separa el país magribí del Sàhara Occidental. Els mitjans marroquins també es preguntaven si París farà el pas d’obrir un consolat a Dakhla o Al-Aaiun, al Sàhara. Durant la seva visita, Macron va reafirmar el que ja va dir fa tres mesos a Mohamed VI en una carta: que "el present i el futur del Sàhara Occidental s’emmarca en la sobirania marroquina".
Fins al moment, el reconeixement francès a la causa marroquina és el més important que Rabat ha rebut per part d’un país europeu. La posició de l’Elisi suposa un pas més que el que va fer el Govern espanyol el 2022. Tot i que Pedro Sánchez va expressar el seu suport al pla d’autonomia marroquina sobre el Sàhara com "la base més seriosa, creïble i realista" i va reconèixer la "importància" que té aquest territori per al Marroc, no va ser tan explícit com ho ha sigut el dirigent francès. El moviment fet per Macron s’assimila a les paraules de Donald Trump, que, des de la Casa Blanca el 2020, va reconèixer la sobirania marroquina sobre l’excolònia espanyola i va presentar el mapa del Marroc amb el Sàhara.
En el seu discurs, el president francès també va obrir les portes del Sàhara a les companyies franceses: "Els nostres operadors i empreses donaran suport al desenvolupament d’aquestes regions mitjançant inversions i iniciatives sostenibles i socialment responsables que beneficiïn les comunitats locals", va manifestar Macron.
Importants reserves
Un missatge de carta blanca del president que arriba un mes després que el Tribunal de Justícia de la UE anul·lés els acords pesquers i comercials entre els Vint-i-set i el Marroc per incloure el Sàhara Occidental i no comptar amb el consentiment del poble sahrauí, segons el veredicte de l’organisme judicial. Aquest territori, no autònom, segons l’ONU, compta amb importants reserves de fosfat, que explota el Marroc, també rics caladors de pesca i un gran potencial per desenvolupar energies renovables.
La visita va estar marcada per un anunci: l’ONCF, empresa ferroviària pública marroquina, i l’empresa francesa Alstom van firmar un acord per al subministrament de 18 trens d’alta velocitat per a la línia que es construirà entre les ciutats de Casablanca i Marràqueix. Aquest acord estableix els francesos com el "licitador preferent" per a aquest mercat. Des que el país magribí va anunciar la construcció d’aquesta línia d’alta velocitat, en la premsa es va parlar de diverses empreses de països com Corea o la Xina; també les espanyoles Talgo i CAF s’hi van presentar, tot i que en els cercles econòmics i diplomàtics tots donaven per fet que aquesta infraestructura acabaria caient del costat francès.
Aquesta empresa ja va ser l’encarregada de subministrar els trens de la línia que es va inaugurar el 2018 entre Tànger i Kenitra. A més de les locomotores i vagons, està previst que altres empreses gal·les participin en la planificació i construcció de la nova línia, com Egis Rail. S’encarregarà del disseny de la prolongació del tram d’alta velocitat entre Kenitra i Marràqueix per un import màxim que frega els 130 milions d’euros. Entre els acords firmats durant la visita, es va tancar un conveni amb el Tresor francès per aconseguir finançament per a la construcció de la nova línia.
Paper preponderant
L’idil·li entre el Marroc i les empreses franceses ve de lluny. En la visita d’aquesta setmana, van acompanyar Macron una quarantena de representants de grans marques franceses, com Airbus, Total Energies, Orange, Veolia, entre d’altres, que tenen presència i mercat al Marroc. Per exemple, aquesta última empresa va firmar aquesta setmana un acord amb les autoritats marroquines "per desenvolupar un projecte exclusiu de dessalinització d’aigua de mar que serà el més gran de l’Àfrica i el segon del món", segons el comunicat de la companyia. Per ara, no han anunciat l’import total d’aquesta infraestructura. També s’han tancat una infinitat de contractes entre empreses privades i més d’una trentena d’acords entre ministres i responsables dels dos països.
- Grans ciutats Un xinès que viu a Barcelona explica les diferències que veu amb Madrid: "Es respira un ambient trist..."
- Turisme El poble més bonic del món és a Catalunya, segons l'Organització Mundial del Turisme
- Escacs El prodigiós adolescent indi
- Mobilitat interurbana El pla més complicat de Rodalies
- Política i moda Deixeu de grapejar-nos
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Illa contraposa un "finançament solidari" a la "deslleialtat fiscal"
- Els barons del PP qualifiquen de "pedaç" la condonació
- No és país per a pactes
- En clau europea Pacte amb clarobscurs