Més d’un centenar d’empreses espanyoles, pendents del seu futur després del triomf de Milei

Agencia

3
Es llegeix en minuts
EFE

Espanya compta amb més d’un centenar d’empreses instal·lades a l’Argentina, incloses Dia, Banco Santander, Telefónica o BBVA, totes aquestes pendents de l’esdevenir del país després del triomf diumenge de l’ultraliberal Javier Milei, que planteja «dolaritzar» l’economia i impulsar privatitzacions massives. Espanya és el segon inversor estranger més gran al país sud-americà i el tercer per pes econòmic a Llatinoamèrica, únicament superat pels Estats Units, segons les últimes dades aportades per l’organisme Espanya, Importació i Inversions ( ICEX), dependent del Ministeri de Comerç.

En total, la inversió bruta d’Espanya a l’Argentina es va situar en 139 milions d’euros el 2022, un 35% menys que el 2021 i un 92% per sota de la xifra del 2019, cosa que mostra un fort retrocés en els últims anys a causa de la incertesa en la qual està immers el país, afectat per una inflació del 120% el 2023.

També ha caigut el nombre d’exportadors al país, que ha passat de 6.618 el 2017 a 4.703 el 2022, i el de companyies espanyoles presents en terra argentí, que ha retrocedit un 55% des de la pandèmia de la covid, per quedar-hi 136 empreses el 2022. Entre les que se n’han anat destaquen Inditex, Grifols o Ecolumber.

Finances, indústria i telecomunicacions

Els sectors financer, de telecomunicacions, automobilístic i metal·lúrgic són els que més empreses hi aporten, tot i que també hi ha entitats dedicades al turisme, l’oci o l’alimentació. Destaca Banco Santander, que compta amb la filial Santander Rio, amb 3,5 milions de clients, 464 sucursals i més de 8.900 empleats. Va guanyar 406 milions fins al setembre i va aportar un 5% del benefici total.

Per la seva banda, la filial del BBVA al país atén més de 3,6 milions d’argentins a través de 243 sucursals –on treballen 5.888 empleats–, una branca de l’entitat espanyola que va guanyar 496 milions, un 8,3% dels guanys totals. Telefónica és present a l’Argentina amb la marca Movistar i va obtenir la primera xarxa 5G del país, tot i que està en procés de venda de tota les seves filials a Hispanoamèrica.

Més forta és l’aposta de la cadena de supermercats Dia al país sud-americà, on acumula 1.042 botigues i 1.078 milions en vendes netes en els nou primers mesos de l’any, cosa que converteix l’Argentina en el seu segon mercat, només per darrere d’Espanya.

A més d’aquestes, el grup hoteler Meliá compta amb tres establiments al país, la siderúrgica ArcelorMittal treballa en el primer parc solar i eòlic híbrid del país i Abertis gestiona l’accés nord a Buenos Aires.

El llistat de companyies inclou també Codere –que compta amb la seva clientela més gran a l’Argentina–, Técnicas Reunidas, Gestamp, NH Hoteles, Prosegur, Cabify o Amadeus. Totes estan pendents del que pot passar al país, tot i que avui gairebé totes les cotitzades han pujat a la borsa: Inditex, l’1,88%, la segona pujada més gran de l’Ibex; Telefónica, l’1,23%; Repsol, l’1,01%; Iberdrola, l’1,05%; Banco Santander, el 0,28%, i el BBVA, el 0,02%.

Més de 1.200 milions en exportacions

Les empreses espanyoles van exportar a l’Argentina més de 1.214 milions d’euros durant el 2022, un 32% més que el 2021, i va ocupar el lloc 35è com a destinació de les vendes a l’exterior, segons dades de l’ICEX, que detalla que aquell mateix any el nombre d’exportadors regulars a l’Argentina va ser de 1.650.

En un informe actualitzat el juny d’aquest any, l’ICEX explica que les exportacions espanyoles a l’Argentina són «de productes d’alt valor afegit i estan molt diversificades». Destaquen les màquines i aparells mecànics, un 15,2% del total, i els vehicles automòbils (10,9%).

Notícies relacionades

Altres productes que s’exporten al país sud-americà des d’Espanya són aparells i material elèctric (8,4%), derivats del petroli (5,2%), productes farmacèutics (4,5%), matèries plàstiques (4%), perfums (3,9%), productes químics (3,1%) i productes químics orgànics (2,9%).

Respecte a les importacions, van augmentar el 9% el 2022 i van arribar als 2.282 milions, segons l’ICEX, que indica que «estan molt concentrades» en productes agrícoles i pesquers (gairebé el 75% del total). Així, les importacions el 2022 les van protagonitzar pinsos (38,5%), productes químics (19,1%), de pesca (18,2%), greixos i olis (6,6%), fruites i fruits (2,7%), cereals (2,5%), llavors oleaginoses (2,4%), llegums i hortalisses (2,4%) i productes químics orgànics (1,4%).