Guerra d’Ucraïna

De les aules a la guerra a Ucraïna

  • Uns 1.800 centres educatius han sigut atacats des de l’inici de la guerra

  • Els professors intenten tirar endavant el sistema com poden, enfrontant-se al perill de l’augment de la taxa d’abandonament escolar 

De les aules a la guerra a Ucraïna

Irene Savio

3
Es llegeix en minuts
Irene Savio
Irene Savio

Periodista

ver +

Cada setmana la professora Sagan Halina, de la Universitat Boris Grintxenko de Kíiv, fa un recompte dels seus estudiants. Intenta comprovar els que són en zones ocupades per l’Exèrcit rus, els que estan lluitant al front de batalla, els que se n’han anat del país, els que no tenen recursos per seguir les classes. De vegades, també passa una estona mirant les fotografies que hi ha penjades als passadissos de la seva universitat, ara sense vida, dels joves que són als llocs més hostils, amb qui manté el contacte, quan pot, a través d’internet o per telèfon. «Avui, per exemple, un estudiant ens ha trucat per dir-nos que no tenia electricitat, per la qual cosa li hem canviat la data de l’examen de final de curs. El farà un altre dia», diu. 

A Ucraïna, el món educatiu veu com la guerra li fa botifarra. Halina explica que, a causa del conflicte, s’ha reduït el temari, s’ensenya menys, i fins i tot, per obtenir el diploma, s’ha disminuït el volum de contingut a estudiar «de 70-90 a 25-30 pàgines», perquè els estudiants no es despengin del tot dels estudis. «Però quan sents les alarmes o reps missatges de veu dels teus estudiants que estan lluitant... No els puc sentir, són els nostres nens els que estan lluitant», diu, commoguda.

Les incògnites també són de cara al futur. El ministre d’Educació, Serhí Xkarlet, diu que, amb la guerra, prop de 12.000 centres educatius ucraïnesos han continuat funcionant a distància, però que encara no se sap si, quan l’any escolar torni a començar, els estudiants podran assistir a classes presencials. «El gran problema que tenim és que no totes les escoles i universitats tenen búnquers, per la qual cosa és possible que en algunes zones no es pugui activar la modalitat presencial», afirma, en una entrevista des del seu despatx a Kíiv. «No volem posar en perill els nois», assegura Xkarlet.

Atacs a edificis civils

En perill per una situació recurrent de la guerra d’Ucraïna: els atacs a edificis civils. En concret, d’acord amb xifres del Govern ucraïnès, unes 1.800 escoles i universitats (la majoria a l’est del país) han resultat afectades des del començament del conflicte bèl·lic, i uns quants centenars estan en mans de les tropes enviades pel president rus, Vladímir Putin. Un exemple d’això va ser un atac el maig contra un centre educatiu a Bilohórivka, un poble a un centenar de quilòmetres de la ciutat de Lugansk, tot i que també a la ciutat de Khàrkiv cada setmana hi ha centres educatius atacats. La raó d’aquests atacs és, com afirmen diverses fonts, que els dos bàndols han estat utilitzant aquests llocs per amagar armament o personal.

Famílies i estudiants viuen el moment amb neguit. «Em preocupa enviar el meu fill a l’educació presencial. Tot i que, en termes de coneixement, estudia millor a l’escola, perquè l’educació presencial és millor», afirma Daria Ilnitska, mare del Timur, un nen d’educació primària. «La veritat és que no sé què fer. Tampoc sabem com organitzar-nos en cas que hagi d’estudiar a distància. El més probable és que l’hagi d’enviar amb l’àvia, que viu en un altre poble», afegeix Ilnitska. Durant aquests mesos, «vaig perdre molt, vaig perdre la meva vida d’estudiant i l’oportunitat de comunicar-me amb els meus amics i companys de classe», confessa, per la seva banda, Nazar Skliarov, estudiant de Ciències Polítiques a Kíiv. 

Abandonament escolar

Notícies relacionades

El problema són les conseqüències a mitjà i llarg termini d’aquesta situació, en particular la taxa d’abandonament escolar i de cervells en fuga que han fugit a altres països. Fenòmens sobre els quals encara no hi ha xifres però que, des del terreny, la realitat reflecteix amb cruesa. «Encara no hem pres una decisió definitiva, però és probable que l’any que ve no apuntem la nostra filla a l’escola. Ella no hi vol anar, i l’entenc. ¿Com es pot concentrar quan la professora ha d’interrompre repetidament les classes perquè estan sonant les alertes antiaèries?», reflexiona Iúlia Maksimenko, mare d’una adolescent. 

Encara més, tampoc està clar quins canvis té pensat el Govern ucraïnès en els currículum que s’implementaran el curs escolar vinent. En diverses aparicions públiques, el ministre Xkarlet ha dit que, tot i que encara no s’ha pres una decisió definitiva, s’està pensant a remoure certs continguts lligats a la literatura russa, i que hi ha una comissió que ho està estudiant. Una decisió que recorda els canvis introduïts a Rússia, on també molts currículum s’han canviat per justificar la invasió d’Ucraïna.