Incendis al Mediterrani

Turistes espanyols a Atenes: «És pràcticament impossible respirar»

• Tot i que els incendis estan lluny del centre atenès, la difícil situació afecta tota la ciutat

A1-120699210.jpg / AFP / LOUISA GOULIAMAKI (AFP)

Es llegeix en minuts

Amb l’arribada de l’estiu, l’avenç de la vacunació i l’obertura de les fronteres europees gràcies al passaport Covid, molts espanyols han triat Atenes com a destinació vacacional aquest any. La història, la cultura o la gastronomia grega fan de la ciutat un lloc ideal per al turisme. No obstant, la intensa onada de calor i els greus incendis que ataquen el país mediterrani han fet que el viatge sigui una mica més complicat de l’habitual.

Les forces de seguretat gregues estan lluitant contra aquests incendis, que s’han estès principalment pels barris del nord de la capital. I és que, tot i que els focs estiguin a 30 quilòmetres de les zones més turístiques d’Atenes, el fum i les cendres han embolcallat tota la ciutat, es perceben des de llocs com el Partenó o el temple de Zeus i han fet que molts hagin hagut de canviar els seus plans de visites.

Els qui visiten l’Acròpolis semblen tenir un únic tema de conversa avui: els incendis i com estan afectant les seves visites al país hel·lè. Alicia García està fent amb la seva neboda una ruta per diferents llocs de Grècia. «Hem estat a les illes, ahir vam arribar a Atenes i ens trobem això», lamenta. Amb temperatures rècord que superen els 40º des de primeres hores del matí, «és pràcticament impossible respirar» i el turisme s’ha convertit en una activitat de risc. «Tenim l’hotel com a quarter general, venim, agafem wifi i veiem el que diu la premsa espanyola, perquè no ens assabentem de res amb les notícies d’aquí», explica.

Calor insuportable

Laura López també està vivint la situació en primera persona i explica que ha parlat amb diversos atenesos, que estan «commocionats» pel que està passant a la ciutat. No obstant, assenyala que no s’ha vist especialment afectada per les flames. «La zona de l’incendi no és a prop de les zones turístiques i, a part de l’olor de fum i l’aire una mica tèrbol, no ens ha afectat», comenta.

Notícies relacionades

Esther Batista viatja també pel país amb unes amigues i coincideix amb la Laura que els focs no l’han afectat gaire, ja que s’ha allotjat els afores i ha pogut visitar els principals monuments. «No hem estat a prop dels incendis», indica. Això sí, recorda que amb la calor amb prou feines han pogut aguantar al carrer. «Vam estar a l’Acròpolis abans de les vuit del matí, però, per l’aclaparament del temps que feia i l’aire, vam haver de tornar a l’apartaments abans de les 10 perquè era insuportable», explica.

De la calor a les atraccions turístiques també en parla l’Alicia, que afirma que, tot i que ha viatjat a molts llocs, mai ha vist res igual. «A l’Acròpolis una senyora ha caigut d’un cop de calor», recorda. I és que les altes temperatures tampoc estan ajudant a l’extinció de les flames. «No m’estranya que cremi tot, està molt sec i amb aquesta calor...», remarca l’Ana, que ara tem que hagi de canviar els plans dels pròxims dies a causa dels talls a les principals carreteres.