L'ALARMANT SITUACIÓ DESPRÉS DEL TERRATRÈMOL
El Govern recomana als espanyols que s'allunyin 120 km de Fukushima
Exteriors ofereix ajuda als espanyols que vulguin abandonar el Japó
Al país asiàtic encara hi queden uns 2.000 nacionals
El Govern ha recomanat als espanyols residents al Japó que puguin ser en una àrea de 120 quilòmetres al voltant de la central nuclear de Fukushima que l'abandonin i es dirigeixin a altres zones del país.
La comissió de seguiment de la situació del Japó, que s'ha reunit per segona vegada al palau de la Moncloa, ha acordat aquesta recomanació malgrat que les autoritats japoneses només aconsellen de moment la marxa als residents a 30 quilòmetres a la rodona de la central en situació de risc. Els EUA i el Canadà han recomanat als seus compatriotes que visquin en un radi de 80 quilòmetres de la central que evacuïn l'àrea, informa Efe.
Places d'avió
Juntament amb aquesta mesura, segons recull el Govern en un comunicat, la comissió de seguiment ha acordat posar places d'avió a disposició dels espanyols residents al Japó que vulguin abandonar el país i que tinguin dificultats per trobar un lloc en els vols comercials.
La legació diplomàtica s'ha reforçat amb dos funcionaris d'emergència consular per atendre els espanyols que vulguin abandonar el Japó davant l'alerta nuclear, però el Govern avisa de la dificultat que presenten les comunicacions al país i adverteix que el personal de l'ambaixada està donant prioritat als compatriotes residents a les zones més afectades.
La ministra espanyola d'Afers Estrangers, Trinidad Jiménez, va convidar ahir els prop de 2.000 espanyols que encara són al Japó que volen abandonar el país i no aconsegueixen fer-ho pels seus propis mitjans a posar-se en contacte amb l'ambaixada, que els oferirà "tota l'ajuda possible". Jiménez ha anunciat des del Líban que s'ha reforçat amb dos diplomàtics l'Ambaixada d'Espanya a Tòquio per facilitar la sortida dels compatriotes que vulguin deixar el país.
2.000 espanyols al país
Jiménez va insistir que no hi ha cap espanyol en una àrea inferior a 100 quilòmetres de la central de Fukushima. Dels gairebé 2.000 espanyols que són al Japó, 1.000 són a Tòquio, 870 al sud i 33 al nord, la zona afectada pel terratrèmol, el posterior tsunami, i ara per les fuites a la planta nuclear. A tots ells, Exteriors els recomana que segueixin molt puntualment les instruccions que diàriament donen les autoritats japoneses relatives a les mesures de seguretat a la zona on es troben.
El Govern manté des de dimarts activat el dispositiu d'evacuació per si calgués enviar avions per treure els espanyols del Japó. El dispositiu d'evacuació es posarà en marxa en el moment en què sigui necessari, va aclarir Jiménez, que va insistir que no s'escatimaran "esforços i recursos" per posar fora de perill els espanyols.
>> Més informació a l'e-PeriódicoMés informació a l'e-Periódico
- Estat dels embassaments avui, 5 de maig, a Catalunya: Sau, Foix, Susqueda i la resta de pantans
- L’impuls al biogàs accelerarà el tancament d’abocadors a Catalunya
- Bancs Confirmat pel Banc d’Espanya: aquests són els motius pels quals poden bloquejar-te el compte
- Presó mítica de San Francisco Trump vol reobrir Alcatraz, 62 anys després del seu tancament
- Torna el mític Tren Granota
- Sector clau Barcelona iniciarà els dies festius d’obertura comercial en zones turístiques el 18 de maig a l’espera d’un nou pacte per al 2026
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Compareixença al Parlament Illa anunciarà el redisseny de les telecomunicacions per guanyar una autonomia davant una altra possible apagada
- Tribunal Suprem Sis anys de presó per a un futbolista que va deixar un altre en cadira de rodes per una agressió en una lliga de veterans
- Preus rebaixats Ni Lidl ni Carrefour: aquest és el supermercat 'low cost' que arrasa a Espanya