El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Usabilitat problemàtica

Desconcert policial pel «soroll» de l’‘app’ de seguretat metropolitana a les ciutats

  • Agents de diferents ciutats de l’entorn de BCN admeten problemes tècnics, duplicitats i fallades de coordinació en la implementació de ‘M7 Citizen Security’

  • Es tracta de la infraestructura digital, operativa en algunes ciutats, que l’AMB pren com a referència per impulsar el seu «sistema de seguretat metropolitana»

hospi

hospi

6
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

La implementació en els sistemes locals de seguretat de l’aplicació mòbil M7 Citizen Security’, que permet realitzar trucades i missatges d’emergència a les policies locals, no està sent tasca senzilla a les ciutats de l’àrea metropolitana de Barcelona. La infraestructura digital de l’empresa Einsmer S.L., situada a Cornellà de Llobregat, va cobrar significativa rellevància des que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) la va prendre com a referència per impulsar el seu «sistema de seguretat metropolitana»; l’aplicador, tanmateix, des del 2014 opera amb diferents intensitats en grans municipis com Cornellà de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat o Sant Just Desvern.

I malgrat aquesta experiència, la seva posada en funcionament es tradueix a la pràctica en un desconcert entre policies locals marcat per problemes tècnics, duplicitats en les alertes ciutadanes que reben i fallades en la coordinació, segons admeten a EL PERIÓDICO fins a cinc agents que treballen amb l’aplicació en diferents ciutats de l’àrea metropolitana de Barcelona i que sol·liciten no ser citats en aquest reportatge per preservar el seu anonimat.

«Després d’anys sense connectar les trucades ciutadanes a través de l’app amb la nostra línia telefònica, ara sí que ho han fet però continuem tenint problemes: podem agafar la trucada, cosa que abans no era possible, però no podem escoltar la persona i ens veiem obligats a haver de trucar al ciutadà després si volem saber de què es tracta», reconeix un policia local de Santa Coloma de Gramenet.

«La idea de l’aplicació és bona, però no s’aplica correctament», explica un altre agent del torn de nit de l’Hospitalet de Llobregat. Es refereix al «soroll» i al «desconeixement bestial» del ciutadà mitjà cap a l’aplicació ‘M7’ i el funcionament del sistema de seguretat local: «La gent vol agilitat i l’app no la proporciona. Si el sistema funciona, que això és un altre tema, i el ciutadà veu que trigues a contestar, truca directament a la Policia local o al 112 [Emergències de la Generalitat], la qual cosa genera duplicitats d’alertes i sobrecàrrega de treball per a nosaltres», afirma aquest policia de l’Hospitalet. Aquesta sobrecàrrega, comenta un altre agent de Santa Coloma, va ser el que va alleugerir el pes dels serveis de l’app –que compta amb paquets de serveis de diferents intensitats– a la ciutat del Barcelonès.

Consultades per aquest diari, fonts d’Einsmer S.L., l’empresa que lidera l’aplicació, resten importància a aquestes incidències, que qualifiquen de «casuístiques puntuals» que no entelen «el producte d’innovació brutal que impulsem des de fa nou anys». «El que estem desenvolupant és únic i una referència internacional, i el millor és que és un producte amb denominació d’origen ‘àrea metropolitana de Barcelona’ que integra moltes sensibilitats i colors polítics», consideren des d’Einsmer S.L, que destaquen el protocol de violència de gènere del sistema i la utilitat de la seva «videovigilància no invasiva».

Per la seva banda, interpel·lades sobre aquestes possibles duplicitats amb el 112 del sistema ‘M7’, fonts del Departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya es limiten a recordar que «la llei 9/2007, del Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgències 112 de Catalunya, estipula que la regulació del servei d’atenció de trucades d’urgència s’ha de realitzar a través del 112 i correspon a la Generalitat regular i prestar el servei, en el sentit de la normativa internacional dirigida a establir el 112 com a número de trucada d’urgència únic europeu». El mateix 112, de fet, té la seva pròpia aplicació, denominada ‘My 112’, amb una operativa quant a les emergències anàloga a la de ‘M7’, amb la diferència que el contacte no és amb les policies locals sinó amb el 112.

Sense integració en el principal software de gestió policial

softwareDel 2020 al 2021, les policies locals catalanes van experimentar un increment del 25,8% –fins a assumir-lo un total de 83 cossos locals– en l’ús d’aplicacions mòbils com a element de prevenció, tal com consta en l’‘Informe de les policies locals 2021’ de la Direcció General de Coordinació de les Policies Locals del Departament d’Interior. D’aquestes, un total d’11 policies locals utilitzen des del 2021 l’app ‘M7’, gairebé el doble de les sis que la utilitzaven el 2020.

Tanmateix, malgrat que l’app ‘M7’ ha guanyat pes en aquests últims anys, no està actualment integrada en ‘DRAG’, el software de gestió policial local de referència a Catalunya (l’utilitzen 128 policies locals catalanes, un 59,3%, algunes metropolitanes), segons confirmen a aquest diari fonts coneixedores del sector de la seguretat local. Tampoc ho està el servei de trucades d’urgència del 112, fet que inquieta alguns dels agents consultats.

«A molts ens agradaria que ‘DRAG’ i 112 estiguessin coordinats, però encara no passa», explica l’agent de Santa Coloma de Gramenet. El que sí que ha passat ja és l’existència de peticions des d’ajuntaments del Baix Llobregat, asseguren fonts del sector, per integrar l’app’‘M7’ a ‘DRAG’ i millorar així la seva implementació en els sistemes de seguretat local, una cosa que encara no passa en l’actualitat però que des d’Einsmer S.L. asseguren que és «factible perquè el nostre sistema està pensat per a qualsevol tipus de coordinació».

140.000 usuaris utilitzen ‘M7’

Segons dades de l’empresa Einsmer S.L., unes 140.000 persones són usuàries de l’app de seguretat ‘M7’, malgrat que el total de perfils privats registrats –sense comptar institucions o organismes públics– es redueix dràsticament, ja que no és necessari estar registrat per utilitzar alguns serveis de l’app. A l’Hospitalet, per exemple, els agents consultats comenten que una gran proporció d’usuaris utilitzen l’aplicació per queixar-se de sorolls veïnals. «Podem tenir entre 10 i 15 incidències per nit a través de l’aplicació», concreten els policies. A Cornellà de Llobregat, precisen des d’Einsmer S.L., 39.000 persones utilitzen l’aplicació.

Un agent d’Esplugues de Llobregat apunta que l’ús de l’aplicació a la ciutat del Baix Llobregat és marginal –«hi ha un veí que sempre es queixa de vehicles mal aparcats», remarca–, si bé destaca l’«ús extensiu» de ‘M7’ a Sant Just Desvern, una altra de les urbs que compta amb el sistema: «Allà la utilitzen en la seva versió ‘pro’; fins i tot carreguen la llista negra de vehicles robats en càmeres a l’entrada i a la sortida de la ciutat i, cada vegada que passa un d’aquests vehicles per allà, a l’app salta una alerta».

«El perfil majoritari de l’aplicació són persones joves, no gent gran», descriu un agent de Santa Coloma, que parla d’alertes enfocades majoritàriament a «incidències a la via pública, cotxes mal aparcats o clots a la carretera». «El problema ve quan es tracta d’una emergència real; en aquests casos, el millor és el 112», conclou l’agent colomenc.

Falta de coordinació amb Mossos

Malgrat que l’AMB ha pres com a referència l’app ‘M7’ per propulsar el seu «sistema de seguretat metropolitana», fonts de l’administració van adduir a aquest diari que de moment es tracta d’una «proposta política» a implementar «en el pròxim mandat», en paraules d’Antonio Balmón (PSC), vicepresident executiu de l’organisme i alcalde de Cornellà de Llobregat, durant la presentació de la iniciativa a l’Smart City Expo World Congress 2022.

Notícies relacionades

Jaume Bosch, expert en seguretat metropolitana i exdiputat d’ICV, recorda que l’AMB «no té actualment competències en matèria de seguretat» més enllà d’una previsió residual en la seva pròpia normativa (la llei 3/2010, de l’AMB) que li permet «participar en la Comissió de Seguretat de l’àmbit territorial corresponent per fomentar polítiques públiques en matèria de convivència ciutadana». L’esmentat organisme no s’ha creat en els dotze anys de vigència de la norma i Bosch considera «indiscutible i necessària» la coordinació amb el Departament d’Interior de la Generalitat per posar en marxa un sistema d’aquest abast.

A consulta d’EL PERIÓDICO sobre l’activació de l’esmentat sistema de seguretat metropolitana, fonts del Departament d’Interior van reconèixer falta de coordinació a causa que «el sistema integral de seguretat impulsat per l’AMB no s’ha tractat en el marc de cap sessió de treball amb el Departament d’Interior o el cos de Mossos d’Esquadra».