Hospitalet

Hospitalet

Conflicte mediambiental enquistat

Vint anys fugint del soroll de la Gran Via de l’Hospitalet: «Aquí no es pot viure»

Veinte años huyendo del ruido de la Gran Via de L’Hospitalet: Aquí no se puede vivir.

  • Fa dues dècades que un centenar de famílies de la gran ciutat catalana lluiten contra la contaminació acústica que genera el trànsit de la C-31 a l’entrar a Barcelona

  • Tot i que l’ajuntament es va comprometre al cobriment, avui les administracions no ho veuen factible i estudien alternatives per mitigar les molèsties evidents

  • Preguntes i respostes | ¿Quina és la solució al soroll pel trànsit de la Gran Via?

5
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Luis Parra (60 anys) viu havent-se d’escapar cada dia de casa seva: «Aquí no es pot viure; em passo el dia fora perquè ser en aquest pis és horrible». La causa de la seva fugida permanent són els decibels que suporta el pis que comparteix des de fa quatre anys amb la seva parella, Inés Sánchez (62 anys), un quart al número 49 de l’avinguda Gran Via de l’Hospitalet.

El Luis i la Inés són una de les més de cent famílies, segons indiquen des de l’Associació de Veïns Ildefons Cerdà de Gran Via Sud, afectades per la contaminació acústica de l’entorn del tram central de dos-cents metres de la Gran Via entre els punts km. 1+160 i 1+135, impactat pel soroll del trànsit de la C-31, com deixen constància les pancartes crítiques dels balcons de la zona.

Els veïns porten lluitant contra el soroll a la zona des de 1998, quan es va aprovar el projecte de remodelació de la Gran Via. «Ja llavors sabíem que seria un problema», comenta Paco del Río, portaveu de l’entitat veïnal. Mentre l’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana reduir els nivells per sota dels 53 decibels durant el dia i els 45 de nit per al trànsit rodat, els veïns registren habitualment nivells superiors als 70 decibels, havent arribat a més de 80 en alguna ocasió, remarquen.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

En un exhaustiu i recent informe del febrer d’aquest 2022, a què ha pogut accedir EL PERIÓDICO, la Síndica de Greuges de l’Hospitalet, Merche García, recolza la reivindicació ciutadana. Els veïns, certifica la síndica, pateixen nivells d’immissió acústica «superiors als quals preveu la normativa», fet pel qual recomana a l’Ajuntament de l’Hospitalet negociar amb la Generalitat de Catalunya, titular de la infraestructura viària C-31, per acordar mesures que minimitzin el soroll així com per estudiar la viabilitat del cobriment d’aquest tram de la Gran Via.

«Arran de l’informe de la síndica, nosaltres hem donat un nou impuls al tema», reconeix David Quirós, regidor del districte III (Santa Eulàlia i Gran Via Sud) de l’Ajuntament de l’Hospitalet. Quirós, que posiciona l’administració local amb els veïns, assegura que actualment estan pendents d’una nova reunió amb el Departament de Territori de la Generalitat a mitjans de juliol. Es preveu que en aquesta trobada l’Executiu català, la Direcció General de Qualitat Ambiental del qual va fer un informe que avalava la contaminació acústica per sobre de la normativa, presenti alternatives per mitigar els efectes del soroll, la viabilitat del qual estudiarà el consistori.

El compromís municipal de 1998

Els veïns porten esperant el cobriment d’aquest tram de la Gran Via des de fa més de vint anys, concretament des de 1998. El 3 d’abril d’aquell any es va aprovar inicialment el projecte de remodelació de la Gran Via entre el carrer Alhambra i la plaça Ildefons Cerdà. Tal com remarca la síndica, malgrat que el cobriment del tram central estava previst, no es va incloure en el text final «degut únicament a raons pressupostàries», fet que va molestar els veïns i va motivar al·legacions de l’Associació de Veïns Ildefons Cerdà de Gran Via Sud.

Arran del malestar veïnal, el 30 el juny de 1998, l’ajuntament i l’associació veïnal van subscriure un conveni que posteriorment va ser ratificat pel ple municipal de l’Hospitalet. En aquest acord, el consistori es comprometia per escrit i explícitament a executar el cobriment del tram. A data del juny del 2022, més de vint anys després de l’assumpció del compromís municipal, l’obra continua sense fer-se.

«Si aquesta actuació, per qualsevol motiu, no estigués iniciada abans de l’any 2002, l’ajuntament assumirà l’execució del cobriment de manera que l’obra estigui acabada abans del 30 d’abril del 2003», garantia el conveni, que contemplava el desistiment veïnal de recursos i un contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que havien iniciat contra el projecte de remodelació de la plaça Cerdà de l’Ajuntament de Barcelona.

Més enllà dels motius pressupostaris, Raúl Alvarín, director del Consorci per a la Reforma de la Gran Via, destaca també les dificultats tècniques que suposaria el cobriment a causa de la ubicació en aquesta zona del col·lector de l’Alhambra, «un col·lector d’aigües residuals gegant amb una baixada que presenta grans dificultats». Aquest col·lector, reafirma Quirós, fa que l’escenari del cobriment avui dia sigui «poc factible», a causa que «cap administració podria arribar a assumir-ho».

60 decibels i 30.000 euros

Francisco Bermúdez (50 anys) viu amb la seva dona i la seva filla en un cinquè pis del número 29 de la Gran Via, un altre dels blocs afectats. El seu cas és especial perquè, a més de les molèsties que ja li ocasiona el soroll per si mateix, té tinnitus, una malaltia consistent a sentir un xiulet constant.

«¿És degut a haver viscut en aquest barri els últims 50 anys? No ho sé; els metges no van tan enllà, però jo sé que a mi el soroll em molesta moltíssim», descriu Bermúdez. Aquestes molèsties, que dificulten la seva vida quotidiana, sobretot durant les hores de son, l’han portat a invertir els últims anys uns 30.000 euros a hermetitzar tot el pis per a la seva insonorització.

«El que m’ha deprimit és que, després d’aïllar-nos completament, amb tot tancat continuem estant al llarg de tot el pis en uns 60 decibels [per sobre del límit recomanat]», explica Bermúdez mostrant-ho a aquest diari amb un mesurador de decibels.

«El trànsit ha canviat la vida a la Gran Via»

Els veïns afectats pel soroll de la Gran Via coincideixen que el trànsit i la contaminació acústica que genera han canviat la vida de l’avinguda. Així ho diuen Àlex Robles (56 anys) i Manuel Peguero (37 anys), parella que viu en un cinquè pis del número 29 de la Gran Via, un altre dels edificis afectats.

«Des de fa uns anys, el volum del trànsit s’ha incrementat en les hores puntes, sobretot des de les 5.00 h del matí», exclamen Robles i Peguero, que a més de trobar dificultats per agafar el son també en tenen per teletreballar, com també li passa a Inés Sánchez, que recorda que fa 30 anys, quan els seus pares es van traslladar al barri, ja hi havia pancartes als balcons contra el soroll.

Notícies relacionades

«Jo soc radioaficionat i al nostre balcó és impossible sentir res», assumeix Luis Parra, que admet haver-se plantejat deixar el pis si no es resol el problema del soroll, solució sobre la qual, després de tants anys fugint del soroll a casa seva, Francisco Bermúdez confessa haver «perdut l’esperança per moments».

Llegeix totes les notícies de l’Hospitalet de Llobregat a EL PERIÓDICO l’Hospitalet