Club d’Estil

¿Quin consumidor de moda ‘online’ ets? Despesa mitjana, nombre de compres i botigues preferides el 2023

¿Quin consumidor de moda ‘online’ ets? Despesa mitjana, nombre de compres i botigues preferides el 2023
4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Malgrat els desafiaments que van sorgir amb la pandèmia de covid el 2020, la indústria tèxtil va demostrar una gran resiliència. Les restriccions de mobilitat i les limitacions d’oci van provocar un canvi en els patrons de consum dels espanyolsi van reflectir menys despesa en moda en comparació amb anys anteriors. El sector va haver de resituar-se i, avui, ja ha tornat a la normalitat. Però en aquesta nova normalitat, la digitalització ha guanyat molt pes: les marques han adaptat les seves estratègies ‘online’, entenent i impactant sobre un consumidor cada vegada més influït per aquestes eines

Patricia Díaz, directora d’Elogia Fashion Lab, la divisió especialitzada en les marques del sector moda digitalitzades de l’agència Digital Full Commerce Elogia, que ha presentat un estudi sobre la situació de l’‘e-commerce’ de moda a Espanya i els hàbits de consum, assenyala que la indústria de la moda continua sent «un dels motors econòmics més importants del nostre país, suposa un 2,7% de PIB i es preveu un creixement anual del 2,4% fins al 2025». I afegeix: «És encara més rellevant la penetració de les vendes ‘online’ al sector. Espanya és el tercer gran mercat europeu després del Regne Unit i Alemanya. Aquest any la penetració de les vendes ‘online’ puja fins al 21,1% sobre el total, i supera per primera vegada França».

A les portes de la gran setmana d’ofertes, també digitals, del Black Friday, aquesta és la radiografia del consumidor de moda:

✅ Perfil del comprador

Set de cada deu internautes espanyols declara fer compres ‘online’ de manera recurrent. El perfil del principal consumidor, que manifesta ser híbrid combinant el canal ‘online’ i ‘offline’, són sobretot dones (61%) amb una mitjana de 40 anys (57%) que compren especialment per a dues persones: per a elles mateixes (86%) i la seva parella (44%) o els fills (37%). Els enquestats prefereixen utilitzar tant l’ordinador com el mòbil, tot i això, els més joves prefereixen el mòbil mentre que els més sèniors utilitzen més l’ordinador.

L’estudi defineix tres tipus de compradors:

Trend Seekers (42%)

Busquen les marques que ofereixen les últimes tendències en moda, així com bons preus. Aquest perfil està format majoritàriament per dones amb una mitjana de 39 anys. En general, és un perfil molt actiu a internet i a les xarxes socials. El tiquet mitjà d’aquest perfil és de 80€, que és superior a la mitjana i amb més tipologies de productes de moda. Zara i Shein són les botigues de referència per al perfil que prefereix comprar en botiga física, per això valoren que les marques tinguin venda ‘offline’ i ‘online’.

Tech Fashionista (36%)

Prefereixen comprar en els ‘marketplaces’ com El Corte Inglés o Amazon. Els que compren més moda per internet i de manera més habitual. També són els que més valoren la qualitat dels productes. També són els que compren més pel mòbil que la resta de segments i als que menys els importen les noves tendències de moda. És el perfil on hi ha més persones solteres i homes.

‘Low Cost’ (22%)


És el perfil més exclusiu a la compra ‘online’, tot i que també compren moda de forma física. Busquen les marques que tinguin les millors promocions i descomptes, tot i que no els siguin realment fidels. Són els que més vegades han comprat moda ‘online’ en els últims 12 mesos. Són els que més compren en botigues que venen exclusivament per internet. És el perfil on hi ha més persones casades i amb fills.

✅ Freqüència i despesa

Pel que fa a la freqüència, els consumidors realitzen unes sis adquisicions anuals amb un tiquet de despesa mitjana que ascendeix a 75€ per compra, cosa que suposa una despesa total aproximada de 450€ anuals. Si s’analitza la composició d’aquest tiquet, les dones compren de manera més recurrent, però són els homes els que fan un desemborsament més gran en cada acte de compra. Els productes més comprats són els relacionats amb moda femenina (64%), calçat (57%), moda masculina (54%) i roba esportiva (48%).

✅ El impuls

Les ofertes i els descomptes són el que més motiva la compra ‘online’. Per ordre serien els bons preus (53%), la qualitat dels productes (41%) i l’àmplia gamma de talles (28%). Un altre dels factors determinants serien la comoditat i la practicitat (44%), l’enviament a domicili (39%), l’estalvi de temps i les ofertes (39%) i promocions (37%).

Per contra, el que més es rebutja és el fet de preferir emprovar-se la roba abans (55%), els alts costos d’enviament (33%) i els períodes llargs d’entrega (27%).

✅ Marques amb més força

Notícies relacionades

Per descobrir noves marques, els cercadors són els mitjans més populars (46%), juntament amb l’opinió d’amics i familiars (43%). Les botigues que combinen el canal ‘online’ i ‘offline’ són les que més quota de venda tenen. Marques com Zalando (46%), Zara (45%) i El Corte Inglés (31%) destaquen per ser marques molt presents en la ment del consumidor, però Amazon (49%) és sens dubte el ‘marketplace’ més conegut.

✅ Zara i Zalando, els gegants

Segons les dades extretes de l’estudi, els líders indiscutibles d’aquest mercat són Zara (49%), Zalando (48%) i Shein (45%). Cadascuna d’aquestes tres marques ofereix diferents avantatges: Zara és ‘trendy’ amb facilitat de canvis i devolucions; Zalando compta amb una àmplia oferta de productes i marques, i Shein ofereix bons preus i gran varietat de talles. Per darrere, H&M (39%) i Mango (28%), el hàndicap dels quals és que no aconsegueixen fidelitzar tant els seus clients.