ESTUPOR A LES XARXES

Moda bruta: de la granota de pintor de Ralph Lauren a les sabatilles utilitzades de Gucci

Moda bruta: de la granota de pintor de Ralph Lauren a les sabatilles utilitzades de Gucci
  • La còpia de l’uniforme de treballador amb taques de pintura que ha llançat el dissenyador novaiorquès ha encès les xarxes perquè costa 500 euros, de rebaixes

  • Diverses firmes de luxe i altres marques més populars també venen a preu d’or peces i sabatilles noves que semblen velles o desgastades

Es llegeix en minuts

Tot i que fa tres mesos que la granota tacada d’esquitxades de pintura de Ralph Lauren està a la venda, les xarxes socials s’han posat les mans al cap aquesta setmana, estupefactes perquè l’uniforme de treball de pintors de parets i mecànics de taller de cotxe de barri costi 680 euros, tot i que, ara, de rebaixes, es pugui adquirir per la mòdica quantitat de 483 euros a la web del llegendari dissenyador novaiorquès.

Per molt que sorprengui, no és la primera vegada que les grans firmes de moda es fixen en la classe obrera ni en la roba tacada, destenyida o vella per llançar noves peces i col·leccions. En el joc de la moda gairebé tot val. I la provocació sol ser un dels arguments més grans d’artistes i modistes. Es tracta de visitar i revisitar una vegada i una altra els mateixos llocs o estils i donar-li cada creador el seu toc particular. ¿És que no està fent el mateix Nike amb les seves Air Jordan, des que es van llançar el 1984 a més glòria de l’estrella de l’NBA, i que 35 anys després continua sent l’esportiva més desitjada de les ‘influencers’ gràcies a l’última col·laboració de la marca del ‘swoosh’ amb Dior?

Efectivament, les xarxes –Twitter particularment–, estan indignades perquè un conjunt tan habitual per al pencaire tingui un preu tan desorbitat només perquè porti l’etiqueta Ralph Lauren (una granota normal de treball sol rondar els 30 euros). Tampoc ha caigut gaire bé la tendència juganera de la moda a «idealitzar la precarietat». Alguns fins i tot es pregunten «¿qui compra realment aquesta merda? [sic]». A la qual cosa d’altres responen senzillament amb un: «Gent amb més diners que sentit comú».

Potser no s’entén que una de les marques que millor han reflectit i venut l’estil de vida americà ‘wasp’ (per les seves sigles en anglès, blanc-anglosaxó-protestant), i que es caracteritza per la seva empremta juvenil, clàssica, atemporal, elegant i pel seu esperit lliure, hagi llançat dins de la seva línia masculina una peça tan corrent i popular –tot i que «confeccionada amb setí de cotó japonès», com expliquen a la web– i allunyada dels seus esquemes habituals.

«La provocació sol ser un dels arguments més grans d’artistes i modistes»

Malgrat les crítiques a internet, cal assenyalar que el model en texà blau marí ha volat: només està ja disponible en la talla S i L, de les XS, M, XL i XXL no queda res.

Altres exemples

Ralph Lauren només segueix una tendència de la qual també participen altres marques, i que són molt del gust de ‘fashionistes’ i ‘infuencers’. Per exemple, el mes d’octubre passat Gucci també va llançar uns texans desgastats que semblaven estar tacats d’herba a la zona de genolls. ¿El seu preu? 680 euros La peça, que també té la seva versió peto per 300 euros més, és un cant a l’estètica ‘grunge’ que impregna tota la seva col·lecció tardor-hivern 2020. Dins d'aquesta, també es van posar a la venda unes mitges amb forats i carreres per ¡140 euros! que milers de compradors van esgotar en pocs dies a Ssense, una web canadenca especialitzada en moda de luxe.

La mateixa casa de luxe italiana fa dos anys ja va revolucionar les xarxes amb unes sabatilles «velles i brutes», inspirades en les típiques esportives que utilitzaven els jugadors de bàsquet als anys 70.

El preu d’aquestes ‘sneakers’ era de 630 euros i, malgrat els crítics, es van convertir en objecte de desig dels prescriptors de ‘street style’.

Allò brut, un valor en alça

No només les marques de luxe es diverteixen tacant les sabatilles esportives abans que el comprador les tregui de la seva caixa. Puma va llançar el 2019 un model especial basat en ‘The Walking Dead’, la popular i longeva sèrie de zombis d’AMC. Unes sabatilles inspirades en una ficció sobre l’apocalipsi no havien de ser impol·lutes, així que el seu dissenyador, Alexander-John, va pensar que el millor seria simular les seqüeles que deixaria al calçat de qualsevol persona que fes anys que mira de fugir d’hordes de morts vivents en els boscos pròxims a Washington DC.

Aquesta opció, la d’embrutar artificialment unes vambes noves no només està cada vegada més de moda, sinó que, pel que sembla, n’encareix el preu. Aquest és el cas d’un dels models més venuts de la història de les sabatilles esportives, les Chuck Taylor All-Star de Converse. El seu model clàssic costa al voltant de 80 euros, no obstant, la seva versió bruta o envellida surt per 120 euros.

Et pot interesar

Club d’Estil d’EL PERIÓDICO

En el Club d’Estil d’EL PERIÓDICO ens agrada estar a l’última, ens interessa la moda, la bellesa, la decoració i els regals. Aquí us explicarem les últimes tendències que més es porten al carrer i a les xarxes socials, i us donarem trucs perquè no se us escapi res. És molt fàcil unir-se al club. Registreu-vos a Entre Tots i escriviu-nos, explicant les vostres inquietuds o compartint les vostres experiències.