EFEMÈRIDES
Emilia Pardo Bazán, una escriptora precursora del feminisme
Google dedica un 'doodle' al 166è aniversari del naixement de la intel·lectual espanyola abanderada dels drets de la dona
pardobazan
Google dedica avui un 'doodle' al 166è aniversari del naixement d'Emilia Pardo Bazán (la Corunya, 16 de setembre de 1851-Madrid, 12 de maig de 1921). La comtessa del mateix nom va ser una noble i aristòcrata novel·lista, periodista, assagista, crítica literària, poeta, dramaturga, traductora, editora, catedràtica i conferenciant espanyola introductora del naturalisme a Espanya.
Va ser una precursora en les seves idees sobre els drets de les dones i el feminisme. Va reivindicar la instrucció de les dones com una cosa fonamental i va dedicar una part important de la seva actuació pública a defensar-ho. Entre la seva obra literària una de les més conegudes és la novel·la 'Los pazos de Ulloa' (1886).
Precursora del feminisme
Notícies relacionadesPardo Bazán va ser una abanderada dels drets de les dones i va dedicar la seva vida a defensar-los tant en la seva trajectòria vital com en la seva obra literària. En totes les obres va incorporar les seves idees sobre la modernització de la societat espanyola, sobre la necessitat de l'educació femenina i sobre l'accés de les dones a tots els drets i oportunitats que tenien els homes.
Google ja havia celebrat el Dia de la Dona Treballadora amb un 'doodle' de Pardo Bazán com a icona. Era merescut: el 8 de març de 1910 la dona va poder accedir a Espanya a l'Ensenyament Superior en igualtat de condicions amb l'home. La reial ordre que va autoritzar "la matrícula tant d'alumnes nois com de noies" es va aprovar poc després que Emilia Pardo Bazán fos nomenada consellera d'Instrucció Pública.
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Canvi climàtic Joan Roig dimiteix com a alcalde d’Alcanar a ‘Salvados’: «Ens ve una cosa molt greu, molt greu»
- La Generalitat alleugereix les restriccions d’accés a la zona de la pesta porcina
- Quan i com s’aplicarien Els canvis que planteja Treball per al permís per defunció d’un familiar i per cures pal·liatives
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'Editorial de Cristina Villanueva: Forçats a somriure
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
