Premi Proyecta

Lucta: un olfacte de talla mundial

Aquesta empresa, amb 71 anys d'història, està especialitzada a fabricar i vendre productes aromàtics per a gastronomia, neteja i alimentació animal a 86 països

projecta---lucta 1 / periodico

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

Lucta fa més de 70 anys, concretament 71, que ‘lluita’ (‘Lucta’ significa ‘lluita’ en llatí) per escampar les seves aromes i essències per tot el món. Aquesta empresa familiar fundada al barri de Sant Gervasi de Barcelona el 1949 avui és present a 86 països. D’entre els cinc sentits, Lucta va decidir especialitzar-se en l’olfacte i ven per tot el món aromes per a la gastronomia, fragàncies per als productes de neteja i additius per a l’alimentació animal. El 2019 el va tancar amb una facturació de 274 milions d’euros i un benefici brut de 30 milions; en les seves plantes de tot el món treballen 1.008 persones.

Als fundadors de Lucta el barri de Sant Gervasi va tardar poc temps a quedar-se’ls petit i el 1962, aprofitant un contacte que tenien a Colòmbia que més tard va entrar en l’accionariat de l’empresa, obren a Bogotà la seva primera delegació a l’estranger. «Els fundadors van veure que hi havia una falta d’aromes i fragàncies al mercat internacional i van decidir omplir aquest buit», afirma actual el conseller delegat de la companyia, Carles Ventós.

Si bé la internacionalització és un recorregut habitual avui dia en el teixit empresarial català, en els anys 60 del segle passat no ho era tant. I Lucta hi va apostar de manera conscient, per donar així seguretat a les seves inversions. «Una empresa molt diversificada és molt més estable. I en aquella època, amb la guerra fins i tot recent, hi havia un esperit de crear una cosa estable», diu Ventós. Després de Colòmbia el 1965 va arribar Mèxic i d’aquí un recorregut mundial, amb una expansió especialment centrada durant els últims anys als Estats Units, la Xina i el sud-est asiàtic. És per aquesta trajectòria que Lucta S.A. ha sigut guardonada amb el premi Proyecta de los premis Empresa de l’Any que organitza EL PERIÓDICO DE CATALUNYA.

Tradició i diversitat

Més enllà dels perfums comercials, el de les aromes és un negoci desconegut per al públic general, amb «moltes barreres d’entrada tecnològiques i una corba d’aprenentatge molt lenta», afirma el conseller delegat de Lucta. El que obliga unes quantes companyies a pugnar pel mercat. «Si vols ser competitiu, especialment a nivell mundial, has de ser un expert en allò que fas», diu Ventós.

Notícies relacionades

¿Com unir aquest esperit global amb la particularitat de les aromes de cadascun dels 86 països en què opera Lucta? «Ens adaptem a la diversitat dels mercats mitjançant un disseny local. En tots aquests països tenim perfumistes i aromistes locals, que entenen els gustos locals», afirma el conseller delegat de la companyia. És a dir, Lucta aporta el mètode de treball i el contacte amb el consumidor natiu el posen els professionals locals. Un ‘modus operandi’ que des de la firma esperen continuar estenent a més països, avalats per les noves possibilitats que els obre la digitalització i les noves tecnologies. «El nostre objectiu és arribar al 2026 amb una facturació de 500 milions d’euros», diu Ventós.

Un altre pilar clau en què pretenen sustentar aquest creixement a atraure i retenir els millors professionals. «És un dels avantatges que té ser una empresa familiar. Com tot té pros i contres, però et dona una vocació a llarg termini i et permet reinvertir els teus fons en noves i millors fàbriques i a atraure i retenir el millor talent», considera el conseller delegat de Lucta.

Temes:

Empreses