Educació inclusiva
L’escola catalana reforça l’atenció a la diversitat a les aules
El Departament d’Educació i Formació Professional introdueix diverses novetats aquest curs vinent amb la intenció d’aconseguir la plena equitat del sistema educatiu català

Una docente atiende a un alumno en un centro educativo /
Garantir una educació totalment inclusiva torna a ser una de les prioritats del sistema educatiu català per al nou curs 2025-2026 que està a punt de començar. Amb l’objectiu d’oferir una igualtat d’oportunitats d’aprenentatge per a tots els alumnes, independentment de les seves capacitats, condició social i cultural, religió, diversitat sexual o identitat de gènere, el Departament d’Educació i Formació Professional implementa una sèrie de mesures per millorar l’equitat del sistema actual.
Amb la premissa clara que la diversitat enriqueix les persones i, per tant, que es tracta d’un valor positiu, l’educació inclusiva és un dels fonaments bàsics del sistema educatiu català. Sota aquest ideari, la Generalitat pretén impulsar diferents accions que afavoreixin la detecció de les dificultats d’aprenentatge, a més d’incorporar més professionals de suport i destinar nous recursos per a l’alumnat amb necessitats especials.
Prevenció i millora de la salut mental
Una de les mesures més importants és el projecte d’accions de prevenció per a la promoció de l’aprenentatge. Aquest pla inclou la realització d’orientacions i activitats d’avaluació per desenvolupar les competències oral i lectora des de la primera etapa educativa; la planificació de mesures universals, addicionals i intensives; i proves universals dirigides a alumnat de primer i tercer de primària, cosa que permetrà identificar dificultats i aplicar mesures segons els resultats, tot això de forma voluntària.
En paral·lel, s’introdueix també un programa de formació en competències socioemocionals per a infantil i primària, amb l’objectiu que els alumnes aprenguin a gestionar les seves emocions, relacions i situacions de conflicte des de ben petits. El projecte inclou la formació expressa per als docents, la creació de nous materials didàctics i l’acompanyament directe als centres, tot això emmarcat dins d’un pla de prevenció i millora de la salut mental.
Pla pilot i noves incorporacions
Durant aquest curs, el Pla de Trastorns del Neurodesenvolupament i Aprenentatge (Pla TNDiA) inicia una segona fase amb un projecte pilot a Manresa i Sabadell. Aquest consisteix en una posada a prova de l’anàlisi realitzat el curs passat en els tres àmbits departamentals implicats (Educació i FP, Drets Socials i Salut), que va permetre establir un marc compartit d’atenció, diagnòstic i intervenció, per tal de millorar els processos quant a les famílies.
Així mateix, per millorar el benestar de l’alumnat, la seva salut mental i l’orientació, cada Servei Territorial incorpora la figura d’un psicòleg coordinador que treballarà en la prevenció de l’absentisme i abandonament escolar prematur, a més d’en projectes de convivència i benestar en els centres.
D’altra banda, s’introdueix un nou programa formatiu gratuït en línia per a docents i personal educatiu sobre aspectes clau del sistema educatiu inclusiu, amb una atenció especial a les mesures universals d’atenció a la diversitat i al Disseny Universal per a l’Aprenentatge, una metodologia que promou l’accessibilitat i la participació de tot l’alumnat. El curs facilitarà eines pràctiques per crear entorns educatius més equitatius i accessibles.

Un nen fent exercicis a classe /
Augment dels recursos econòmics
Una altra de les mesures que s’implementen aquest curs és l’increment de la inversió en el servei de monitors de suport, que passarà de 29,2 milions d’euros a 62,6 milions entre el gener del 2026 i l’agost del 2027.
El Departament desplegarà aquest any també el full de ruta dels Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAP), amb la unificació de criteris i creació de protocols comuns a tots els territoris, a més d’una formació contínua per als professionals.
Aquest curs es completa també la implementació a tot Catalunya del recurs SIEI Plus (Suport Intensiu a l’Educació Inclusiva) amb un total de 175 unitats. El recurs pretén oferir una atenció educativa més especialitzada, coordinada i dirigida a l’alumnat amb necessitats d’atenció molt complexes.
Especial atenció a la salut
Notícies relacionadesFinalment, durant aquest curs es posarà a disposició dels centres educatius una sèrie de documents d’orientació i recomanacions pràctiques, dirigits a professionals per a l’atenció de l’alumnat amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEIA) i amb dificultats de regulació de la conducta, una de les problemàtiques més comunes als centres educatius actuals.
El nou any també estarà marcat per la col·laboració entre el Departament de Salut i Educació per millorar i reordenar l’atenció a nens i adolescents amb necessitats especials als centres, el principal objectiu d’aquestes mesures.
- Ciberseguretat Evita ser estafat amb només desactivar aquesta opció del telèfon
- Després de trencar el carnet del partit Miquel Buch carrega contra Quim Torra i creu que Junts "va a menys"
- Telecomunicacions Multa de 5.000 euros per spam telefònic: Espanya estrena sancions dures contra les trucades no desitjades
- Internacional Adrián Díaz, empresari espanyol a la Xina: «A les fàbriques xineses es descansa un dia al mes i ningú ho qüestiona»
- Pedri i Mikel Merino dirigeixen una escandalosa obra mestra