20 set 2020

Anar al contingut

EL FUTUR DE L'ENSENYAMENT

La pandèmia treu a la superfície la carestia digital a l'escola catalana

El Govern admet que el 81% dels centres públics necessiten instal·lar o actualitzar la seva fibra òptica

Educació invertirà 185 milions en quatre anys i entregarà 385.000 dispositius a alumnes i professors

Carlos Márquez Daniel

La pandèmia treu a la superfície la carestia digital a l'escola catalana

Eduardo Parra

Les tragèdies solen posar contra les cordes el sistema públic. La pandèmia, per exemple, ha portat la sanitat al límit. Però també ha exposat carències en altres àmbits, com l’educació. El Govern va anunciar fa uns dies una injecció extra de 370 milions d’euros en educació, cosa que permetrà, entre altres coses, apedaçar una d’aquestes tasques pendents: la digitalització de les escoles. Segons dades del Departament d’Educació, el 81% dels centres públics necessiten instal·lar o actualitzar la seva fibra òptica perquè l’ensenyament digital pugui fer-se sense fissures. S’hi posaran amb un pla a cinc anys que inclou el repartiment de dispositius tant als alumnes de famílies més vulnerables com al gruix dels mestres de la pública. Dos ocells d’un tret, ja que s’ajuda a reparar la fractura digital i es prepara tota la família educativa davant de la possibilitat d’un nou confinament que obligui a recuperar les classes virtuals. 

Cada setmana una roda de premsa. Més o menys. Aquesta és la cadència amb la qual Educació va informant sobre els detalls del nou curs. Va començar parlant dels comptes, va continuar amb alguns detalls sobre com de presencial serà el curs, va seguir amb el nombre de 8.258 nous professionals per al sector educatiu (5.417 són professors i la resta, personal d’atenció educativa, monitors i administració). Aquest dimarts era el torn del pla de digitalització i el detall de les noves obres previstes en escoles públiques catalanes. Falta per concretar, això vindrà abans del mes d’agost, el detall dels plans que cada escola ha de presentar per adaptar-se a les peculiaritats del nou curs, amb la creació de grups estables educatius que funcionaran de manera estanca durant tot l’any, i el repartiment d’aquests més de 8.000 reforços, cosa que, sens dubte, obrirà un nou front entre l’escola pública i la concertada. Tot, regat amb l’afilada mirada dels sindicats, que no en perdonen cap al Govern i no cessen en la seva demanda de més i millors mitjans. 

Connectats alhora

Quant al pla digital, Bargalló ha resumit els objectius de la següent manera: «Es tracta d’aconseguir que tots els centres públics, des d’infantil fins a la formació professional i les escoles de règim especial, disposin d’una connexió sense cables d’alta qualitat i que permeti treballar tot el professorat a ple rendiment en el mateix moment». La missió ja es va presentar el desembre del 2019, però ara es muscula en pressupost i s’escurça en el temps. Preteníem donar resposta als reptes tecnològics de la societat, i ara hem de seguir aquest mateix camí, però en el context de la pandèmia», ha detallat Mar Camacho, directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital. Això passa per millorar o instal·lar fibra òptica en aquests 2.800 centres, que suposen el 81% del total d’escoles públiques de tot Catalunya. 

Al marge de millorar la connexió al centre, la Conselleria també té previst repartir prop de 300.000 dispositius a alumnes de famílies desfavorides, així com 110.000 paquets de connectivitat. També estan previstos un màxim de 85.000 ordinadors per a professors perquè no succeeixi una cosa insòlita: que en un altre confinament hagi d’utilitzar de nou els seus propis portàtils.