Xavier Ventura: "Crearem un banc digital amb socis per compartir clients i serveis"

Xavier Ventura: "Crearem un banc digital amb socis per compartir clients i serveis"
4
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

¿Què destacaria de l’any rècord del 2023?

Vam créixer molt per sobre del sector. Tant pel que fa a l’actiu (crèdits) com al passiu (dipòsits) o els fons (fora de balanç), les tres grans línies de negoci d’un banc. Això es reflecteix en el resultat, també afavorit per l’alça dels tipus d’interès, amb un 73%, quan les grans entitats han crescut un 20% o un 30% o un 50%, però totes estan per sota. Va ser un any històric, amb 20,5 milions de benefici; també és fruit dels canvis fets els últims anys, d’adaptació, tecnològics...

¿I aquest any?

En el primer quadrimestre, tancat a l’abril, vam créixer el 28% en el resultat respecte a un any enrere. Els tipus d’interès probablement baixaran al juny i no mantindrem aquest ritme tot l’any, però sí que esperem una alça del 10% o 15% a final d’any. El nostre model, més pròxim al client (no hi ha restriccions per accedir a l’oficina, es pot fer qualsevol operació en qualsevol moment, obrim a la tarda, fins a les cinc...), hi contribueix. Per tot això hi ha un segment de clients que el valoren i això fa que en volum d’actius en el primer quadrimestre respecte a l’últim del 2023 vam créixer entorn del 10; i també els dipòsits i els comptes corrents, en un 3% o 4%, i els fons, entorn d’un 12%.

¿Van ser dels primers a remunerar més els dipòsits, fins a un 4%. ¿Mantindran aquesta estratègia?

Amb el nou pla estratègic, fins al 2026, ens centrem en el creixement orgànic. Vam pensar que hi havia una oportunitat pel model de banca de proximitat –alguns amics ens diuen que és com la banca d’abans–. En el quart trimestre del 2023, el creixement de clients va ser d’un 60% respecte als dos primers del mateix exercici. Hem vist que l’estratègia de fer que ens provin, com la de remunerar al 4%, permet donar-nos a conèixer, que puguin veure que som un banc diferent. En el primer trimestre d’aquest any, el creixement respecte a l’últim del 2023 és d’un 40% addicional, i en comparació a un any enrere, un 80%.

¿I en crèdit?

El 2023 vam viure un augment generalitzat d’amortitzacions d’hipoteques, com la resta del sector. Però ho vam compensar amb la captació de clients.

La part del benefici per remunerar l’accionista és del 24%, per sota del sector, ¿l’augmentaran?

Som prudents, de les poques de la nostra mida que paguen dividend en efectiu. Volem retenir en reserves una part significativa dels guanys per créixer en el futur. De tota manera, hem augmentat un 33% el dividend de 3 milions, a 4 milions.

¿Continuaran creixent amb compres?

Vam tancar l’any passat amb un 17,5% de solvència i, per tant, tenim un excedent de capital per créixer. Fins ara, hem sigut capaços de créixer també inorgànicament. Som una rara avis en el sector en la nostra mida. El 2017 vam comprar Caixa d’Advocats, després també l’EAFI (empresa d’assessorament) Profim; hem entrat en l’accionariat d’alguna start-up, com Pensium... Això ens ha permès créixer de forma significativa. La nostra intenció és continuar fent-ho sempre que estigui lligat al model de negoci de banc de professionals, de segment mitjà-alt, alineat amb assegurances i activitats que puguin complementar les nostres. El nostre interès és comprar i participar sigui majoritàriament o minoritàriament. La idea és sumar forces per a un millor servei, per exemple a través de corredories, que tenen molt vinculat el client i donen un servei com els que nosaltres oferim.

¿De quant disposen per a compres?

Amb l’excedent actual, uns 50 milions. Podem adquirir negocis petits però que ens aportin al conjunt de l’activitat.

¿I preveuen captar més col·lectius professionals?

Actualment estem centrats en els arquitectes, advocats i farmacèutics, amb aquests últims ja tenim entorn del 7% de les farmàcies com a clients.

¿Obriran més oficines?

Ens trobem en capitals de província i els dos únics llocs on tenim més d’una oficina són Barcelona i Madrid. En el pla estratègic en preveiem tres més, que se sumarien a les 37 actuals. Una la vam obrir el 2023 a Burgos i ara treballem per veure si fer-ho en capitals de província o en ciutats grans on no hi som.

¿I el negoci online?

Invertim molt en tecnologia. Acabem de renovar l’app buscant sobretot senzillesa.

¿Però preparen una mena de banc digital?

Mirem d’aglutinar alguns socis per crear un model més digital. No busquem accionistes o inversors, sinó compartir clients i serveis addicionals.

¿Quins perfils de socis?

Gestores, corredories, asseguradores...

¿Hi ha calendari d’implementació?

Ens agradaria fer-ho entre aquest any i el que ve.

¿En quins pilars es recolza el seu pla estratègic?

Un creixement orgànic del 35% en volum de negoci, fins als 5.000 milions; un 18% en clients, fins a 130.000 fins al 2026, i altres pilars com la digitalització (fer les coses fàcils), obrir almenys tres oficines més i el desenvolupament d’una marca digital.

¿Els afecten les concentracions bancàries?

Notícies relacionades

La concentració i estandardització del sector financer ens beneficien, perquè queden vetes de mercat que cada vegada requereixen més un servei especialitzat.

¿Però ser petit no fa més difícil competir?

La competitivitat no ve per ser gran o petit.